Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 lenzen voor pentax in occasie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 lenzen voor pentax in occasie

    Ik ben hier weg
    Last edited by Atmikes; 1 januari 2008, 22:57.

  • #2
    Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

    De 50mm f1.4 is geen macro lens maar een standaard lichtsterke 50mm lens. Deze is uitstekend geschikt voor portetfotografie. (door de cropfactor is de FOV hetzelfde als een 75mm lens op een 35mm film camera's) Zelf heb ik sinds een tijdje de AF versie van deze lens.

    De 100mm f2,8 zou een macrolens kunnen zijn, er is namelijk zowel een SMC Pentax-A 100mm f2,8 en SMC Pentax-A 100mm f2,8 macro op de markt geweest. Dit zou je de verkoper dus na moeten vragen. Los daarvan is ook een 100mm f2,8 zeker ook geschikt voor portretfotografie (ook al is het een macrolens), hoewel 100mm naar mijn smaak erg lang is hiervoor. Binnenshuis is de 50mm naar mijn idee beter geschikt....

    Informatie over alle Pentax lenzen kun je hier vinden.

    Zie hier een aantal foto's die zijn gemaakt met de A 50mm f1.4 en hier een paar foto's die zijn gemaakt met de A 100mm f2.8.
    Last edited by MarkEL; 26 december 2007, 11:45.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

      Ik heb de 2.8/100 (niet macro versie). Dit is een van mijn minder favoriete Pentax lenzen. Redelijk geschikt als 100mm maar de kleurweergave vindt ik minder dan die van de 2.5/135 (ook van Pentax). Voor portretten zou ik eerder naar de Jupiter J9 kijken, die beeldt wat zachter af dan de 2.8/100 van Pentax.
      De 1.4/50 heb ik niet, wel 2 vesies van de 1.7/50. Alletwee prima lenzen. Volgens de diverse commentaren zou de 1.4 nog beter zijn. Als de prijs van alletwee prima is dan zou ik het zeker doen, 100-150 Euro zijn ze samen toch wel waard. Gaat het je puur om een portretlens, zoek dan naar een Jupiter.

      Comment


      • #4
        Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

        Ik ben hier weg
        Last edited by Atmikes; 1 januari 2008, 22:57.

        Comment


        • #5
          Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

          Oorspronkelijk geplaatst door Atmikes Bekijk bericht
          alvast bedankt voor de goede informatie

          Het hoeven trouwens niet enkel portretlenzen te zijn, een paar mooi macro foto's zijn ook steeds leuk om maken! (experimenteren met deze lichtsterkte spreekt me vooral aan)

          de vraagprijs is €150 per lens, die is dus een beetje hoog begrijp ik
          Voor de 1.4/50 in MF is dat absurd hoog. Voor de 1.4/50 in AF is het ok.
          Bij MF zou ik zeggen iets van 100 voor de 2.8/100 en 50 voor de 1.4/50.

          Comment


          • #6
            Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

            Ik heb voor de lol in februari en maart 2007 de prijzen eens bijgehouden op Ebay. Ik weet het, daar zijn de lenzen ferm overpriced etc... maar het geeft toch een idee.
            De A50/1.4 ging toen gemiddeld €137 (20 verkocht in die periode). De A100/2.8 ging toen €144 (slechts 1 exemplaar zien passeren, op marktplaats nog 1 zien passeren voor €150) en de A100/2.8 macro ging toen €340 (3 stuks).
            For what it's worth.
            Mvg, Jones

            Comment


            • #7
              Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

              Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
              50 voor de 1.4/50.
              je mag er mij 10 leveren aan 50 Euro .... mogen zelfs M types zijn

              Comment


              • #8
                Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

                Dan moet je eens op de beurzen komen kijken. Daar zie je er regelmatig voorbijkomen. Ebay is inderdaad behoorlijk fors in de prijs. Houten is een veel betere plek om te kijken.

                Comment


                • #9
                  Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

                  Ik ben hier weg
                  Last edited by Atmikes; 1 januari 2008, 22:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Atmikes Bekijk bericht
                    Houten is dat de fotografica beurs die je bedoelt?
                    Inderdaad, die bedoel ik. Bijkomend voordeel is dat je de lenzen nog even kunt uitproberen voordat je definitief besluit te kopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

                      Ik ben hier weg
                      Last edited by Atmikes; 1 januari 2008, 22:57.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Atmikes Bekijk bericht
                        Lenzen wisselen op zo een beurs is toch zeer nadelig voor het stof in je apparaat, ik doe dat liever in een rustig kamertje
                        Dat valt reuze mee. Iedereen is er lenzen aan het wisselen. Dat doe ik trouwens overal, stof op de sensor is een zwaar overdreven probleem. Voor iedere belangrijkere shoot gaat ff de blaasbalg erover en alles is ok, zelfs bij veel lenzen wisselen in het vrije veld.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

                          Ik ben hier weg
                          Last edited by Atmikes; 1 januari 2008, 22:58.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2 lenzen voor pentax in occasie

                            Hoeft niet hoor, mijn istDs houdt al veel uit, dan moet jouw K10D nog meer uithouden

                            Comment

                            Working...
                            X