Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn geleidehondje ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn geleidehondje ...

    Ik ben Miske, volledig blind sinds 7 jaar, en voordien was ik altijd zwaar slechtziend maar wel geïnteresseerd in fotografie. Ik maak nog steeds blind foto's: ik concentreer me op het belletje van m'n geleidehond of een ander geluid. Ik heb een Fujifilm Finepix S9500 die een heleboel opties heeft die ik helaas niet allemaal kan bedienen / ken, dus ik fotografeer meestal op de automatische stand en hoop dan maar dat er een paar pareltjes tussen zitten. Ik moet de foto's later altijd laten omschrijven op de pc, dus ik moet een beetje afgaan op de reacties van mijn ouders/vrienden. Mijn blindengeleidehond Olly, een zwart labrador retriever teefje, is vaak gewillig model voor mij :

    Hier wat probeerseltjes van afgelopen vrijdag:

    Speciale foto: Olly staart naar de vallende sneeuw:



    Gekke Olly snuffelt in dat witte poeder:


  • #2
    Re: Mijn geleidehondje ...

    Miske... hier blijf ik even stil....

    Vertrouw gerust verder op je geleidehond Olly en naar het oordeel van je vrienden en familie...

    Je bent ontzettend moedig en creatief!
    Heel goed bezig hoor, mijn hoed af!


    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: Mijn geleidehondje ...

      de eerste opname is redelijk hoor, alleen je had de hond effe moeten roepen, hadden we het beest beter gezien.
      de tweede is niet goed, de sneeuw is nl veel te licht, een tip, bij sneeuw beter overbelichten.
      blijf trouwens wel nieuwsgierig naar vervolgopnamen, gezien de omstandigheden waar onder je ze moet maken.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Mijn geleidehondje ...

        Weet niet hoe ik mijn bewondering moet uitdrukken, maar in die omstandigheden zijn dat Meesterlijke Shots.

        Comment


        • #5
          Re: Mijn geleidehondje ...

          Mijn respect voor je prestaties. Jouw levenswijze getuigt van heel wat optimisme en daarin is een les weggelegd voor velen onder ons, mijzelf in de eerste plaats, die zo snel de kop laten hangen in zelfbeklag.
          Ik begrijp dat je het toestel in automatisme gebruikt maar mss is het toch mogelijk je enkele basisinstellingen te laten uitleggen door een helpende ziel.
          Je zou op de bedieningsknopjes van je toestel mss een of andere oneffenheid kunnen plakken zodat je een referentiepunt hebt waarnaar je je eigen instellingen kan aanpassen. Dan zou je ook zelf kunnen overbelichten zoals bouk het hier opmerkte. Wellicht zou dit een hint kunnen zijn voor fabrikanten van cameras? Ik vraag me af of er ook geen soort overlay kan gemaakt worden in een of ander hard materiaal waarop dan braille-inscripties kunnen aangebracht worden ter afregeling. Of een toestelletje dat cijfers kan aflezen en uitspreken via een koptelefoontje (denk hierbij aan de beschikbare exif gegevens) ? Ik ben wellicht aan het dromen maar wie weet...?
          Beslist verder doen. Mijn welgemeende felicitaties ook voor je site en de surf-onderscheiding.

          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: Mijn geleidehondje ...

            miske
            blijf maar lekker verder doen hoor.leuke fotos.en zeker in de
            gegeven omstandigheden.indien ik een hoed moest dragen ik deed hem zeker af voor jou.
            dgv eric.
            http://blog.seniorennet.be/eric1957/
            Canon 450D + 18-55 mm en EFs 55-250 mm
            Sigma 120-400 mm en Pana FZ 8 + voorzetlens.

            Comment


            • #7
              Re: Mijn geleidehondje ...

              Dank voor de reacties!

              Ja, basisinstellingen wil ik best wel leren kennen, alleen vind ik niemand die het me wil/kan uitleggen . M'n ouders kennen niets van digitale fotografie, mijn nonkel is fotograaf maar die heeft 0,0 tijd om het me uit te leggen :s. Ik ken wel een paar basisdraaiknoppen vanbuiten (ik baseer me op de automatische stand), en ook weet ik de flits staan, maar verder is het wat gokken enzo. Het ding is ook dat iemand me wel kan uitleggen hoe het moet met belichting enzo, maar dat ik vaak alleen ben als ik foto's neem, en dan ook niet goed weet hoe licht/donker het buiten/binnen is, of er kunstlicht gebruikt wordt oid. Wel lastig dus!

              Maar, ik wil altijd wel leren! Ik heb de NL-handleiding van mijn toestel wel, maar die staat vol afbeeldingen en als je dan alles inscant, dan blijft er alleen wat tekst over (vaak heb je daar dan ook nix aan).

              Het menu van mijn fototoestel is wel heel ingewikkeld. Ik ken wel de procedure vanbuiten om te formatteren, wat ik na elke sessie doe (nadat alles uiteraard is geüpload naar de pc), maar voorts is het een beetje een brei daar.

              Ik vind het heel fijn om met fotografie bezig te zijn ... als iemand me heel eenvoudig wat dingen kan uitleggen, dan wil ik wel eens meer m'n best doen om iets moois te maken.

              Oh ja, ik heb hier al wat info gevonden, maar da's soms wat te technisch uitgelegd . Jaaaaaaaaa, een eenvoudige fotocursus voor blinden zouden ze nog moeten uitvinden hé, hihihi ...

              Comment


              • #8
                Re: Mijn geleidehondje ...

                Ik vind overigens de opbouwende kritiek erg interessant te weten!

                Ik denk dat die eerste foto heel speciaal moet zijn, althans volgens mijn moeder, omdat Olly echt staart naar de sneeuw, en ja, zo'n "kijk/poseerfoto's" zijn soms wat gemaakt, zie je, en daarom is het gewoon een spontane foto. Maar, technisch gezien zullen er zeker weten wel veel verbeteringen op aan te merken zijn . En als ik dmv iets relatief eenvoudig te weten kan komen hoe ik nog beter foto's kan nemen, dan ga ik die raad zeker opvolgen! Dus bedankt!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn geleidehondje ...

                  knap wat je doet!
                  Ik heb altijd veel respect gehad voor gehandicapte mensen,
                  hoe ze blijven gaan, ondanks tegenslagen...
                  Mijn grote voorbeeld op dat vlak ik Marc Herremans, die ondanks zijn handicap steeds optimist is gebleven...
                  Maar ook de gewone mensen met een handicap blijven me toch wel verbazen!
                  Je hebt een knap beestje lopen(als 3e jaars student diergeneeskunde zal ik er ook wel nog mee in contact komen), en zoals voor alle blinden zal hij een grote hulp zijn, en bovendien helpt hij je nu nog foto's maken ook!
                  Moest je niet zo ver wonen ik had gerust wat uitleg willen geven over fotografie, misschien dat iemand anders van dichter bij jou daar wel toe bereid is?
                  Blijf allesinds maar doorgaan met fotograferen als je je er goed bij voelt.
                  One life, live it!
                  vernieuwde site: natuurbeeld

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn geleidehondje ...

                    Proficiat

                    Je beelden van Olly vertellen ons wat jij ons wil laten zien
                    mvg,
                    Ludo V.

                    Comment

                    Working...
                    X