Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kodak sterkte flits instellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kodak sterkte flits instellen?

    eerst en vooral wil ik zeggen dat ik hieromtrent de zoekfunctie al gebruikt heb maar helaas niks specifiek terug heb gevonden.

    het is zo dat ik een kodak fototoestel heb (heb eens gezocht op kodak site)het is een z730 of een sprekend erop lijkend model.

    nu is het zo dat wanneer ik in een grote hal (waar beurzen gehouden worden) fotos neem met flits, de fotos zeer donker zijn en wanneer ik zonder flits trek, de foto heel klaar is qua kleur maar enorm wazig. zowel op automatische instellingen als op scene selection (verschillende afstellingen geprobeerd, niks helpt) ik kan enkel goede fotos nemen, binnenshuis en buiten bij klaarlichte dag, das alles.

    vermits ik destijds toch redelijk veel geld betaald heb voor dit toestel vind ik het een beetje te gek om een nieuw te kopen; als ik de instellingen niet aangepast krijg zal er wss niks anders opzitten.
    als ik dit dan vergelijk met mijn vader zijn toch wel redelijk goedkopere sony cybershot; die flitst eerst 5345543 keer eer de foto genomen wordt, waardoor er dus nooit een probleem zich voordoet qua belichting, terwijl die van mij bij nachtinstellingen slechts 2 keer flitst en nog steeds donkere fotos levert.

    nu is mijn vraag of er iemand hier weet OF en HOE ik mijn flits instellingen kan aanpassen zodat ik in bijna alle omstandigheden mooie, heldere en klare fotos kan nemen.

    ik zou het boekje raadplegen maar die is ergens verloren gegaan, dus...

    alvast bedankt.

    groetjes.
    Olympus E510
    k9convict personal site

  • #2
    Re: kodak sterkte flits instellen?

    Compacte fototoestellen hebben gewoonlijk een heel zwak flitsertje, dat maar een paar meter ver raakt, en dan nog met het diafragma volledig open.
    Zodra je de zoom gebruikt, zal het diafragma dan ook nog eens verder dicht gaan (in breedhoek heb je meestal f2,8 maar in tele is dat f4 of zelfs f5,6), en dan zal de flitser niet ver meer geraken.

    Zet je de flitser uit, dan zal de iso automatisch zo hoog mogelijk gaan, en als er dan nog niet genoeg licht is, dan zal je bewogen foto's krijgen met heel veel ruis. Dat zijn gewoon de beperkingen van zo'n compactje.

    Bij die goedkope Cybershot zal de "rode ogen" functie ingesteld zijn, en dan gaat de flits een aantal keren flitsen om op die manier de pupillen wat veder dicht te laten gaan, dan heb je minder kans op rode oogjes in de foto.
    Die pre-flashes hebben niets te maken met de belichting van de foto, want op dat ogenblik staat het diafragma zelf niet open. Alleen de laatste flits dient voor de werkelijke belichting, als je twee flitsen ziet, dan is de eerste meestal voor de lichtmeting, aan de hand daarvan wordt de flitser ingesteld om de foto te maken.
    Waarschijnlijk heeft die Cybershot een wat sterkere flitser of een lichtsterkere lens, en zijn daarom de foto's beter belicht.

    Ik denk niet dat je de flitser sterker kan zetten, je zit gewoon met de beperkingen van je camera. Er bestaan wel externe flitsertjes die je als slave kan laten werken op een compact, maar ik ben er niet zeker van dat die op alle merken ook juist werken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: kodak sterkte flits instellen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Compacte fototoestellen hebben gewoonlijk een heel zwak flitsertje, dat maar een paar meter ver raakt, en dan nog met het diafragma volledig open.
      Zodra je de zoom gebruikt, zal het diafragma dan ook nog eens verder dicht gaan (in breedhoek heb je meestal f2,8 maar in tele is dat f4 of zelfs f5,6), en dan zal de flitser niet ver meer geraken.

      Zet je de flitser uit, dan zal de iso automatisch zo hoog mogelijk gaan, en als er dan nog niet genoeg licht is, dan zal je bewogen foto's krijgen met heel veel ruis. Dat zijn gewoon de beperkingen van zo'n compactje.

      Bij die goedkope Cybershot zal de "rode ogen" functie ingesteld zijn, en dan gaat de flits een aantal keren flitsen om op die manier de pupillen wat veder dicht te laten gaan, dan heb je minder kans op rode oogjes in de foto.
      Die pre-flashes hebben niets te maken met de belichting van de foto, want op dat ogenblik staat het diafragma zelf niet open. Alleen de laatste flits dient voor de werkelijke belichting, als je twee flitsen ziet, dan is de eerste meestal voor de lichtmeting, aan de hand daarvan wordt de flitser ingesteld om de foto te maken.
      Waarschijnlijk heeft die Cybershot een wat sterkere flitser of een lichtsterkere lens, en zijn daarom de foto's beter belicht.

      Ik denk niet dat je de flitser sterker kan zetten, je zit gewoon met de beperkingen van je camera. Er bestaan wel externe flitsertjes die je als slave kan laten werken op een compact, maar ik ben er niet zeker van dat die op alle merken ook juist werken.

      bedankt voor de info; nu is het wel zo dat, wanneer ik nachtfotos wil nemen'(met de scene selection)en hij dus ook die dubbele flits gebruikt, die flits gaat echt HEEL breed en ver en int pikdonker belicht die goed maar meestal is de foto dan ook heel wazig. het groooote probleem doet zich voor bij indoor fotos die zijn OF onderbelicht OF heel wazig.

      het mooiste voorbeeld is de tweede foto op deze pagina http://www.freewebs.com/ast-lexani/lexanithekidz.htm dit probleem heb ik HEEL dikwijls aan de hand ook de foto 'snoepje geven' op deze pagina. dit is een van mijn websites, de fotos hierop zijn bijna allemaal met mijn fototoestel genomen.
      de 'pics nov 07' fotos zijn gemaakt met de papa zijn cybershot, altijd goed belicht maar iets minder scherp.

      ik weet wel dat ik aan mijn draaiknopje (om hem aan, uit, auto modus, secene selection,...) op het einde nog 4 dingskes kan kiezen das een 'P' en een 'C' denk ik; allez, vier aparte opties, elk een letter en om persoonlijke instellingen in te voeren, nu weet ik in de verste verte niet hoe ik daar moet aaan beginnen, mss dat ik het dierdoor kan oplossen? maar waar kan ik dan best gaan om die instellingen laten in te geven. ik vrees dat het toestel iets te ingewikkeld is voor mijn verschrompeld brein.

      groetjes, k9c.
      Olympus E510
      k9convict personal site

      Comment


      • #4
        Re: kodak sterkte flits instellen?

        Hi K9convict

        Heb even gaan neuzen op je site. jou toestel is een Kodak DX 7630
        Uit de info van de foto's (EXif info) blijkt dat jou papa's toestel zijn iso verhoogt als het donker word. Heb foto's gezien met iso 320. Jou toestel neemt foto's steeds met de zelfde iso (100).
        De Sony zal dat automatisch doen. Weet niet of jij je iso kan verhogen of het op automatisch kan zetten.
        Maar het verhogen van de iso resulteerd nogal gemakkelijk in meer ruis in de foto.
        Hoop je hiermee wat wijzer gemaakt te hebben

        PS: Heb juist op de site van DPreview gezien dat je je iso kan instellen op automatisch en 100, 200, 400, 800(op 1.6mp)
        Dus als het donker is zet je best je iso op 200 of 400 iso
        Doe de test eens en laat iets weten, .......ben benieuwd.......
        Last edited by Soeki Wan; 23 december 2007, 08:51. Reden: iso aanpassing
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: kodak sterkte flits instellen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
          Hi K9convict

          Heb even gaan neuzen op je site. jou toestel is een Kodak DX 7630
          Uit de info van de foto's (EXif info) blijkt dat jou papa's toestel zijn iso verhoogt als het donker word. Heb foto's gezien met iso 320. Jou toestel neemt foto's steeds met de zelfde iso (100).
          De Sony zal dat automatisch doen. Weet niet of jij je iso kan verhogen of het op automatisch kan zetten.
          Maar het verhogen van de iso resulteerd nogal gemakkelijk in meer ruis in de foto.
          Hoop je hiermee wat wijzer gemaakt te hebben

          PS: Heb juist op de site van DPreview gezien dat je je iso kan instellen op automatisch en 100, 200, 400, 800(op 1.6mp)
          Dus als het donker is zet je best je iso op 200 of 400 iso
          Doe de test eens en laat iets weten, .......ben benieuwd.......
          amai, wat een info opnieuw, het is nu zo dat ik tot woensdag bij mn ouders ben (oost vlaanderen) en het toestel thuis ligt(limburg), maar woensdag ga ik het zeker proberen en dan uiteraard ook iets laten weten.

          zal ondertussen ook eens proberen ergens online een handleiding van het toestel te vinden... mss ergens een .pdf

          al heel fel bedankt.

          k9c.
          Olympus E510
          k9convict personal site

          Comment


          • #6
            Re: kodak sterkte flits instellen?

            Hier op de site van Kodak de handleiding online in het nederlands

            Klik hier

            je kan ook de handleiding in het engels downloaden op de zelfde site

            Mvg,
            SW
            BD1071BE

            Comment


            • #7
              Re: kodak sterkte flits instellen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
              Hier op de site van Kodak de handleiding online in het nederlands

              Klik hier

              je kan ook de handleiding in het engels downloaden op de zelfde site

              heb mijn toestel ns gecheckt, nu mijn handleiding ns grondig bestuderen en alles wat proberen snappen/onder de knie te krijgen.

              ik kan mn iso dus aanpassen, alsook de sluitersnelheid denk ik en aan het icoon te zien de sterkte van de flits ook, maar het min en max verschillen precies ni veel.
              maar 'k ga alles eerst eens tegoei bekijken want 't kan zijn dat ik mis ben.

              ik laat nog iets weten.

              k9c.
              Olympus E510
              k9convict personal site

              Comment


              • #8
                Re: kodak sterkte flits instellen?

                Op deze site kan je tussen de "Tips" (bovenaan daar) ook de basisbeginselen van de fotografie leren kennen.

                Je kan hier of hier al eens bladeren...

                Veel leesgenot ;-).
                Groeten,

                Polleke

                Comment

                Working...
                X