Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

    Waarin zal ik mij verdiepen?
    Ben nog leek op het vlak van fotobewerking. Wil een degelijk programma onder de knie krijgen zonder later het gevoel te krijgen dat ik veel te kort kom.

    Wat zal ik leren?
    Photoshop? en welke? 7? 8? CS3? elements 6?
    Paint shop pro? 8? ...
    andere??

    Het lijkt me logisch ergens in te starten en daarin te groeien, of ben ik mis?
    Graag wat wijze raad.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

    Qua basisbewerking kan je al heel erg ver geraken met Adobe Lightroom.

    Dit programma geeft je de mogelijkheid om je foto archief goed te organiseren, basisbewerkingen. Zelf diapresentaties en online web gallerijen te creeëren en naar het web te versturen..


    grtz
    Mijn werkjes

    Comment


    • #3
      Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

      Je hebt fotoshop... en de rest.
      Voor de basisbewerkingen het je de CS3 niet nodig, al zal dit de enige versie zijn waar je nog legaal zal aanraken.
      BD0808BE

      Comment


      • #4
        Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

        Irfanview is gratis programma die de simpele bewerkingen even goed kan, als Photoshop.

        Dit vind je hier: http://www.irfanview.com/

        grtz
        Mijn werkjes

        Comment


        • #5
          Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

          Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
          Je hebt fotoshop... en de rest.
          Voor de basisbewerkingen het je de CS3 niet nodig, al zal dit de enige versie zijn waar je nog legaal zal aanraken.
          Legaal aanraken?
          Photoshop elements ligt toch nog massaal in de rekken?

          Comment


          • #6
            Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

            Da's idd. een optie. Ik had het over de volledige versies.
            BD0808BE

            Comment


            • #7
              Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

              Ahum , aangeraken zal niet zo'n probleem zijn...
              Heb hier nu Photoshop 7 en de 8 liggen, alsook de Paint Shop Pro 8...

              Het gaat me alleen om de moeite die ik zal moeten doen om één van de (ook andere sluit ik niet uit) programma's onder de knie te krijgen.
              Het lijkt me ettelijke maanden te duren eer je zo'n programma beet hebt, dus ik wil dadelijk het goede (beste) aanleren.
              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

              Comment


              • #8
                Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                Er is veel goeie fotobewerkingssoftware te krijgen.....maar ik denkt dat de meest verspreide en gebruikte software toch wel photoshop is. Alle versies van deze software hebben de basisgereedschappen die je nodig hebt om van start te gaan. Je kunt op internet honderden sites vinden waarop men je wegwijs maakt in de gereedschappen en alle andere toepassingen. Je kunt ook veel nederlandse handboeken vinden die je de meeste nuttige info verschaffen. Andere fotobewerkingssoftware werkt ongeveer op dezelfde manier als Photoshop.....en vermits je reeds een paar versies van ps in je bezit hebt zou ik ook hiermee van start gaan.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                  Paint Shop Pro is gemakkelijker aan te leren dan Photoshop en kan bijna alles wat Photoshop ook kan. Dat iedereen zweert bij Photoshop omdat dat door de pro's gebruikt word, kan ik begrijpen, maar de gemiddelde amateur gebruikt volgens mij nog niet eens 50% van alle mogelijkheden van Photoshop. Dus waarom zou je dat programma dan willen kopen, als er goedkopere alternatieven bestaan die én gebruiksvriendelijker zijn (zeker om aan te leren) én meer dan voldoende mogelijkheden bieden voor de amateurfotograaf?
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                    Geheel gratis en met voldoende mogelijkheden : Photofiltre

                    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                      voor amateur en zelfs gevorderde is painshop pro een echte aanrader
                      dit programma kan enorm veel en is vrij goedkoop

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                        Ikzelf ben photoshop beginnen gebruiken omdat je er een hele community op het internet van vind.
                        Veel online tutorials, veel fora, veel gebruikers die hun kennis willen delen.
                        Ik ben niet in de mogelijkheid om avondschool te volgen.
                        Dus daarom mijn keuze.

                        Ik werk met photoshop elements nr 5 en met de plugin 'curves' heb ik alles wat ik nodig heb.
                        Omdat ik de plugin 'Urban Acid' niet kan installeren in photoshop elements moet ik m'n 'Urban' foto's maar manueel met curves en cross over aanpassen

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                          Dat iedereen zweert bij Photoshop omdat dat door de pro's gebruikt word, kan ik begrijpen, maar de gemiddelde amateur gebruikt volgens mij nog niet eens 50% van alle mogelijkheden van Photoshop
                          Er zijn, en er zullen altijd, standaards zijn in de wereld van soft- en hardware.

                          Zelfs een full time pro-secrretaresse gebruikt slechts 15% van de mogelijkheden van MS office (word, outlook, excel, powepoint, access, etc...).
                          Als je de mogelijkheid hebt om Photoshop CS3 te gebruiken, zie ik niet in waarom je tijd zou "investeren" in iets anders. Pro is pro, zelfs voor amateurs.

                          Echter de prijs is een ander paar mouwen... "beetje" overdreven.
                          Adobe zou, in analogie tot andere software producers, een "light" price moeten maken voor niet-commerciele users.

                          moet ALLES nog leren, SOFT en HARD
                          Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                            Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                            Er zijn, en er zullen altijd, standaards zijn in de wereld van soft- en hardware.

                            Zelfs een full time pro-secrretaresse gebruikt slechts 15% van de mogelijkheden van MS office (word, outlook, excel, powepoint, access, etc...).
                            Als je de mogelijkheid hebt om Photoshop CS3 te gebruiken, zie ik niet in waarom je tijd zou "investeren" in iets anders. Pro is pro, zelfs voor amateurs.

                            Echter de prijs is een ander paar mouwen... "beetje" overdreven.
                            Adobe zou, in analogie tot andere software producers, een "light" price moeten maken voor niet-commerciele users.

                            moet ALLES nog leren, SOFT en HARD
                            Ga hier in mee.
                            PS is erg complex en idd.. mensen maken maar 5-15% gebruik van word of andere office pakketten.

                            Maar fotoshop is toch wel een heel mooie tool om uw fotos te bewerken.
                            Ik heb er 10tallen geprobeerd maar wil niet meer anders dan PS.
                            Dit is het summum, vooral als je er een beetje in thuisraakt.
                            Groetjes, Jörgen
                            www.beautyshoot.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk fotobewerkingsprogramma aanleren??

                              Indien je een programma wenst te leren, denk ik dat je best onmiddellijk kijkt naar de defacto voor beeldbewerking.. Adobe Photoshop. Welke versie? Tgoja.. zo recent mogelijk. CS/CS2/CS3 .

                              Ook al zal je maar 1% van de mogelijkheden gebruiken, het is volgens mij het best om vertrouwd te raken met de interface van het meest verkochte pakket, Adobe Creative Suite. Ook al zou je thuis geen Adobe software gebruiken, de basis mogelijkheden komen overal terug.. je zult het meest kunnen relateren met andere mensen indien je kan verwijzen naar de defacto...

                              Indien je het programma echter wenst aan te schaffen, dan zit je met een ander probleem: kostprijs. In dat geval, voor eenvoudige fotobewerkingen (kleur, contrast) kijk je beter even naar Lightroom of Aperture (Mac).

                              veel succes, Michiel
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

                              Comment

                              Working...
                              X