Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

    Hallo,

    Net met mijn splinternieuwe 40D aan t spelen geweest, en meteen toegegeven, ik ken zeker en vast nog niet alle settings en menu's maar ik vind de ruis, kleuren en scherpte eigelijk niet beter dan op mijn 350D.
    Heb ook de indruk dat de 40D scherper is met de 70-300 IS USM dan met de 17-55 IS USM.
    Omdat ik het moeilijk had om met kerst een beetje aanvaardbare foto's te nemen ben ik dan ook bewust teruggegaan naar 'auto' en 'P' mode.(binnenshuis)
    Uiteraard komt dan meestal de inwendige flitser boven en wordt er naar hartelust platgeflashed. Ook niet was ik niet tevreden toen ik de belichtingscompensatie had teruggebracht. Uit pure frustratie ben ik daarstraks de Speedlite 430 EX gaan kopen om dat probleem alvast niet meer te hebben.

    Dus, indien er iemand met kennis van zaken even wat testen wil/kan uitvoeren met mijn boeltje, graag een seintje.
    Ik denk dan aan mensen die mss dezelfde lens hebben of stof tot vergelijken, front/back focus,...?

    Ik ben zelf van Baal (Tremelo) en pendel regelmatig tot in Leuven, dus alles wat ongeveer daartussen ligt lijkt prima.

    Nog even de hele winkel;
    Canon 40D body
    17-55 IS 2.8
    70-300 IS USM
    Speedlite 430EX

    en enkele handboeken (van 350D dan toch) om zoveel mogelijk tips en tricks uit te halen.

    bartvanbever@skynet.be

    Alvast bedankt voor het lezen van mijn 'noodkreet'..

  • #2
    Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

    ikzelf ben van leuven, en heb ook een 40D. Na nieuwjaar wil ik je gerust helpen. PM me

    Comment


    • #3
      Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

      Hello,

      ik heb vorige week mijn 40D gekocht, en met de 17-55 2.8 IS heb ik echt vlijmscherpe beelden van mijn zoontje op 2.8 gemaakt, wel met een 380 EX naar 't plafond gericht (ik weet het, mijn volgende item op de wenslijst is een 580 EX), heel mooie saturated kleuren en perfecte DOF.

      Heb geen 70-300 IS, maar wel een 70-200 2.8 IS, maar die moet ik nog testen op de 40D, op mijn 350D is die wel haarscherp dus verwacht ik minstens hetzelfde van de 40D.

      Ben trouwens ook van Leuven, dus als je na nieuwjaar wil afspreken om eens te vergelijken, geen probleem, stuur maar een pm

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

        Misschien reeds morgen maar zekers voor het einde van het jaar ben ik in tremelo om kerstkaartfoto's te nemen van ene of andere zot met ne motseklet !
        Als je een berichtje achterlaat dan wil ik gerust wat extra tijd spenderen om mijn oordeel te geven over uw probleem hoor.
        Ondergetekende is ook van tremelo afkomstig dus ik weet de weg

        Groeten

        Dixie
        ooit ... .

        Comment


        • #5
          Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

          Ik ben ook van Tremelo, maar ik ben zo genen tester
          Dixie kan dat beter denk ik.

          Maar we kunnen misschien allemaal eens afspreken in de coconut om over het probleem te praten


          Of ne keer samen gaan shooten of zo...

          Ik begin trouwens stilaan te denken dat ik backfocus op mijn camera heb. Misschien kan je dat ook eens uittesten Dixie? Als je dan toch bezig bent

          Comment


          • #6
            Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

            de ruis, kleuren en scherpte eigelijk niet beter dan op mijn 350D
            Oei, dat zou toch niet mogen

            Ben je misschien in jpeg bezig geweest, dan vergelijk je appelen met peren

            Een vergelijkende shoot tussen de XXXD's en de 40D interesseert me wel
            (scherpte, ruis, AF, je gelooft het toch alleen maar als je het zelf gezien hebt, en de fabeltjes zijn de wereld niet uit)

            Als jullie dat ooit van plan zijn, breng ik mijn gerief mee (400D, lenzen)

            JW

            Comment


            • #7
              Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

              De 40D is wel wat soft ingesteld, dus om hem zo scherp te hebben als je 350D zal je de scherpte in je camera wat moeten verhogen. Ik fotografeer meestal op scherpte 4. Als je in RAW fotografeert dan kan je dat natuurlijk achteraf allemaal doen. Let op bij jpeg dat je de camera niet "te scherp" insteld, want dat kan je achteraf niet meer ongedaan maken. Dus beter dan wat softer, zodat je achteraf nog wat kan verscherpen als dat nodig zou zijn.

              Ik vond de 40D ook wat soft in vergelijking met de 30D die standaard nogal scherp ingesteld stond.

              Ivm de ruis. In de instellingen van je camera kan je ruisonderdrukking instellen voor lange sluitertijden en hoge ISO waarden. Best ook even nakijken.
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

              Comment


              • #8
                Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                niet vergelijken... gewoon gebruiken, leren en gebruiken !

                je zal na enkele dagen/weken zien dat hij beter is of niet...
                -=- Light is the key...

                Comment


                • #9
                  Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                  Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                  niet vergelijken... gewoon gebruiken, leren en gebruiken !

                  je zal na enkele dagen/weken zien dat hij beter is of niet...
                  Bedankt voor deze nuttige bijdrage.

                  Stel dat er aan camera of lens wel degelijk iets scheelt, dan zou het toch mooi zijn als dit ook werkelijk vastgesteld wordt door iemand met de nodige kennis van zaken.
                  Tof dat er wel mensen zijn die de beginners willen helpen, en aan de hand van de pm's die binnenkomen zijn er blijkbaar nog een hoop mensen die zich vragen stellen bij hun toestel of lens(-zen) en daar moeilijk mee naar buiten kunnen komen.

                  Greetz!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                    hier een testchart voor back en front focus na te kijken.

                    http://www.focustestchart.com/focus10.pdf

                    of deze.

                    http://www.focustestchart.com/chart.html

                    of deze

                    http://photo.net/learn/focustest/

                    en een artikel op zoom.nl met iemand die hetzelfde probleem heeft.

                    http://zoom.nl/forum/viewtopic.php?t=8777
                    Last edited by powerkiller; 27 december 2007, 17:05.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                      Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                      en een artikel op zoom.nl met iemand die hetzelfde probleem heeft.

                      http://zoom.nl/forum/viewtopic.php?t=8777
                      Men hoort dat een toestel niet scherp is en begint direct over front/back focus.... Allemaal leuk, maar dat heeft nu eens niets met elkaar te maken...!!!!
                      -=- Light is the key...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                        Als je nu een probleem hebt met scherpte, kan het toch perfect mogelijk zijn dat de scherpte verkeerd ligt? Of zie ik dat verkeerd?
                        Blijft toch een goede zaak om te weten waar het juist misgaat.

                        greetz!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                          Als je nu een probleem hebt met scherpte, kan het toch perfect mogelijk zijn dat de scherpte verkeerd ligt? Of zie ik dat verkeerd?
                          Blijft toch een goede zaak om te weten waar het juist misgaat.

                          greetz!
                          Als je "scherpte verkeerd ligt" dan zal die zeker "ergens" juist moeten liggen. (kan ook buiten foto liggen, maar dan is je foto wel echt wazig)
                          -=- Light is the key...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                            Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                            Als je "scherpte verkeerd ligt" dan zal die zeker "ergens" juist moeten liggen. (kan ook buiten foto liggen, maar dan is je foto wel echt wazig)
                            Met deze goede raad ben je toch ECHT wat ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie kan mijn 40D testen? ruis,scherpte

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                              Met deze goede raad ben je toch ECHT wat ...
                              Met deze helemaal niets!

                              Het is gewoon dat sommigen nog niet snappen hoe de scherpstelling werkt bij een "fototoestel". Ik maak hier geen woorden meer aan vuil... Zie maar naar al de vorige topics...
                              -=- Light is the key...

                              Comment

                              Working...
                              X