Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opvolger voor cd1000?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opvolger voor cd1000?

    Jarenlang was ik gelukkig met mijn Sony Mavica cd1000: luxe zoom, redelijk tolerant naar donkere situaties en sneller dan de gewone compactjes die ik van vrienden in handen kreeg. Maar toen kreeg ik bij mijn abonnement een nieuw mobieltje dat ook 2 MP had en moest ik toch toegeven dat mijn heerlijk bakbeest wat achterhaald begint te raken

    Wat zoek ik in een camera?
    - snelle reactie als ik dieren vast wil leggen (wat trager bij scherpstellen ben ik gewend, maar zodra ik de knop doordruk verwacht ik geen vertraging meer).
    - minimaal 10x optische zoom. Ik merk dat ik die in praktijk echt gebruik, vaak op relatief korte afstand met statief of bij een concert
    - tolerant met slechte lichtomstandigheden. Ik fotografeer graag binnenshuis mijn katten, cavia's, muizen, vogels, vissen en garnaaltjes en neem de camera ook regelmatig mee naar concerten. Bij concerten en huisdieren gebruik ik nagenoeg nooit de flits.
    - goede stabilisator
    - als ik de flits uitzet en rommel met diverse overige instellingen dan moet hij uit blijven (dit stoort me mateloos bij mijn moeders camera die ik wel eens meeneem als lichte vervanger)
    - niet stofgevoelig. Ik sluit SLR om o.a. deze reden uit. Ik krijg vaak de kriebels om te fotograferen wanneer het zaagsel en hooi net in de kooi ligt en het stof nog niet geheel gedaald is De camera ligt (in een tas) ook meestal in die kamer.
    - meer mogelijkheden dan alleen mikken en schieten: bij de Mavica ben ik geregeld tegen de wens aangelopen om toch net iets anders te willen dan de voorkeuzes.
    - de software moet mee geupdate worden bij nieuwe windows versies of Linux compatible zijn (de Mavica is tig versies geleden blijven steken).
    - prijsklasse ongeveer tot 400 euro

    Tot nu toe heeft mijn zoektocht tussen de enorme hoeveelheid bomen in dit bos geleid tot een drietal kanshebbers:

    Sony H9 (na jaren Mavica blijf ik een zwak voor Sony houden, hij ligt lekker in de hand en reageerde lekker vlot in de winkel. Het nadeel betreffende het menu wil ik in een vervolgtest nog eens meenemen.)
    Canon Powershot S5 (goede dingen over gehoord, maar ik heb nog geen kans gehad ermee te spelen)
    Panasonic Lumix FZ18 (idem met Canon)

    Op basis van het gebruik dat ik heb omschreven: welke scoren volgens jullie goed en welke niet? En welke camera hoort in mijn rijtje thuis, maar heb ik over het hoofd gezien?
    Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS
Working...
X