Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma opvolger voor Pentax 50-135

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma opvolger voor Pentax 50-135

    Sigma heeft voor Pentax Apo 135-400 F4,5-5,6 DG.
    Heeft iemand hier ervaring mee ?
    De Pentax 60-250 die er gaat aankomen overlapt aan de onderkant een groot deel van de 50-135 en geeft aan de bovenzijde iets te weinig om echt tele te zijn.
    Met een bijkomende converter van 1,4 of 2 verhoogd het tele wel aanzienlijk.
    Zou dit een goede keuze zijn ?
    Met dank !

  • #2
    Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

    Je hebt nu 3 nieuwe topics gestart, met dezelfe vraag. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

    Je kunt je topic aanpassen met de aanpassen knop.
    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

    Comment


    • #3
      Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

      sorry...

      Comment


      • #4
        Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

        Ik reageer hier maar vermits deze de volledigste post is denk ik?

        De grens voor goede AF op Pentax is f/5.6 volle opening. Op die Sigma dus een teleconverter stoppen is uit den boze. De kwaliteit gaat er erg mee naar beneden gaan... en aan de telekant (daar ga je de teleconverter toch meest gebruiken, anders kan je beter zonder werken) gaat zelfs een 1.4x je slechts een vol open diafragma van f/8 (f/5.6 minus 1 stop) geven, en da's echt wel te klein voor AF.

        Voor de rest is 't inderdaad een bereik dat voor bepaalde toepassingen erg nuttig kan zijn. Ik zit met gelijkaardige bedenkingen de komende DA*60-250/4. Die is wel nog met teleconverter bruikbaar (net binnen de grens: f/4 wordt f/5.6), maar het verschil met de DA*50-135/2.8 is natuurlijk beperkt... Ik zou liever iets gelijkaardig aan de Sigma zien, maar dan van Pentax en iets lichtsterker.

        Maar mss is 't gewoon nuttiger een vaste DA*300/4 aan te schaffen als die er komt? Zo'n lange tele ga je toch 99% van de gevallen op 't langste eind gebruiken, zeker als je ook de DA*50-135 hebt. Dan kan je beter voor de betere kwaliteit van een vast brandpunt gaan. Die is ook f/4, dus met een 1.4x converter bruikbaar om er een 420mm van te maken...

        hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Maar mss is 't gewoon nuttiger een vaste DA*300/4 aan te schaffen als die er komt? Zo'n lange tele ga je toch 99% van de gevallen op 't langste eind gebruiken, zeker als je ook de DA*50-135 hebt.
          hth, Wim

          Ik zit met hetzelfde dilemma maar wat zal die DA 300 mm gaan kosten en kan ik voor dat geld niet gewoon beter de Bigma kopen?


          leo
          Pentax K10D

          Comment


          • #6
            Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

            Heb ergens gelezen dat die vaste DA* 300/4 van Pentax er staat aan te komen.
            Ook benieuwd (als hobbyïst) naar de betaalbaarheid voor dat hebbeding...

            Comment


            • #7
              Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

              Goedkoop zal hij niet zijn die DA*300, maar ik veronderstel dat het in vgl met andere equivalente objectieven wel zal meevallen...

              Ik gok op een prijs rond de EUR 1000...

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                Goedkoop zal hij niet zijn die DA*300, maar ik veronderstel dat het in vgl met andere equivalente objectieven wel zal meevallen...

                Ik gok op een prijs rond de EUR 1000...

                Wim

                Je zou kunnen verwachten dat er mensen zullen zijn die hun FA 300 te koop zullen zetten om de DA 300 te kunnen bekostigen, ben bang dat ze daar ook zo rond de 1000 euro voor zullen vragen.............

                leo
                Pentax K10D

                Comment


                • #9
                  Re: sigma opvolger voor Pentax 50-135

                  Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen Bekijk bericht
                  Je zou kunnen verwachten dat er mensen zullen zijn die hun FA 300 te koop zullen zetten om de DA 300 te kunnen bekostigen, ben bang dat ze daar ook zo rond de 1000 euro voor zullen vragen.............

                  leo
                  Hmm, waarschijnlijk zal de vraagprijs voor de FA*300 maximum rond de 75% van de prijs van een DA*300 liggen. Anders is 't toch te duur voor een objectief uit de vorige generatie. Tenzij natuurlijk wordt bevestigd dat de DA*300 een te nauwe beeldcirkel heeft voor 135formaat kleinbeeld, dan kan de FA*300 mss idd z'n waarde behouden...

                  Zelf twijfel ik nog... 'k Heb nl de FA*300 met een custom statiefgondel... SDM en spatwaterdichtheid plus een half stopje extra zou ik echter wel zien zitten...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment

                  Working...
                  X