Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

binnenhuis de sfeer vastleggen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • binnenhuis de sfeer vastleggen

    Hallo iedereen,
    een vriend heeft me gevraagd aan mij om een toestel te zoeken.
    Zijn voornaamste vereisten zijn dat hij de lichtsfeer echt kan vastleggen, vaak ook op verplaatsing.
    Het gebruik van een statief vindt hij helemaal niet erg.
    Hij heeft een prijs op gegeven van € 0 - €500. (btw niet erbij - (zelfstandig)
    Ikzelf dacht aan een Lumix maar met het toestel heb ik niet echt ervaring.
    Maar de sfeer vastleggen is echt een grote vereiste

    alvast bedankt
    Fijne feesten
    Thomas

  • #2
    Re: binnenhuis de sfeer vastleggen

    Ik denk dat de Lumix FZ18 daar inderdaad vrij goed voor in aanmerking komt. Heeft ook wat groothoek (28mm) en tot ISO 400 is de ruis redelijk onder controle. En heeft stabilisatie, waardoor je langer zonder flits kan werken.
    Met andere merken heb ik geen ervaring.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: binnenhuis de sfeer vastleggen

      Volgens mij heb je voor dat bedrag al een goede instap DSLR met een 18mm breedhoek lens (kitlens).
      Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

      Comment


      • #4
        Re: binnenhuis de sfeer vastleggen

        Maar zou je voor dit soort foto's veel instellingen moeten maken.
        soms kan het er wel eens snel aan toe gaan.

        bedankt voor de reacties

        Thomas

        Comment


        • #5
          Re: binnenhuis de sfeer vastleggen

          Oorspronkelijk geplaatst door THOKY Bekijk bericht
          Maar zou je voor dit soort foto's veel instellingen moeten maken.
          soms kan het er wel eens snel aan toe gaan.

          bedankt voor de reacties

          Thomas
          kan je wat verduidelijken wat voor foto's er moeten gemaakt worden, en vooral in welke situatie juist...?

          als je de sfeer (grotendeels bepaald door de verlichting) wilt vastleggen, moet je wel de tijd nemen om je toestel deftig op een statief te zetten, goede compositie te vinden, scherpstellen op de juiste plaats en dan je foto nemen... het instellen van je toestel neemt in vergelijking met die handelingen heel wat minder tijd in... meer dan ISO juist zetten,diafragma kiezen,over-onderbelichting kiezen moet je eigenlijk niet doen hoor... en dat is bij elk toestel gelijk, je zal altijd je toestel goed moeten instellen wil je tot een goede foto komen, en meestal liggen die instellingen op een DSLR zelfs makkelijker bereikbaar dan bij een prosumer toestel of een compactje...
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: binnenhuis de sfeer vastleggen

            Het soort foto's wat moet gemaakt worden is foto's van verlichting vooral binnenshuis. Mijn vriend wil de sfeer die het licht geeft aan de ruimte echt weergeven om te kunnen laten zien aan bv een klant.
            Uiteraard bij gebruik van een flits doet dit de bedoeling teniet
            Maar aangezien het vaak binnenshuis gebeurd is breedhoek misschien aangewezen.
            Zouden jullie eerder voor een spiegelreflex opteren of toch bridge ?

            groetjes

            Thomas

            Comment


            • #7
              Re: binnenhuis de sfeer vastleggen

              Hueee even correctie.
              Je zegt 'Uiteraard bij gebruik van een flits doet dit de bedoeling teniet'
              Dit is compleet NIET waar.
              De perfecte binnenhuisopnames (idd zoals ge in de boekskes ziet) worden zelfs in 99 procent van de gevallen WEL gemaakt met flits.
              Je moet gewoon de goede juiste combinatie meten van het aanwezige licht en daarop uw flits of meerdere flitsers gaan afstellen. Als je dat correct doet dan heb je de perfecte sfeer van het aanwezige licht maar dan met de voordelen van het gebruik van flitslicht.
              Je kan dat in principe met de allergoedkoopste Reflex camera doen. Je hebt enkel 1 of meerdere flitsers nodig en het allerbelangrijkste is ... en lichtmeter. Neen ... niet die die in uw camera zit maar wel een los exemplaar.

              Succes der mee.

              Comment


              • #8
                Re: binnenhuis de sfeer vastleggen

                Hoi Iori,
                bedankt voor de reactie
                zal ik zeker voor kijken
                Ik ging hier beetje vanuit (omdat het mij meestal overkomt maar vaak maak ik snel foto's waarbij ik dan geen of weining tijd (helaas) spendeer aan veel instellingen.


                groetjes

                Thomas

                Comment

                Working...
                X