Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

    Ik overweeg om over te stappen naar Mac en een Powerbook pro aan te schaffen (met een extern scherm).
    Deze zal voor een groot deel gebruikt worden voor fotobewerking, en dan vooral in Lightroom.
    Mijn vraag is dan hoeveel geheugen ik hier best voor installeer.
    Werkt dit al vlot met 2 Gb, of is 4 Gb toch aangewezen.
    Ik weet wel, hoe meer hoe beter, maar de vraag is of er met 2 Gb al efficiënt kan gewerkt worden.
    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

  • #2
    Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

    Je gaat met 2 GB kunnen werken, en vlotter met 4 GB...
    Nikon, Apple & Epson

    Comment


    • #3
      Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
      Ik overweeg om over te stappen naar Mac en een Powerbook pro aan te schaffen (met een extern scherm).
      Deze zal voor een groot deel gebruikt worden voor fotobewerking, en dan vooral in Lightroom.
      Mijn vraag is dan hoeveel geheugen ik hier best voor installeer.
      Werkt dit al vlot met 2 Gb, of is 4 Gb toch aangewezen.
      Ik weet wel, hoe meer hoe beter, maar de vraag is of er met 2 Gb al efficiënt kan gewerkt worden.
      hier (op kot) doe ik mijn bewerkingen in lightroom met 3gb ram, en als ik kijk in mijn taakbeheer zie ik dat ik tijdens deze bewerkingen nooit boven de 2gb geraak...(schommelt meestal rond de 1.5gb (met vista!))
      thuis doe ik mijn fotobewerkingen op een pc met 1gb ram en ik moet eerlijk zeggen, een enorm snelheidsverschil zit er niet in hoor.

      dus als ik jou was zou ik met 2gb genoeg nemen voor fotobewerking. Enkel als je met zware grafische renderingsprogramma's of professionele videobewerking zit, kan je die 4gb gebruiken. anders is het volgens mij toch maar een zotte kost...
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

        Ik heb me de aankoop van mijn Macbookpro+cinedisplay niet beklaagd, heb dezelfde config als jij wil aankopen, ik heb het bij 2 gig gehouden en dit is voor mij voldoende. 670 euro opleg voor 2 extra ram is eigenlijk wel een beetje 'insane'.
        Website http://www.kristofpattyn.be

        a lotta canonstuff

        Comment


        • #5
          Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

          Alvast bedankt voor de reacties. Ik vermoedde dat met 2 Gb men toch redelijk moest kunnen werken. Is dit niet het geval, dan is OS X niet veel beter dan Vista, en deze versie van Windows spreekt mij echt niet aan.
          Ik gebruik nu XP met 2 Gb, en dit werkt toch vlot (op een PC van meer dan 3 jaar oud). Want ik vind de prijs van de upgrade naar 4 Gb wel (te) fors.
          Ik was onlangs in een winkel gaan informeren, en daar raadde ze me 4 Gb aan. Het zal wel zo zijn dat met 4 Gb men iets vlotter zal werken, maar of het voor particulier gebruik echt nodig is ? In de winkel raadde men ook aan van de zwaardere type aan te schaffen omdat ik met een extern scherm wil werken, en deze een grafische kaart heeft met 256 Mb ipv 128. Wat is hierover jullie mening/ervaring ?
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

          Comment


          • #6
            Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

            2 GB is voor normaal gebruik (ook photoshop) voldoende. Je moet al met heel zware foto's en hopen layers werken om hulp te hebben van die 4 GB...
            Eigenlijk is er maar 1 regel : zolang je niet aan het swappen bent naar je harddisk (virtueel geheugen), heb je niet meer RAM nodig.
            Sterker nog : een PC werkt sneller met zo weinig mogelijk geheugen (op voorwaarde dat er NIET geswapt wordt !!!).

            Wat dat geheugen op de grafische kaart betreft. Neem 2 beeldschermen op 1680x1050 aan 24 bits. Je hebt dan per scherm +/- 5 MB nodig op je grafische kaart. Eigenlijk volstaat een schermkaart met 20 MB dus evengoed...
            Dat veel geheugen op beeldkaarten wordt quasi uitsluitend gebruikt voor 3D toepassingen (textures, Z-buffering, enz.)
            Photoshop CS 3 heeft blijkbaar ook nut van geheugen op de grafische kaart, maar voor Lightroom ??? Ik denk het niet.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

              in de winkel raadde men ook aan van de zwaardere type aan te schaffen omdat ik met een extern scherm wil werken, en deze een grafische kaart heeft met 256 Mb ipv 128. Wat is hierover jullie mening/ervaring ?
              Daar kan ik me beter in vinden, wat extra videoram kan nooit geen kwaad. Zeker als je van plan bent om een grote externe monitor aan te schaffen.
              Nog een andere optie bij de Macbookpro was om een snellere HD erbij te steken, deze leek me minst interessant en heb ik dan maar gelaten voor wat het was.
              Website http://www.kristofpattyn.be

              a lotta canonstuff

              Comment


              • #8
                Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                Daar kan ik me beter in vinden, wat extra videoram kan nooit geen kwaad. Zeker als je van plan bent om een grote externe monitor aan te schaffen.
                Nog een andere optie bij de Macbookpro was om een snellere HD erbij te steken, deze leek me minst interessant en heb ik dan maar gelaten voor wat het was.
                Ik zou het omdraaien, die extra 128MB video geheugen heb je niets aan, ook niet met een externe monitor.
                Die snellere harde schijf is juist iets waar je constant gemak van zult hebben.

                670 euro opleg voor 2 extra ram is eigenlijk wel een beetje 'insane'.
                Dat hoort mij het marketingconcept van Apple: uitbreidingen zijn duur. Ik heb mijn iMac bij de AppleShop in de MediaMarkt gekocht en wilde er meer geheugen in hebben. Bij Apple zelf zou ik 2x zoveel betalen maar die verkoper gaf aan welk geheugen ik uit de Mediamarkt moest kopen en hij (van de Apple shop dus) zou die dan in mijn iMac plaatsen. Dat scheelde me bijna 100 euro.

                Comment


                • #9
                  Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                  ik heb het bij 2 gig gehouden en dit is voor mij voldoende. 670 euro opleg voor 2 extra ram is eigenlijk wel een beetje 'insane'.
                  Apple geheugen is schandalig duur...

                  Ik heb net een iMac besteld met 2 GB intern geheugen (2 x 1GB). Voor 2 GB extra (zijnde dus 4 GB totaal moest ik 660 Euro bijbetalen).

                  Kingston heeft ook speciaal geheugen voor de Mac, er bestaan verschillende types http://www.kingston.com. Ik heb twee modules van 2 GB besteld (totaal 4 GB) in een PC-winkel en de prijs hiervoor is... 92 Euro (BTW inclusief) voor de 4 GB. Als dat geen besparing is...

                  En Kingston is een van de beste fabrikanten in geheugen, zelfs levenslange garantie.
                  Last edited by MDF; 27 december 2007, 11:16.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
                    En Kingston is een van de beste fabrikanten in geheugen, zelfs levenslange garantie.
                    Inderdaad, ik moest toen ook Kingston kopen. Koste me geloof ik 75 euro voor 1 GB. Bij Apple zelf was dat 140 of zo. Later zag ik zelfs dat die 75 euro bij de mediamarkt zelfs nog teveel was. Bij de bekendere computerboer zou ik nog 20 euro goedkoper uitzijn voor hetzelfde geheugen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                      Heb ik het nou zo verkeerd?
                      Als ik een PSD-file aan het verwerken ben met 30 layers en ik zoom in en uit dan zal met een snellere videokaart de beeldopbouw toch sneller verlopen?
                      Mijn HD zal toch enkel snelheidswinst leveren wanneer ik save of data laad, wat veel minder gebeurt.

                      Groeten Kristof
                      Website http://www.kristofpattyn.be

                      a lotta canonstuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                        Deze tread heeft me al veel geholpen, maar toch kan ik niet kiezen
                        - Macbook Pro 15" 2.2Ghz 128mb videokaart
                        - Macbook Pro 15" 2.4Ghz 256mb videokaart
                        Prijsverschil is aanzienlijk = 500€

                        Laptop zou voornamelijk bedoeld zijn om lightroom of aperture of Capture 4 te draaien

                        Kan iemand laten weten wat ik best kies (liefst met reden erbij )

                        Sven

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                          Sven,

                          Dat prijsverschil van 500 euro heeft 3 redenen:
                          - processorsnelheid
                          - videokaart
                          - harde schijf
                          Geen enkele van die redenen is van kapitaal belang voor de bewerking van foto's.
                          Als je je dus "beperkt" tot foto's: neem het goedkoopste model en prop hem vol met 4 GB, zeker als je Aperture gaat gebruiken. En koop alles bij een dealer, zoals hier al aangehaald werd...
                          Nikon, Apple & Epson

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                            Dat prijsverschil van 500 euro heeft 3 redenen:
                            - processorsnelheid
                            - videokaart
                            - harde schijf
                            Dat klopt, maar hebben programma's als Aperture dat allemaal nodig? (Dan heb ik het vooral over de eerste twee puntjes)

                            Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                            Geen enkele van die redenen is van kapitaal belang voor de bewerking van foto's.
                            Als ik dus de standaard 15" met 2,2Ghz en 120GB HDD en 2GB geheugen koop, kan ik al aardig weg. Op termijn dus 4GB geheugen kopen bij een neven dealer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                            Als je je dus "beperkt" tot foto's: neem het goedkoopste model en prop hem vol met 4 GB, zeker als je Aperture gaat gebruiken.
                            Wat raden mac-gebruikers (en fotografen) aan? Phase One 4, Lightroom, Aperture, ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                            En koop alles bij een dealer, zoals hier al aangehaald werd...
                            Dat was ik zeker van zin. Iemand ervaring met online apple-shop? Ik vind het moeilijk omdat ik een AZERTY-klavier wil en dit kan ik nergens specifiëren.

                            Sven

                            ps Bedankt voor jullie hulp

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mac met Lightroom : best hoeveel RAM geheugen ?

                              Heeft er iemand enig idee wat er binnen 2 weken zal worden voorgesteld op Macworld 2008 te Florida?

                              (Hopelijk geen nieuwe lijn van laptops, anders begin ik weer te twijfelen )

                              Sven

                              Comment

                              Working...
                              X