Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

    hallo
    ik zit met de volgende vraag
    heeft er iemand op dit forum enige ervaring met deze al wat oudere lenzen
    ik zou ze eventueel willen gaan gebruiken op een k10d
    SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm




    graag julie reactie(s)

    met vriendelijke groeten dennis

  • #2
    Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

    Ik heb vele pogingen gewaagd om foto's te nemen met mijn K10D en de SMC M 200 mmf4 maar weinig lukte, nadat ik mijn D's had verkocht ( waar je wel met de 200 mm goede resultaten had) heb ik 'm maar verkocht. Jammer want het is een prachtig gebouwde lens van topkwaliteit maar jammer genoeg niet op de K10D.

    leo
    Pentax K10D

    Comment


    • #3
      Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

      Wat ging er mis met je lens op de K10D?

      Comment


      • #4
        Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

        ja dat zou ik ook wel graag willen weten wat er dan precies mis ging

        want ik zou deze lens in de toekomst meschien aan willen gaan schaffen

        groetjes dennis

        Comment


        • #5
          Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
          Wat ging er mis met je lens op de K10D?
          Ik kreeg de belichting niet goed meer op de rails ( ook niet op M en met de groene knop) en de kans dat je foto totaal verkeerd belicht werd was gewoon zo groot dat ik besloot de lens te verkopen.

          leo
          Pentax K10D

          Comment


          • #6
            Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

            Heb je dit probleem met alle M-lenzen? je hebt toch wel in het menu aangegeven dat je de diafragmaring wilt gebruiken?

            Comment


            • #7
              Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

              Heb je dit probleem met alle M-lenzen? je hebt toch wel in het menu aangegeven dat je de diafragmaring wilt gebruiken?
              nu we het hier toch over hebben zou ik graag willen weten of iemand mij duidelijk kan uitleggen welke hangelingen je moet volgen om zo'n M lens te gebruiken want dit is me nog niet helemaal duidelijk

              met vriendelijke groeten

              Dennis

              Comment


              • #8
                Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

                Oorspronkelijk geplaatst door dennism3 Bekijk bericht
                nu we het hier toch over hebben zou ik graag willen weten of iemand mij duidelijk kan uitleggen welke hangelingen je moet volgen om zo'n M lens te gebruiken want dit is me nog niet helemaal duidelijk
                Ik ga even uit van de handelingen die ik met m'n istDs moet verrichten/heb moeten verrichten

                1)
                In het menu de optie kiezen die je toelaat om de diafragmaring te gebruiken

                2)
                M-lens monteren

                3)
                Programmakeuze op M zetten

                4)
                diafragma kiezen met de diafragmaring

                5)
                op de meetknop duwen (bij de istDs is dat achterop de AE-L knop, bij de K10D kennelijk het kleine knopje naast de ontspanknop)

                6)
                scherpstellen

                7)
                foto maken

                Dit lijkt omslachtig maar went heel snel.
                Gebruik je een preset of een M42 lens dan kun je de camera ook op diafragmavoorkeuze zetten. Dan wordt je sluitertijd automatisch aangepast. Hetzelfde kan als je een M-lens helemaal open gebruikt.

                Comment


                • #9
                  Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

                  ok
                  dank u wel ivo voor de duidelijke stap voor stap uitleg,

                  maar wat je zegt over helemaal open draaien van je diafragma betekend dit dan dat je op de Pentax-M 1:1.7 50mm

                  als het diafragma helemaal open is dit een F waarde van 1.7 heeft
                  = hele kleine scherptedieptediepte

                  en is er ook nog een bepaald diafragma waarbij de lens het beste functioneert (omtrend scherpte etc) wat dit heb ik geloof ik ooit op een engels forum gelezen

                  gr.dennis

                  Comment


                  • #10
                    Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door dennism3 Bekijk bericht
                    ok
                    dank u wel ivo voor de duidelijke stap voor stap uitleg,

                    maar wat je zegt over helemaal open draaien van je diafragma betekend dit dan dat je op de Pentax-M 1:1.7 50mm

                    als het diafragma helemaal open is dit een F waarde van 1.7 heeft
                    = hele kleine scherptedieptediepte

                    en is er ook nog een bepaald diafragma waarbij de lens het beste functioneert (omtrend scherpte etc) wat dit heb ik geloof ik ooit op een engels forum gelezen
                    Lenzen kunnen inderdaad bij een ander diafragma een heel ander karakter hebben. Dit ongeacht zaken als juiste belichting en scherptediepte. Mijn geliefde Jupiter J9 is helemaal open bijvoorbeeld behoorlijk zacht, half dicht (vanaf 5.6) scherp. Het is situatieafhankelijk wat het beste is.
                    Helemaal open bedoel ik dus idd. bij de 1.7/50 een diafragma van 1.7. M42 lenzen gedragen zich anders dan M lenzen omdat je een m42 lens op handmatig diafragma kunt zetten, dan knijp je zelf het diafragma dicht met een schuivertje aan de zijkant van de lens. Bij bajonet lenzen kom je die functie niet tegen, daar doet de camera het zelf (bij het meten of bij de scherptedieptecontrole, aan/draaiknop verder naar rechts draaien.

                    Comment


                    • #11
                      Re: SMC Pentax 1:4 200mm & SMC Pentax-M 1:1.7 50mm

                      Ok dank je wel ivo voor deze verhelderende uitleg

                      gr.dennis

                      Comment

                      Working...
                      X