Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Simpele camera voor macro fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Simpele camera voor macro fotografie?

    Hallo,

    Ik ben niet zo op de hoogte van digitale fotografie, daarom kom ik om advies vragen

    Ik ben op zoek naar een camera voor mijn vader. Hij heeft een nieuwe hobby, bijen houden, dus ik dacht dat hij met een camera zijn volken en kassen kon documenteren.

    Wat ik denk dat hij nodig heeft: heel simpel te gebruiken (geen hele hoop instellingen, die gaat hij toch niet gebruiken - hij heeft al moeite met door windows te navigeren!), goede macro functionaliteit (om individuele bijen en ramen te fotograferen), makkelijk in een jaszak te stoppen en makkelijk te bedienen, eventueel met handschoenen aan. Schok- en waterproof zou mooi zijn maar niet echt cruciaal.

    Ik heb een voorkeur voor eentje die niet al te duur is (150-300 euro misschien?), het is beter om over een paar jaar een andere te kopen dan om de oude dan niet weg durven te doen omdat hij 'toen zo duur was'.

    Ik dacht dus: 6+ megapixel, 3x (of 5x?) optische zoom, ultra thin form factor, ... Iemand suggesties voor een concreet model? Een verkoper in een winkel raadde me een Olympus aan (ik dacht een 830?) maar online lees ik nog wat klachten over de performance in het donker - terwijl mijn vader dikwijls 's ochtends of bij zonsondergang zijn bijen onderhoudt, omdat ze dan rustiger zijn.

    Alvast bedankt voor alle tips!

  • #2
    Re: Simpele camera voor macro fotografie?

    Met een compact toestelletje kan je gewoonlijk wel macrofoto's maken, maar dan moet je met de lens wel héél dicht bij het onderwerp komen.
    In de breedhoek-stand krijg je dan gewoonlijk veel meer vergroting dan in de tele-stand (andersom zou meestal veel handiger zijn).

    Geen enkel model van de compactjes die er op dit ogenblik te koop zijn, zal mooie foto's maken als er weinig licht is, of je zou met langere sluitertijden moeten werken. Dan mag het onderwerp niet bewegen, en de camera moet op een statief gezet worden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Simpele camera voor macro fotografie?

      Oorspronkelijk geplaatst door roel_ Bekijk bericht
      Hallo,

      Ik ben niet zo op de hoogte van digitale fotografie, daarom kom ik om advies vragen

      Ik ben op zoek naar een camera voor mijn vader. Hij heeft een nieuwe hobby, bijen houden, dus ik dacht dat hij met een camera zijn volken en kassen kon documenteren.

      Wat ik denk dat hij nodig heeft: heel simpel te gebruiken (geen hele hoop instellingen, die gaat hij toch niet gebruiken - hij heeft al moeite met door windows te navigeren!), goede macro functionaliteit (om individuele bijen en ramen te fotograferen), makkelijk in een jaszak te stoppen en makkelijk te bedienen, eventueel met handschoenen aan. Schok- en waterproof zou mooi zijn maar niet echt cruciaal.

      Ik heb een voorkeur voor eentje die niet al te duur is (150-300 euro misschien?), het is beter om over een paar jaar een andere te kopen dan om de oude dan niet weg durven te doen omdat hij 'toen zo duur was'.

      Ik dacht dus: 6+ megapixel, 3x (of 5x?) optische zoom, ultra thin form factor, ... Iemand suggesties voor een concreet model? Een verkoper in een winkel raadde me een Olympus aan (ik dacht een 830?) maar online lees ik nog wat klachten over de performance in het donker - terwijl mijn vader dikwijls 's ochtends of bij zonsondergang zijn bijen onderhoudt, omdat ze dan rustiger zijn.

      Alvast bedankt voor alle tips!
      Mocht ik jou zijn, dat zou ik de documentaire maken, en mijn vader rustig de bijen laten onderhouden. Heb jij de nodige apparatuur, breng dan wat tijd samen met hem door. Gebruik zeker geen flits in de korven, want dan worden de beestjes onrustig. dus een lichtsterke macrolens op een dslr camera lijkt me de beste oplossing. Toch maar eens met je vader praten over wat de mogelijkheden zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Simpele camera voor macro fotografie?

        Roel schreef: (150-300 euro misschien?)

        Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
        dus een lichtsterke macrolens op een dslr camera lijkt me de beste oplossing.
        Powerkiller, had jij misschien 1500 à 3000 gelezen als budget ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Simpele camera voor macro fotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Roel schreef: (150-300 euro misschien?)



          Powerkiller, had jij misschien 1500 à 3000 gelezen als budget ?
          een 350D-tje + sigma 105mm of dergelijk heb je toch al samen voor een 600 euro...
          5DmkIII en wat glas

          Comment

          Working...
          X