Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

    Hallo,

    Ik heb al eerder een forum ge-add over de twee tamron lenzen, 17-50 en 28-75. Ik ben er nog steeds niet uit welke van de twee beter is voor mijn soort fotografie.

    Ik heb de mogelijkheid zo dicht bij het podium te komen als ik zelf wil, dus met zoom kan ik altijd een beetje spelen. 28mm om te beginnen is dus geen probleem, maar 17 zou wel handig zijn natuurlijk.. Maar ik ben heel bang dat ik het stukje 50 - 75 heel erg ga missen!

    Ik ben in het bezit van een prime, 50mm 1.8 levert prachtfoto's op, maar toch.. ik mis de zoom.

    Andere gebieden in de fotografie die me intresseren:

    Macro, Natuur en Portret.
    Het is geen must dat dit ook met deze lens kan, maar wel mooi meegenomen!

    Mijn budget is rond de 300, 400 euro (Tweedehands mag ook!) Heeft iemand voor mij een goed voorstel, een tip of ..?

    Ik zou heel graag horen met wat voor lenzen andere (concert) fotografen zoal fotograferen!

    Alvast bedankt! Groetjes, Amel
    D70 met Tamron 28-75 f/2.8; nikkor 50 f/1.8; (en spoedig Sigma 70-200 f/2.8!)

  • #2
    Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

    Voor macrofotografie zal je sowieso een aparte lens nodig hebben.
    Voor natuurfotografie is dan weer breedhoek van belang en daar zijn de 2 Tamron's weer niet zo goed in. Daar moet je toch minimum een 12mm hebben of een Sigma 10-20.

    De Tamron 28-75 is zeker een ideale portretfotografielens maar je zal toch echt dicht bij het onderwerp moeten komen als je deze op concerten wil gebruiken. Ik denk niet dat het voor Bruce Springsteen of Roger Waters zal zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

      De 75mm is kort voor concert of je moet op de eerste rijen zitten. een 70-200 of 80-200 zou beter zijn voor dit doel.

      en natuur en macro heb je best andere lenzen voor nodig. macro voor macrofoto's maar landschappen zou je max 14mm mogen hebben de 12-24 en 10-20 is een zeer goede keuze maar ik zou wachten tot de resultaten van de tokina 11-16 f2.8 (voor landschappen)

      als je de groothoek koopt heb je zeker de 17-50 niet nodig dan zou ik voor de 28-75 gaan. Of het is dat je een 70, 80-200 f2.8 koopt.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

        Voor concertfotografie gebruik ik bijna altijd mijn 80-200 2.8 en ook in kleine zaaltjes zonder podium, waar je band kan aanraken. Als het te donker wordt schakel ik over op mijn 50 en 85 1.8. Vorige week eens begonnen met zachtjes inflitsen, omdat het licht zo rot was.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

          Voor concerten & optredens gebruik ik ook het meest mijn 70-200 f2.8.
          Maar toch wil je die breedhoek soms ook kunnen gebruiken.
          Even een voorbeeldjes van deze week:
          - http://www.sharpimages.be/gallery/di...lbum=29&pos=10

          - http://www.sharpimages.be/gallery/di...album=29&pos=4

          - http://www.sharpimages.be/gallery/di...lbum=29&pos=14

          Daarvoor ga ik mij toch ook nog een betere lens aanschaffen,want zelf vind ik de resultaten van die 18-70mm bij mij niet schitterend. natuurlijk is de 17-55 f2.8 van Nikon wel de droomlens daarvoor maar ze kost me nog net iets te veel!
          Daarom ga ik deze thread eens wat volgen ook!
          SHARPimages.be

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

            Hallo,

            Mijn budget is niet heel groot, dus de 70-200 f2.8 zal nog even moeten wachten, hij staat wel op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag!

            Maar wat de zoom betrefd, ik fotografeer voor 3 verschillende bandjes van vrienden van mij. Zij spelen in kleine zaaltjes waar je vaak rond het podium lopen kunt. Ook fotografeer ik in kleine kroegjes met een zaaltje bv.

            De lens is eigelijk een soort vervanging van mijn kitlens (28-80 f/3.3-5.6).
            Is de 50-135mm van Tokina niet iets..?

            Ik hoor graag meer, Amel
            D70 met Tamron 28-75 f/2.8; nikkor 50 f/1.8; (en spoedig Sigma 70-200 f/2.8!)

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

              ik weet weinig van concertfotografie , maar ik weet wel dat de tamron 28 - 75 een heerlijke lens is voor weinig geld ( ik heb ze nu 3 weken en ik gebruik ze al voor 70 procent van mijn foto's), ik heb vorige week een feest gefotografeert met echt heel weinig licht , wel met gedempte flits , ongelofelijk scherpe foto's zelfs op 2.8
              Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                Oorspronkelijk geplaatst door LastDays Bekijk bericht
                Maar ik ben heel bang dat ik het stukje 50 - 75 heel erg ga missen!
                ik denk dat ook... 17-50 is een heel plezant bereik, doch je kan moeilijk met je camera op het podium komen vermoed ik... dus dan heb je wel wat tele nodig.

                ook al heb je beide lenzen, dan ga je ook nog moeten kiezen welke je op het toestel zet... en zal je bepaalde shots niet of wel kunnen nemen... ga gewoon voor één van de twee en haal daar het onderste uit de kan...

                persoonlijk als "niet" concert fotograaf gebruik ik de 17-55mm het meest van al... naast m'n 85mm prime voor portret... Ik heb een 35-70mm liggen die ik zelden uithaal.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                  De Sigma 50-150mm f/2.8mm is een zeer goede lens, die zou ik graag willen hebben Er is net een update gekomen van deze lens http://www.dpreview.com/news/0712/07...sigmateles.asp , maar gebruikers die de oude versie hebben, zijn zeer tevreden met die van hun en snappen niet hoe die verbeterd kan worden. Op Flickr heb je een Sigma 50-150mm groep http://www.flickr.com/groups/sigma50...7603377178169/ en wat misschien ook interessant is http://www.flickr.com/groups/concertshots/
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                    Als je toch er goed bij kan en rond kan lopen: 50/1.8 en heb je gelijk geld over voor de volgende lens.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                      Hallo, de 50mm 1.8 heb ik al, maar ik mis zoom om ook zo nu een dan is een plaatje van de pianist of drummer te kunnen schieten, en daarbij een beetje groothoek om meerdere mensen te gelijk op de foto te krijgen!
                      D70 met Tamron 28-75 f/2.8; nikkor 50 f/1.8; (en spoedig Sigma 70-200 f/2.8!)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                        Oorspronkelijk geplaatst door LastDays Bekijk bericht
                        Hallo, de 50mm 1.8 heb ik al, maar ik mis zoom om ook zo nu een dan is een plaatje van de pianist of drummer te kunnen schieten, en daarbij een beetje groothoek om meerdere mensen te gelijk op de foto te krijgen!
                        ik vrees dat je voor lichtsterke lenzen een keuze zal moeten maken ts breedhoek en tele hoor. Anders 2 lenzen hé.

                        mijn mening;
                        Vr Tele en isoleren; nikkors 70 (80)-200mm 2.8, 85MM 1.8 (of 1.4mm)
                        Vr breedhoek; nikkor 17-55mm 2.8 (of de sigma/tamron varianten) , evt een fish-eye scoort ook altijd bij concert

                        een compromis; tamron 28-75mm 2.8 (beetje breedhoek, beetje zoom, maar wel goed lichtsterk)
                        Photography helps people to see
                        -Berenice Abbott-
                        BD1050BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                          Lieven0303, dank voor de reactie.. Ik ga ook kiezn voor de compromis.

                          Ik ga denk ik eerst de 28-75mm aanschaffen! voor mijn verjaardag in juni vraag ik ofwel de 70-200 of wel de 50-150 (heb ik weer iets om te twijfelen) En dan sparen voor de 18-55mm van nikkor!!)

                          Dank jullie voo ralle reacties (mocht iemand me nog op andere gedachten willen brengen, ik bestel de tamron vrijdag!
                          D70 met Tamron 28-75 f/2.8; nikkor 50 f/1.8; (en spoedig Sigma 70-200 f/2.8!)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                            Oorspronkelijk geplaatst door LastDays Bekijk bericht
                            Lieven0303, dank voor de reactie.. Ik ga ook kiezn voor de compromis.

                            Ik ga denk ik eerst de 28-75mm aanschaffen! voor mijn verjaardag in juni vraag ik ofwel de 70-200 of wel de 50-150 (heb ik weer iets om te twijfelen) En dan sparen voor de 18-55mm van nikkor!!)

                            Dank jullie voo ralle reacties (mocht iemand me nog op andere gedachten willen brengen, ik bestel de tamron vrijdag!
                            als je dan toch nog van plan bent een tele-zoom aan te schaffen, zie deze, want op "28mm" zal je wss nog te weinig breedhoek hebben denk ik

                            zie bij aangeboden !
                            Scherpe Tamron AF 17-50/2.8 te koop, wegen eindelijk aanschaf 17 - 55 nikkor. Aangekocht bij photo union Anderlecht voor 429 euro, op 19/09/2007 bijna volledige garantie. nu aan 350 euro volledig originele verpakking + aankoop bewijsje PM graag Marc VERKOCHT
                            Photography helps people to see
                            -Berenice Abbott-
                            BD1050BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens voor Nikon, Lichtsterk! (ik bezit al een prime)(Concert fotografie)

                              Ja ik weet 't.. had hem al gezien.
                              Maar heb ook een gelukje: ik kan vrijdag de 28-75 ophalen voor slechts 200! euro! (Bij kennis van mijn ouders)
                              Dus dat is natuurlijk heel fijn meegenomen. Mocht de lens toch niet zo goed bevallen, kan ik hem altijd nog verkopene n alsnog de 17-50 kopen!
                              D70 met Tamron 28-75 f/2.8; nikkor 50 f/1.8; (en spoedig Sigma 70-200 f/2.8!)

                              Comment

                              Working...
                              X