Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Ixus of Powershot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Ixus of Powershot?

    Na 4,5 jaar heeft mijn Canon Powershot S30 de geest gegeven: de lens blokkeert bij in/uitschakelen. Laten repareren zal verhoudingsgewijs te duur zijn, dus tijd om een nieuw toestel te kopen. Doordat ik van mijn Canon zeer tevreden was (zeer mooie, warme foto's en zeer kwalitatief gebouwd toestel) blijf ik waarschijnlijk bij Canon. Spijtig genoeg is de Powershot S-reeks (S30 -> S80) gestopt, waardoor ik een andere keuze moet maken.

    Wat ik zeer belangrijk vind is een sterke bouw. Het heeft in zijn bijna 5 jaar dan ook enorm afgezien: oa. onridefoto's in achtbanen en andere kermistoestanden, rotsbeklimming, barre omstandigheden zoals zware regenval (vochtigheid) tijdens wandelingen en koude op gletsjertoppen. De powershot bestond uit grotendeels aluminium behuizing, wat het toestel kwalitatief deed aanvoelen en ook enig gewicht in de schaal wierp zonder overdreven zwaar te worden. Ik wil dus ook enigzins kunnen voelen dat ik een toestel vast heb, echter met vergelijkende afmetingen want plaatsopname in de rugzak is essentieel bij huttentochten. Qua functies en zoom wil ik zowat dezelfde mogelijkheden hebben met uiteraard zelfde of betere resultaten.

    Ik heb slechts 2 grote minpunten ervaren bij mijn canon was (1) de groenige schijn bij foto's in bossen. Daar ik een fervent (berg)wandelaar ben in bosrijke/bergachtige gebieden, heeft dat vooral bij grauw weer tot (naar mijn mening) minder mooi resultaat geleid. Ik weet niet in hoeverre dat verbeterd is. (2) Bij gebruik van de flits in slechts verlichte ruimtes kon wel eens interferentie met stofdeeltjes optreden wat een foto vol belletjes opleverde. Wie kan vergelijken en weet of dit verbeterd/zelfde is? Kan hiervoor misschien beter een ander merk aangeraden worden?

    Nu heb ik 2 toestellen op het oog, misschien dat jullie nog andere (ev ander merk) kunnen aanraden. Mijn ervaring met Sony is dat ze een meer koelere kleur van foto's opleveren, maar dat kan misschien al verandert zijn? De toestellen die ik momenteel op het oog heb:

    - De Canon Powershot SX-100, vooral omwille van de grote zoom en mogelijkheid om gewone AA batterijen te gebruiken en de mooie prijs (gezien ik nog €500 betaalde voor mijn S30)

    - De Canon Ixus 860IS daar destijds (2003) de Ixus-reeks gelijkwaardige kwaliteit afleverde (heb in de beginperiode dat ik mijn camera had met een vriend kunnen vergelijken) Ook de wide-angle spreekt mij wel aan, daar ik wel eens meer zelf een foto van vriendin+mezelf trek door het toestel met de hand zo ver mogelijk van me af te houden.

    Wat is jullie mening omtrent deze toestellen? Blijf ik te hardnekkig bij Canon ondanks bestaan van ander en beter? Of is ten minste 1 ervan zeer gelijkaardig met mijn S30? Alvast bedankt

  • #2
    Re: Canon Ixus of Powershot?

    Ik heb slechts 2 grote minpunten ervaren bij mijn canon was (1) de groenige schijn bij foto's in bossen. Daar ik een fervent (berg)wandelaar ben in bosrijke/bergachtige gebieden, heeft dat vooral bij grauw weer tot (naar mijn mening) minder mooi resultaat geleid. Ik weet niet in hoeverre dat verbeterd is. (2) Bij gebruik van de flits in slechts verlichte ruimtes kon wel eens interferentie met stofdeeltjes optreden wat een foto vol belletjes opleverde. Wie kan vergelijken en weet of dit verbeterd/zelfde is? Kan hiervoor misschien beter een ander merk aangeraden worden?
    De groene schijn komt door, een ook naar mijn smaak iets te veel "satutation"
    Dit kan echter vrij simpel minder gezet worden in mijn toestel (powershot S5)
    Misschien zit deze optie ook op de SX-100 Of anders in een bewerkingsprogramma verminderen.

    De "belletjes" in een stoffige omgeving, is volgens mij met elke digitale camera.
    Janus.
    Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
    Enkele van mijn foto's

    Comment


    • #3
      Re: Canon Ixus of Powershot?

      Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
      De "belletjes" in een stoffige omgeving, is volgens mij met elke digitale camera.
      Die krijg je met elke camera waarbij de flitser heel dicht bij de lens zit. En bij een supercompacte IXUS zal dat dus nog iets meer voorkomen dan bij de SX100. Die SX 100 heeft een flits die een stuk verder van de lens zit, en daardoor wordt de kans op rode oogjes ook iets kleiner.
      Dat wil daarom niet zeggen dat je nooit zo'n witte vlekjes of rode oogjes op de foto krijgt, want zelfs met een externe flitser op een DSLR heb je daar soms last van.

      De vraag is eerder, heeft "Fluppeke" een heel compacte camera nodig, of mag die camera wat groter zijn?
      Dat zal eerder de keuze bepalen tussen een IXUS en een wat groter model met een groot zoombereik.

      Er zijn inderdaad nog andere merken die ook goede compacte camera's maken, maar dan zal het nog moeilijker worden om een keuze te maken. Nu kies je tussen twee modellen, als je rekening moet houden met alles wat er op de markt is, dan wordt het véél moeilijker.

      Kijk eens op www.dpreview.com , daar kan je al zeker een test van beide modellen terugvinden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon Ixus of Powershot?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De vraag is eerder, heeft "Fluppeke" een heel compacte camera nodig, of mag die camera wat groter zijn?
        Dat zal eerder de keuze bepalen tussen een IXUS en een wat groter model met een groot zoombereik.

        Kijk eens op www.dpreview.com , daar kan je al zeker een test van beide modellen terugvinden.
        Deze site heb ik reeds enkele keren bekeken, zeer veel info op terug te vinden. Nu lees ik hier en daar dat de Ixus 860 op wideangle wat last heeft van scherpte in de hoeken. Wie heeft daarmee ervaring mee? Is het erg storend?

        Wat ik ook zeker wens, zijn ongeveer dezelfde manuele mogelijkheden als mijn S30. Ik heb begrepen dat de Ixus 860 minder manuele functies heeft, of heb ik het mis?

        Grootte en gewicht heeft wel wat belang bij mij, des te meer omdat ik meestal ook met een videocamera sleur. 2 zwaargewichten is dus teveel van het goeie (en dan zal het snel de ene of de andere worden, wat dan weer spijtig is voor mijn video-hobby) Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar de lichtere Ixus-reeks. Ik heb de Sx-100 erbij geplaatst vooral om het grotere zoombereik en omdat ik de indruk heb dat er meer manuele functies mogelijk zijn.

        Nu heb ik nog een derde speler aan het lijstje toegevoegd, nl de Ixus 960. Deze heeft geen wideangle, maar wel meer manuele settings. Kan deze qua settings mee met de Sx-100? Mijn S30 had een zoombereik van 35mm - 105mm. Bij de 960 is dit 36 - 133mm. Is dit op groothoek vergelijkbaar? Ik vermoed dat het op die ene mm niet aankomt, maar op dat vlak heb ik weinig kennis. Wat mij ook beter lijkt, is de titanium behuizing, terwijl dit bij de Sx-100 dacht ik plastic is (of ben ik verkeerd?)

        Comment


        • #5
          Re: Canon Ixus of Powershot?

          ik had een ixus 60, mijn broer heeft een powershot A530.
          Ik moet zeggen, de bouwkwalitiet van mijn ixus was STUKKEN beter!
          die was volledig in metaal, die van mijn broer voelt aan als "speelgoed".
          Ik heb mijn ixus ook behoorlijk laten afzien (niet dat ik er mee gooide ofzo), maar heeft alle hoeken van mijn auto gezien (die ik aan het restaureren ben dus behoorlijk vuil/stoffig). En werkt nog altijd, heb hem vorige week verkocht om een FZ50 te kopen.

          Maar daar stopt het ook, de ixus is een goeie point and shoot maar je kan amper iets instellen, heeft veel ruis...

          Bij de powershot daarentegen kan veel ingesteld worden, ruis weet ik niet, heb ik nog niet getest...

          Je zal een compromis moeten maken denk ik, en veel reviews lezen...
          You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
          www.koendd.be

          FZ50

          Comment


          • #6
            Re: Canon Ixus of Powershot?

            Ik had ook een Canon s30 (staat nu te koop op ebay) en ik heb een SX100 aangeschaft.

            Zeker geen spijt van. Je kan hem vergelijken met de S30, alleen iets meer functies. In gebruik is het natuurlijk een echte Canon.

            Het enige dat ik soms vervelend vind, is dat je de flitser manueel moet openen. Wanneer je iets snel wil fotograferen kan je dit wel eens vergeten met als gevolg misschien een slechte foto.

            Qua behuizing is hij inderdaad minder robuust dan de s30, maar ik denk persoonlijk dat ze vrij weinig camera's nog maken die echt stevig zijn. Het is niet meer zoals vroeger ;-)


            Ik raad u dus de SX 100 aan

            Comment


            • #7
              Re: Canon Ixus of Powershot?

              Ik heb een 860 IS als kleinste, heel goed! voor wat het is dwz een echte PenS met een aardige 28- lens. Zonder meer goeie foto's. Stabilistie werkt als in m'n G7 (iets minder klein maar wel beter, geen 28 maar 35mm). Solide.

              Maar ik zou toch eens de A720 IS eens bekijken (zeker als het om het enige toestel gaat): stabilisatie werkt goed en het lijkt me een niet te dure camera die "van nature" prima fotos afleverd.

              Succes,

              Karel

              Comment


              • #8
                Re: Canon Ixus of Powershot?

                Die belletjes op de foto kunnen ook wel stofdeeltjes zijn. Reinig daarom regelmatig de frontlens van de camera met een lensdoekje of lensstift.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment

                Working...
                X