Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D - hot pixel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D - hot pixel

    Hallo allemaal.

    Gisteren een paar foto's gemaakt bij slechte lichtomstandigheden, dus voor het eerst mijn iso opgetrokken naar 800.

    Bij de raw-bewerking zag ik plots een helder licht puntje op al mijn foto's. Mijn haar ging rechtstaan, dus snel even gezocht naar hot-pixels op dit forum. Via de handmatige sensoreclean met lens + lenscap, heb ik het euvel gelukkig kunnen verhelpen.

    Is dit nu een permanente oplossing, of zal dat puntje terugkomen in de toekomst? Daar vond ik niet echt een antwoord op. Ervaringsdeskundigen?

    Groeten,

    Omag
    Last edited by Omag; 27 december 2007, 18:52.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

  • #2
    Re: Canon 400D - hot pixel

    Als het geen stofje is dan zal het terugkeren, dan is het eigenlijk ook niet weg...
    Ik heb er ook een paar, afhankelijk van de iso, de kleur van de achtergrond en de f-waarde en etc etc zie je ze of zie je ze niet.
    Je moet er wel al 200% voor inzoomen en ECHT zoeken om ze te vinden (als ze er al zijn, heb ze eerlijk gezegd niet meer gezien het laatste jaar).
    Bij mij kleuren ze dan 'roze', ofwel had je een stofje (zwart puntje) ofwel doet die 400D een pixelremap (dat weet ik totaal niet) dan ben je je puntje wel 'kwijt'. Het is te zeggen de 400D herberekent dan die waarde en zet er zelf iets in, dus hardwarematig i shet er nog wel

    Wees niet te erg ongerust, lol, het is NORMAAL, dat die er zijn zolang ze maar geen clusters vormen!
    Zitten er bv 5 tesamen in het midden ofzo, dan hanteren sommige companies een ruil in de garantieperiode dat hangt af van de firma enzoverder....


    Glenn

    ps: dat van die pixel-remap kan je normaal enkel via software doen (cam opsturen), of het moet erin gebouwd zitten.
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D - hot pixel

      Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
      Hallo allemaal.

      Gisteren een paar foto's gemaakt bij slechte lichtomstadigheden, dus voor het eerst mijn iso opgetrokken naar 800.

      Bij de raw-bewerking zag ik plots een helder licht puntje op al mijn foto's. Mijn haar ging rechtstaan, dus snel even gezocht naar hot-pixels op dit forum. Via de handmatige sensoreclean met lens + lenscap, heb ik het euvel gelukkig kunnen verhelpen.

      Is dit nu een permanente oplossing, of zal dat puntje terugkomen in de toekomst? Daar vond ik niet echt een antwoord op. Ervaringsdeskundigen?

      Groeten,

      Omag
      Ik kan bevestigen dat de 5D voor het sensor reinigen een aantal hot pixels verwijdert.

      Het is niet onlogisch dat de 400D en alle andere Canon DSLR na de 5D deze mogelijkheid ook bieden.

      Als uw sensor ouder wordt wordt het aantal hot pixels langzaam hoger.

      Maar de meest zichtbare hot pixels kunnen dus verwijderd worden.

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D - hot pixel

        ik had recent dit ook opgemerkt bij de 40D camera, maar bij analyse bleek het om een artefact te zijn bij JPEG compressie.
        Ik had namelijk een lelie getrokken om de gradaties van kleuren te kunnen beoordelen (pixelpeepen) en ik merkte hier en daar een wit puntje op.
        Dit was enkel zichtbaar in het JPEG formaat.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D - hot pixel

          Mijn puntje kwam voor in een raw-bestand.

          Achteraf heb ik voor de gein even zo'n foto verwerkt tot jpeg en geresized. Je zag er niets meer van, zonder het te verwijderen. Misschien is mijn eerste reatie wat overdreven geweest, maar een mens heeft toch graag de meest optimale kwailiteit hé.
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

          Comment

          Working...
          X