Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winteravonden in Bokrijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winteravonden in Bokrijk

    Morgen ga ik hierheen met mijn gezin en een paar kennissen.
    Ik weet niet eens wat er allemaal te doen is.
    Is het de moeite waard om mijn camera mee te nemen?
    Heb ik er een flitser nodig en welke lansen zijn er het best toepasbaar?

    Graag wat tips, ook al schrijf ik dit wat laat.
    We beslisden dit vandaag pas, vandaar.

    Gr kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Winteravonden in Bokrijk

    Misschien dit eens goed doornemen: http://www1.limburg.be/bokrijk/index.html
    Mocht je de verkeerde lenzen bij je hebben, geen nood, op 3 jan. kan je het overdoen met BD. (zie mijn signature)

    Comment


    • #3
      Re: Winteravonden in Bokrijk

      Ik doel eigenlijk of ik bv een statief nodig heb ivm verlichtte dingen.
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: Winteravonden in Bokrijk

        Als je *deze* flits op je toestel zet niet denk ik.
        savonds altijd een tripod meenemen!

        Comment


        • #5
          Re: Winteravonden in Bokrijk

          Neem je D80 + 17-55 + statief mee (met geheugenkaartje, eventueel extra akku...), dat is voldoende.


          Ik zal het lijstje hier nog maar eens posten:

          -statief
          -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
          -AV stand (diafragmavoorkeuze)
          -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
          -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
          -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
          -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
          -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
          -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
          -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
          -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
          -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
          -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
          -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
          -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
          -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X