Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

    Beste BD-ers,

    Allereerst fijne feestdagen en een zeer goed 2008 toegewenst

    Sinds 2004 ben ik een gebruiker van de Canon EOS 20D, met name voor straatfotografie en sportopnamen (voetbal, hardlopen, zaalsporten). Komend jaar ben ik van plan een tweede body aan te schaffen. Waarschijnlijk een 40D maar ergens in mijn achterhoofd speel ik met de gedachte om de (voor mij grote ... ) sprong naar de 1D Mark III te maken. Bij de 1D Mark III spreken mij met name aan: hoge ISO-performance, autofocussnelheid en weathersealing. Nadelen: fors duurder en behoorlijk zwaarder.

    Als er onder jullie zijn die ervaring met beide typen body's opgedaan hebben, zou ik graag horen hoe groot het verschil is ten aanzien van de snelheid en nauwkeurigheid van de autofocus. Misschien dat je dan ook wat kwijt wilt over je ervaringen bij de overstap van de relatief handzame xxD naar de 1D; qua formaat en gewicht lijkt me dat toch een behoorlijk verschil .... En zijn er onder jullie misschien ook die de stap "terug" van een 1D naar een 40D hebben gedaan om een of andere reden?

    Het gaat mij niet zozeer om conclusies aan de hand van "theoretische" testen maar meer om praktijkindrukken verkregen na maanden gebruik in de praktijk.

    Bij voorbaat dank voor de reacties .....

    Humphrey
    Last edited by hapa; 24 december 2007, 21:04.

  • #2
    Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

    ik ben van een 350D naar een 1Dmkiin dus hierbij even mijn ervaring :

    ten eerste.. het is een enorm log bakbeest, duidelijk een werkpaard waarvoor je niks moet ontzien. regen, zand of wat voor weer.. de 1D is er klaar voor.
    alsook ligt ie met goed glaswerk behoorlijk gebalanceerd in de hand.
    de handligging moet ieder voor zich uitmaken, maar ik vind een nikon toch beter in de hand liggen.

    qua autofocus is het vrij simpel... 45punts AF + f/2.8 lenzen is echt geweldig
    snel en accuraat.. spot-on , ook de trackingfocus van de mkii is al goed en ik neem aan dat de mkiii daar nog beter in is.
    doch weet ik niet of je daar bv buiten op circuits veel aan gaat hebben
    donkere halletjes en fotograferen bij schemer is echt wel een heel stuk gemakkelijker zo.

    wat mij halvelings wel een beetje tegenviel was de kwaliteit van een 1D.. ik krijg het idee dat een 5D veel zuiverdere en schonere platen afleverd.
    hij was zowiezo een heel stuk beter dan mn 350D ,maar lang niet het niveau wat ik graag zou hebben gehad.

    mijn conclusie : raszuiver werkpaard gebouwd op snelheid en robuustheid.
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

    Comment


    • #3
      Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

      even mijn ervaring delen:
      Ik kom van 10D/20D/30D ervaring, wat in grote lijnen bijna identiek is aan elkaar behalve wat details.

      ik heb ook lang zitten twijfelen aan 40D/5D/1Diii overstap.

      40D
      40D is het bij mij niet geworden omdat ik veel las dat 30D->40D eigenlijk niet zo super was.
      - ok je hebt sensorcleaning wat een superhandige hulptool is
      - ok je hebt 14bit/10mpix/en iets meer fps
      - LCD is ook tikje groter dacht ik (maar vind ik op 30D eigenlijk al OK)
      - en vooral... bij mij was het een extra body, dus ik had liever eens iets anders dan terug een 1,6x crop body

      5D fullframe- blijft een droom in de uitbreiding v/d collectie om eens mijn lenzen in FF te kunnen gebruiken en mijn wide-angle lenzen ook als echt wide te kunnen zien
      - beeldkwaliteit/noise/... kortweg ik lees dat alles zeer goed is

      2 kleine nadelen die me tegengehouden hebben:
      - ik mag misschien wel al goed lenzen hebben, ik hoor velen toch klagen over zwarte hoeken bij wide-angle etc
      - en vooral,... ik zoch in mijn nieuwe body ook snelle AF en "if needed" meer FPS voor sportopnames => dan was van 30D->5D een downgrade op dit vlak "denk ik"

      1D Mark iii-sensorcleaning
      -10megapix (voor mij voorlopig meer als voldoende)
      -snellere AF en... AF blijft bij bepaalde lens+extender combinaties werken waar hij op andere body's al stopt
      -x1,3crop => is echt superleuk... als je van een XXD-series komt!
      -naar 2 memory-cards terzelfdertijd schrijven is ook wel nice to have
      -vermoedelijk door de processorspeed werkt ook alles op die camera qua menu, review van foto's,... supersnel
      -versus een XXD+grip of XXXD+grip voelt die 1D echt wel "vast" aan in de hand; leuke body (je voelt dat het kwaliteit is)
      - qua gewicht mag je U niet laten afschrikken, als je van XXXD->XXD+grip zou gaan, dan is gewicht van een XXD+grip ongeveer in lijn met de 1DMarkiii
      (ik voel totaal geen verschil bij dagje wandelen met 1D rond mijn nek)
      - grotere LCD is ook nice to have

      1d mark III versus uw 350D zijn volgens mij volgende belangrijk:- focusspeed
      - x1.3crop sensor !!!! (yiha ;-))
      - ligt zeer goed in de hand
      - long battery lifetime
      - fps speed / af speed
      - grotere display
      - sensorcleaning !
      - wieletje + joystickje (echt wel handig)
      - en vb in raw/jpeg terzelfdertijd op 2 kaarten wegschrijven (SD+CF)
      - super qua noise ! (versus 350D gaat dit wel immens verschil zijn zo een plaatje op vb 1600ISO)

      grootste nadeel:
      - hele heisa rond AF-problems... gaan de verkoopprijs later niet ten goede komen vrees ik (toch niet onbelangrijk als je alle 2-3 jaar switcht van body)
      - prijs is ja... hoog genoeg als amateur.

      bijna vergeten:
      - in begin mis je het af en toe kunnen gebruiken van een ingebouwde flits wel eens => maar via hoge ISO's zonder al te veel ruis compenseer je dit
      (ik ben niet iemand die graag met zo'n grote flash rondloopt...)
      - het is effe wennen aan het niet meer hebben van een full automatic mode ;-)
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

      Comment


      • #4
        Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

        IJsje en b-@rt,

        Dank voor de reacties. Tja, enkele gedachten van mijn kant bij de vergelijking van de 1D Mark III met de 40D:

        - qua gewicht zie ik niet zo op tegen een 1D Mark III; enkele onsjes meer of minder zullen niet de doorslag gaan geven. Heb enige tijd geleden de 70-200 F/2,8 IS aangeschaft en hoewel het, komende van een F/4, wel even wennen was aan die extra kilo (ik overdrijf nu een beetje ...), viel het me helemaal niet tegen
        - vooropgesteld dat ik geen beroepsfotograaf ben die altijd en overal platen moet kunnen schieten, is het me regelmatig overkomen dat ik tijdens het fotograferen in een regenbui terecht kwam en het verstandiger vond te stoppen met mijn 20D; geen ramp natuurlijk maar wel zo prettig als je onder dergelijk omstandigheden nog "lekker" door kunt gaan. De 40D is waarschijnlijk beter dan de 20D qua weathersealing maar bij lange na geen 1D
        - een zeer goede AF van de 1D Mark III (ik vergeet nu maar even de AF-issues en mogelijk dat de nieuwe typen nergens last van hebben ) is voor sport uiteraard een grote pre, evenals de mogelijk om iets hogere ISO's te gebruiken
        - prijs: het verschil is natuurlijk wel groot : 3500 versus 1000 Euro. Mijn vermoeden/hoop was dat de 1D Mark III fors in prijs zou dalen door de AF-issues maar daar valt in de praktijk nog niet zo veel van te merken. Ben overigens wel benieuwd wat de 2008-prijzen worden en of Canon nog wat interessante nieuwtjes gaat brengen in de loop van januari.

        Comment


        • #5
          Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
          vooropgesteld dat ik geen beroepsfotograaf ben die altijd en overal platen moet kunnen schieten, is het me regelmatig overkomen dat ik tijdens het fotograferen in een regenbui terecht kwam en het verstandiger vond te stoppen met mijn 20D; geen ramp natuurlijk maar wel zo prettig als je onder dergelijk omstandigheden nog "lekker" door kunt gaan.
          vergeet niet dat je lens dan ook weathersealed moet zijn hé... je 70-200 2.8 IS is dat gelukkig wel...
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
            IJsje en b-@rt,

            Dank voor de reacties. Tja, enkele gedachten van mijn kant bij de vergelijking van de 1D Mark III met de 40D:

            - qua gewicht zie ik niet zo op tegen een 1D Mark III; enkele onsjes meer of minder zullen niet de doorslag gaan geven. Heb enige tijd geleden de 70-200 F/2,8 IS aangeschaft en hoewel het, komende van een F/4, wel even wennen was aan die extra kilo (ik overdrijf nu een beetje ...), viel het me helemaal niet tegen
            - vooropgesteld dat ik geen beroepsfotograaf ben die altijd en overal platen moet kunnen schieten, is het me regelmatig overkomen dat ik tijdens het fotograferen in een regenbui terecht kwam en het verstandiger vond te stoppen met mijn 20D; geen ramp natuurlijk maar wel zo prettig als je onder dergelijk omstandigheden nog "lekker" door kunt gaan. De 40D is waarschijnlijk beter dan de 20D qua weathersealing maar bij lange na geen 1D
            - een zeer goede AF van de 1D Mark III (ik vergeet nu maar even de AF-issues en mogelijk dat de nieuwe typen nergens last van hebben ) is voor sport uiteraard een grote pre, evenals de mogelijk om iets hogere ISO's te gebruiken
            - prijs: het verschil is natuurlijk wel groot : 3500 versus 1000 Euro. Mijn vermoeden/hoop was dat de 1D Mark III fors in prijs zou dalen door de AF-issues maar daar valt in de praktijk nog niet zo veel van te merken. Ben overigens wel benieuwd wat de 2008-prijzen worden en of Canon nog wat interessante nieuwtjes gaat brengen in de loop van januari.
            en wat denk je van een mkii (n) ?
            staan regelmatig voor rond de 2000 euro (afhankelijk vd staat) op het internet.
            in termen van snelheid en robuustheid superieur aan de 40D
            spatwaterdichtheid moet je niet teveel zorgen over maken.. ik stond met mn 350d ook in de zeikende regen en die heeft ook alles overleefd.
            offtopic : ben al wel een beetje aan het wachten op een 5D opvolger, als die wat meer snelheid aankan lijkt mij dat een ideale partner voor mijn 1D
            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

            Comment


            • #7
              Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

              nu we het toch even kort over weathersealing hebben.... iemand ervaring moe "hoe weathersealed" zo'n 1D wel is?!
              Het blijft toch electronica met mechanische koppelingen/Toetsjes etc.

              Is er iemand die in een zware regenbui op regelmatige basis blijft doorwerken met zo'n 1D ?
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

              Comment


              • #8
                Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                en wat denk je van een mkii (n) ?
                staan regelmatig voor rond de 2000 euro (afhankelijk vd staat) op het internet.
                Is natuurlijk een optie maar heeft niet mijn eerste voorkeur. Mocht ik er een tegenkomen die weinig kliks heeft en er als nieuw uitziet, dan zou ik het misschien overwegen maar in principe ga ik voor een nieuwe. Ik heb overigens niet zo'n haast hoor; ik denk het toestel rond maart aan te schaffen. Ik kan dan:

                (1) even doorsparen..
                (2) zien of Canon in januari mogelijk een nieuw interessant alternatief presenteert (denk het niet, althans niet voor de 1D Mark III-geinteresseerden)
                (3) een forse 2008-prijsverlaging van de 1D Mark III verwelkomen ( I wish ....)

                Comment


                • #9
                  Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                  Ik heb onlangs de stap genomen om een tweede body aan te schaffen naast mijn 20D: dat is dus de 1Dmk3 geworden.

                  Ik heb net als jij lang zitten twijfelen over de keuze: die 1Dmk3 of de 5D. De reden is persoonlijk en daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.

                  De enige twee voordelen van de 5D die ik gevonden heb waren:
                  - FF sensor
                  - prijs

                  De GROTE nadelen van de 5D vind ik:
                  - geen weathersealing
                  - losse batterijgrip
                  - ISO waarde nergens zichtbaar
                  - FF sensor betekent het maximum van een lens (eerder vignetering)
                  - mirrorlock per opname opnieuw activeren
                  - relatief oude camera (lees techniek) hoewel dat niets voor de foto's te betekenen heeft.

                  Grote voordeel van de 1Dmk3 vind ik:
                  - weathersealing
                  - meer AF punten (sneller)
                  - vaste vertical grip - voelt steviger aan in alle mogelijke manieren
                  - dedicated AF button
                  - mirrorlockup blijft actief bij meerdere opnamen
                  - ISO waarde blijft zichtbaar in scherm en zoeker
                  - menu sturing en instelmogelijkheden
                  - live view (heb nu al voordelen ervan ervaren)
                  - 1,3 sensor (gulden middenweg tussen 1,6crop en FF - het beste van twee werelden)

                  Of er een nadeel aan de 1Dmk3 kleeft weet ik nog niet, afgezien van de prijs. Ze zullen er zeker wel zijn, maar om dat te beoordelen; daarvoor heb ik de camera te kort.
                  Ik wil wel benadrukken dat de grootte en gewicht van de camera vergelijkbaar is met die van de 20D mèt grip. In feite is de 20D met grip wat hoger zelfs dan de 1Dmk3. Dus alle praatjes over een zwaardere grotere camera is uit de lucht gegrepen.

                  Wat betreft de 40D: ik heb deze camera ook in de handen gehad, en ze voelt veel robuuster aan dan een 20D. Een wereld van verschil: het is veel meer camera. De ISO waarde is daar ook in het scherm te vinden, dus dat ten voordel van de 40D. Live View weet ik niet, maar dat zou geen bepalende factor hoeven zijn. Vooral die losse batterijgrip was me een doorn in het oog, de kleinere zoeker, maar vooral de 1,6crop is iets waar ik altijd al op gevloekt heb. Dat vind ik namelijk net teveel voor het doel waarvoor ik de camera gebruik. Maar als je vogelfotografie doet, en ulta-telelenzen wilt gebruiken, dan moet je zeker voor de 1,6 crop gaan.

                  Je hoort wel eens dat eenmaal een 1D gebruikt, je niet meer terug wilt. Nou, de 20D is nu mijn backup en tweede camera, maar ik ben bang dat deze voornamelijk nog de binnenkant van mijn tas zal zien; ik wil in ieder geval niet meer terug.
                  meer over mijn fotografie is te vinden op
                  http://www.nandoonline.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                    Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                    Grote voordeel van de 1Dmk3 vind ik:
                    - weathersealing
                    - meer AF punten (sneller)
                    - vaste vertical grip - voelt steviger aan in alle mogelijke manieren
                    - dedicated AF button
                    - mirrorlockup blijft actief bij meerdere opnamen
                    - ISO waarde blijft zichtbaar in scherm en zoeker
                    - menu sturing en instelmogelijkheden
                    - live view (heb nu al voordelen ervan ervaren)
                    - 1,3 sensor (gulden middenweg tussen 1,6crop en FF - het beste van twee werelden)
                    Als ik jouw uitgebreide reactie lees dan heb je met name om de betere "handling" en de handige features gekozen voor de 1D Mark III, en niet eens zozeer vanwege de betere/mooiere beeldkwaliteit ten opzichte van de 40D; klopt die indruk?.

                    Zoals ik er nu tegenaan kijk zou mijn droomcamera er zo uit kunnen zien:

                    - 1,6 sensor
                    - 10 - 12 MP
                    - AF van de 1D Mark III
                    - weathersealing
                    - zo compact als mogelijk (zeg maar een body a la 5D/40D)
                    - behoorlijk aantal frames per seconde ( 6 - 8, meer mag natuurlijk altijd ... maar ben ook bij sportopnames geen echte "filmer")
                    - live view
                    - ruisprestaties zodanig dat 3200 ISO goed bruikbaar is
                    - prijs: zo laag mogelijk (zuinige Hollander, need I say more ), maar realistisch gezien misschien een 2000 Euro

                    Misschien wel de ingredienten voor een 50D ?
                    Last edited by hapa; 26 december 2007, 16:08.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                      Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                      Als ik jouw uitgebreide reactie lees dan heb je met name om de betere "handling" en de handige features gekozen voor de 1D Mark III, en niet eens zozeer vanwege de betere/mooiere beeldkwaliteit ten opzichte van de 40D; klopt die indruk?.

                      Zoals ik er nu tegenaan kijk zou mijn droomcamera er zo uit kunnen zien:

                      - 1,6 sensor
                      - 10 - 12 MP
                      - AF van de 1D Mark III
                      - weathersealing
                      - zo compact als mogelijk (zeg maar een body a la 5D/40D)
                      - behoorlijk aantal frames per seconde ( 6 - 8, meer mag natuurlijk altijd ... maar ben ook bij sportopnames geen echte "filmer")
                      - live view
                      - ruisprestaties zodanig dat 3200 ISO goed bruikbaar is
                      - prijs: zo laag mogelijk (zuinige Hollander, need I say more ), maar realistisch gezien misschien een 2000 Euro

                      Misschien wel de ingredienten voor een 50D ?
                      tegen die tijd komt de 1d mark IV uit met:

                      - 1.3crop sensor
                      - 16mpix
                      - stormsealing (;-))
                      - 15fps
                      - bruikbare 6400 ISO
                      - ingebouwde IS correctie .... ofzoiets... ze gaan toch met "iets" nieuws moeten komen é ;-)
                      Imagination is more important than knowledge...
                      http://www.kiekje.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                        Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                        Zoals ik er nu tegenaan kijk zou mijn droomcamera er zo uit kunnen zien:

                        - 1,6 sensor
                        - 10 - 12 MP
                        - AF van de 1D Mark III
                        - weathersealing
                        - zo compact als mogelijk (zeg maar een body a la 5D/40D)
                        - behoorlijk aantal frames per seconde ( 6 - 8, meer mag natuurlijk altijd ... maar ben ook bij sportopnames geen echte "filmer")
                        - live view
                        - ruisprestaties zodanig dat 3200 ISO goed bruikbaar is
                        - prijs: zo laag mogelijk (zuinige Hollander, need I say more ), maar realistisch gezien misschien een 2000 Euro

                        Misschien wel de ingredienten voor een 50D ?
                        Ik moet toch even opmerken dat, met uitzondering van die ISO 3200, uw specs volledig gelijk zijn aan die van de Nikon D300.

                        Of nee, de specs van de D300 zijn hoger.

                        Jan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                          Ik moet toch even opmerken dat, met uitzondering van die ISO 3200, uw specs volledig gelijk zijn aan die van de Nikon D300.

                          Of nee, de specs van de D300 zijn hoger.

                          Jan.
                          Inderdaad Jan_10D, stom van mij dat ik mijn "DSLR-carriere" destijds met een Canon ben begonnen ....... Overstappen is natuurlijk niet onmogelijk maar lijkt me wel kostbaar: ten eerste je verlies op de verkoop van het Canon-glas en daarbovenop de aanschaf van de (duurdere ?) Nikon-equivalenten. Ik denk dat ik dan goedkoper uit zal zijn door mij "tevreden te stellen" met een 1D Mark III en die crop-factor van 1.3 voor lief te nemen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                            ik vind die 1.25x wel aangenaam eigenlijk , het is iets vergevingsgezonder zoals al gezegd.

                            en al die mensen die specs gaan vergelijken.. ga eens wat meer fotograferen
                            ik heb die 8.5FPS nog maar 10x gebruikt (in een half jaar), hij staat altijd op low speed hier.
                            die reuzebuffer gebruik ik ook amper, weathersealing kan ik ook zonder en ga zo maar door
                            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Praktijkervaringen met verschillen tussen Canon 1D Mark II(I) en xxD

                              Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                              en al die mensen die specs gaan vergelijken.. ga eens wat meer fotograferen
                              ik heb die 8.5FPS nog maar 10x gebruikt (in een half jaar), hij staat altijd op low speed hier.
                              die reuzebuffer gebruik ik ook amper, weathersealing kan ik ook zonder en ga zo maar door
                              Ben vandaag nog 3 uur op pad geweest met mijn 20D hoor, dus fotograferen blijft voor mij (gelukkig) het belangrijkste. En stel dat ik het nog een jaar of wat met dit oudje zou moeten doen om een of andere reden: helemaal geen probleem.

                              Het gaat bij de aanschaf van een nieuwe body echter om (voor mij) veel geld en ik wil liefst voorkomen dat ik iets koop wat te kort schiet of "te veel is".

                              Maar ik persoonlijk ben het wel met je eens dat de bezigheid fotograferen niet gedomineerd moet worden door spec-vergelijkingen en een constante zucht naar telkens weer iets nieuws/beters. Anderzijds: er zijn nu eenmaal mensen die er genoegen in scheppen om constant hun uitrusting te upgraden en als die er gelukkig mee zijn, wie ben ik dan om ze dat genoegen te ontzeggen?

                              Comment

                              Working...
                              X