Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

    Aangezien ik met Nikon werk stel ik deze vraag, een vriend van mij kan een Canon 5D overnemen die hij wil gaan gebruiken als sportcamera.
    Nu dacht ik dat die daar niet voor geschikt zou zijn , afgezien van de FF , door de te trage AF en de kleine aantal beelden per seconden.

    Heb ik het nou goed of is dat niet zo en is hij wel bruikbaar daarvoor?
    www.sportactiefoto.nl

  • #2
    Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

    Trage AF?

    Volgens mij is de 5D daar geschikt voor ja, meer frames is misschien wel handig maar ik kan met 3 leven.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

      Voor sport gebruik ik toch liever mijn 30D, enkel en alleen voor 5fps.

      3fps is zeker niet traag, dat is eigelijk best veel, maar niet bij sportfotografie. Daar vind ik 5 fps zelf al nipt om zeker een bepaald moment beet te hebben. De AF is uiteraard trager dan de 1D reeksen(hoe kan het ook anders) maar dat vind ik dan weer absoluut geen probleem, meer dan snel genoeg, zelf voor autosport werkt het prima.

      Alles heeft zijn voor en nadelen, en sportfotografie met een 5D vind ik persoonlijk niet echt super werken. Al hangt het er misschien ook vanaf hoe hoog je de lat wil leggen natuurlijk.

      Comment


      • #4
        Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

        Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
        Aangezien ik met Nikon werk stel ik deze vraag, een vriend van mij kan een Canon 5D overnemen die hij wil gaan gebruiken als sportcamera.
        Nu dacht ik dat die daar niet voor geschikt zou zijn , afgezien van de FF , door de te trage AF en de kleine aantal beelden per seconden.

        Heb ik het nou goed of is dat niet zo en is hij wel bruikbaar daarvoor?
        als je vriend echt enkel en alleen sportfoto's zou nemen, dan is hij volgens mij een heel pak beter (en goedkoper) af met een 40D... die geeft je ook veel megapixels, een handige 1.6x crop factor voor telewerk (wat toch wel veel voorkomt bij sportfotografie) en een toch zeer snelle burst van 6.5bps...
        voor sportfotografie zie ik eigenlijk amper een voordeel van de 5D tov een 40D

        om dus op je laatste vraag te antwoorden:
        bruikbaar? jazeker
        maar voor minder geld heb je een 40D (nieuw!) die nog meer bruikbaar is
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

          Moet je voordat je antwoord geeft op zo'n vraag niet eerst weten over welke sportenhet gaat? Dammen en schaken zijn ook sporten.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

            oke, das waar, schaatsen en wielrennen.
            Ik dacht werkelijk dat de 5D een portret camera was en de D1 mark serie de sportcamera`s.
            www.sportactiefoto.nl

            Comment


            • #7
              Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

              De AF van de 5D is volgens mij zeker niet trager dan die van de andere Canons.

              Comment


              • #8
                Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                Ik heb rond de anderhalf jaar gewerkt met en 65D als sportcamera. Nu heb ik een 1D mark 3, en dat is natuurlijk het ultieme.

                In de praktijk maakte ik doorgaans een foto zonder dat ik de knop ingedrukt hield voor meer. Daarmee heb ik geweldige ijshockey- en korfbalfoto's gemaakt. Dan had ik bij een sprongduel bij korfbal de bal er fraai boven hangen omdat ik mijn eigen moment uitkoos. Met de m3 schiet ik er dan opeens 4 en heb ik iets meer keus in "de ideale foto". Bij ijshockey was het gokken, met de mark3 heb ik vier foto's met puck waar ik uit kan kiezen.

                De 5D echter heeft ook grote voordelen gehad. Zeker op slecht verlichte locaties. Er is geen camera met minder ruis bij hogere ISO-waarden, en een betere beeldkwaliteit. D

                Wel schakelde ik voor buitensporten al snel over op mijn toenmalige backup, de 30D. Ik kwam zoom tekort en 5 fps was prettig. Maar vooral de zoom brak mij op. De 30D vond ik voor binnen een stuk minder geschikt.

                Conclusie: voor binnensport geweldig, maar als je meer snelheid denkt nodig te hebben niet doen. Voor buitensport zul je snel zoom tekort komen.

                Vriendelijke groet,
                Marco Spelten
                Veel korfbalfoto´s op www.actiefotografie.be geschoten met een Canon EOS 1Dmark3 of 40D.

                Comment


                • #9
                  Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                  De AF van de 5D is volgens mij zeker niet trager dan die van de andere Canons.
                  Dan heb je nog met niet veel andere camera's gewerkt , ik heb samen een 30D, 5D en 1DII gehad ( de 30D verkocht inmiddels ) en van die 3 was de 5D met voorsprong de traagste zonder twijfel, het is een hele goede camera daar hoef je niet aan te twijfelen maar hij is niet snel genoeg voor deze actie.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                    Ik vrees dat ik dat niet met u eens ben. Met de 70-200 tussen de 5D en de 30D geen verschil.



                    Deze is met een 5D geschoten en lukt echt niet met een trage AF.
                    Veel korfbalfoto´s op www.actiefotografie.be geschoten met een Canon EOS 1Dmark3 of 40D.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Dan heb je nog met niet veel andere camera's gewerkt , ik heb samen een 30D, 5D en 1DII gehad ( de 30D verkocht inmiddels ) en van die 3 was de 5D met voorsprong de traagste zonder twijfel, het is een hele goede camera daar hoef je niet aan te twijfelen maar hij is niet snel genoeg voor deze actie.
                      En dat dacht ik dus ooki!
                      www.sportactiefoto.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Dan heb je nog met niet veel andere camera's gewerkt , ik heb samen een 30D, 5D en 1DII gehad ( de 30D verkocht inmiddels ) en van die 3 was de 5D met voorsprong de traagste zonder twijfel, het is een hele goede camera daar hoef je niet aan te twijfelen maar hij is niet snel genoeg voor deze actie.
                        Neen,alleen maar met de 300D, 20D, 30D en nu met de 5D , en de AF van de 5D is niet trager, wel het aantal beelden per seconde natuurlijk ...
                        Ik zie trouwens geen enkele reden waarom de AF trager zou zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                          De merites van een 5D liggen ergens anders, met name portretten, landschappen en andere statische beeldjes waar je de beste IQ wilt.
                          Je kan de iso wel hoog zetten zonder heel veel nadelen maar de fps is niet hoog; ook de telefactor niet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door actiefotografie Bekijk bericht
                            Ik vrees dat ik dat niet met u eens ben. Met de 70-200 tussen de 5D en de 30D geen verschil.



                            Deze is met een 5D geschoten en lukt echt niet met een trage AF.

                            En toch is naar mijn mening de AF van de 5D trager , dat wil nog niet zeggen dat sportfotografie onmogelijk is hé, maar om nu te zeggen dat dit de camera is neen, geef mij dan maar m'n 1D
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is de Canon 5D geschikt als sportacamera?

                              De oude 1d ? Die vind ik in sporthallen totaal onbruikbaar en geen match voor de 5D.
                              Veel korfbalfoto´s op www.actiefotografie.be geschoten met een Canon EOS 1Dmark3 of 40D.

                              Comment

                              Working...
                              X