Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 400d of Nikon D40x?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 400d of Nikon D40x?

    Ik ben van plan mijn eerste (D)SLR camera te kopen en twijfel enorm tussen deze twee..
    Ik heb reeds enkele Canon FD lenzen (vanop een Canon AE-1) die ik (als ik het goed begrijp) mits gebruik van een adapter nog steeds op de EOS 400d kan gebruiken?
    Nu vraag ik mij wel af of de Auto-Focus werkt op deze lenzen en hoe de beeldkwaliteit is?
    Maakt de 9-punten auto-focus van de 400d zoveel verschil tegenover de 3-punten af van de d40x?
    Zijn er nog redenen waarom ik beter de d40x of de 400d zou kiezen? Ervaringen? ...

    Alvast bedankt .
    Last edited by wout86; 22 december 2007, 13:41.

  • #2
    Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

    Dag,

    mijn advies is om met die oude Canon FD lenzen geen rekening te houden, of het zouden echte TOPstukken moeten zijn. Je kunt deze lenzen met FD vatting inderdaad op een EOS body schroeven met zo'n adapter, maar dat is wat mij betreft behelpen. Geen autofocus vind ik niet aanvaardbaar. Je kunt dan beter tweedehands lenzen overwegen. Het aanbod is heel groot, zowel bij Canon zelf als van andere merken, zoals Tamron en Sigma. Kijk er de rubriek aangeboden maar eens op na.
    Ik heb geen enkele ervaring met Nikon, maar als je wat rondkijkt en leest op dit forum en andere, dan zul je wel tot het besluit komen dat beide camera's best OK zijn. Een keuze zul je zelf moeten maken.
    Succes met je keuze.
    Filip

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

      Oorspronkelijk geplaatst door wout86 Bekijk bericht
      Ik ben van plan mijn eerste (D)SLR camera te kopen en twijfel enorm tussen deze twee..
      Ik heb reeds enkele Canon FD lenzen (vanop een Canon AE-1) die ik (als ik het goed begrijp) mits gebruik van een adapter nog steeds op de EOS 400d kan gebruiken?
      Nu vraag ik mij wel af of de Auto-Focus werkt op deze lenzen en hoe de beeldkwaliteit is?
      Maakt de 9-punten auto-focus van de 400d zoveel verschil tegenover de 3-punten af van de d40x?
      Zijn er nog redenen waarom ik beter de d40x of de 400d zou kiezen? Ervaringen? ...

      Alvast bedankt .
      Wout,

      zoals Filip al schreef: je kunt eigenlijk niets fouts doen met 1 van de 2. Ik zelf ben destijds wel bij het merk gebleven waar ik al lenzen van had en ik gebruik er 1 nog regelmatig van. Het is maar het idee want qua aanschafprijs was dat niet zo veel. Maar toch... een aardig idee als ik fotografeer met een lens uit 1991 en die nog goed is ook.

      Er zij allelei test van beide cameras, DPreview, Steve's digicams, DCRP en dergelijke.

      Maar wat ik zou doen is naar een fotozaak gaan en beide cameras met soortgelijke lens eens goed in de hand nemen. Uiteindelijk telt dat ook.

      Hier nog een vergelijk:



      Succes met je keuze!

      Karel

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

        Bedankt voor het advies.
        De enige FD lens die ik nog zou gebruiken is in feite een 35mm breedhoeklens, aangezien die blijkbaar vrij duur zijn.

        Ik zal beide camera's eens in de hand nemen en mijn keuze daarop baseren.

        Wouter

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

          Ik heb beiden gebruikt.

          Naar mijn mening is de Nikon iets handiger in het gebruik (ligt beter in de hand, positie van knopjes is iets logischer, kan aangesloten worden op alle computers zonder speciale software, ...) en heeft de Canon enkele handige functies die de Nikon niet heeft (belichtingsreeksen, meer scherpstelvelden, mirror lock-up, scherptediepte preview en natuurlijk ook de AF motor in de camera).

          Qua beeldkwaliteit zullen ze heel dicht bij elkaar liggen en als je twijfelt tussen de twee is er niet zoiets als een 'foute' keuze...

          (btw, uiteindelijk gebruik ik nu de Canon 400D.)

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

            Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk bericht
            ... kan aangesloten worden op alle computers zonder speciale software, ...)...
            Mhmz? De Canon niet dan?

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

              Oorspronkelijk geplaatst door wout86 Bekijk bericht
              Mhmz? De Canon niet dan?
              Als je de foto's van de Canon naar de PC wil downloaden moet je de EOS utility installeren. Voor de Nikon heb je ook dat soort software, maar als je de camera met de PC connecteert, wordt die ook gewoon herkend als externe drive en je kan dus in de explorer dus gewoon de foto's kopieren, knippen en plakken.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

                Bij een Canon heb je ook niet persé de Canon software nodig hoor.
                Ik doe mijn CF-kaart in de kaartlezer en dan wordt deze ook herkend als drive, dan nog simpel copy and paste en de plaatjes staan op je harde schijf.
                Voor mij zou deze redenatie in elk geval niet bepalend zijn bij mijn merkkeuze, ik had al diverse Canon acc. en daarom ben ik bij dat merk gebleven.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

                  Weet iemand of de kitlenzen 18-55mm van de 400d en de d40x te vergelijken zijn want ik ben al vrij veel negatieve commentaar over die van de Canon tegen gekomen...
                  PS: Heb je met die kitlens het bereik van een compact en dus tijdelijk 'genoeg'?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

                    Oorspronkelijk geplaatst door wout86 Bekijk bericht
                    Weet iemand of de kitlenzen 18-55mm van de 400d en de d40x te vergelijken zijn want ik ben al vrij veel negatieve commentaar over die van de Canon tegen gekomen...
                    PS: Heb je met die kitlens het bereik van een compact en dus tijdelijk 'genoeg'?
                    De Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G ED DX II voelt goedkoop en plastiekerig aan, maar is zéér scherp, scherper zelfs dan de duurdere 18-70.

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

                      Oorspronkelijk geplaatst door wout86 Bekijk bericht
                      Weet iemand of de kitlenzen 18-55mm van de 400d en de d40x te vergelijken zijn want ik ben al vrij veel negatieve commentaar over die van de Canon tegen gekomen...
                      PS: Heb je met die kitlens het bereik van een compact en dus tijdelijk 'genoeg'?
                      Ik heb nu net een jaar geleden dezelfde keuze moeten maken (Canon 350D of Nikon D40) .
                      Beide zijn prima instaptoestelletjes maar het was de kitlens die me over de streep haalde om voor de Nikon te gaan.( Testresultaten van de Nikon waren blijkbaar toch een stuk beter).
                      Nu een jaar later is die kitlens nog steeds mijn enige lens (alhoewel er nu toch wel een andere op mijn verlanglijstje staat).

                      Boony.

                      PS: Als je voor de D40x moest kiezen, toch misschien het (kleine) prijsverschil met een D80 overwegen.
                      I would, if I could ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 400d of Nikon D40x?

                        Bedankt voor de tips, afgaande op de kwaliteit van de kitlens & goede reviews heb ik toch de d40x besteld .

                        Comment

                        Working...
                        X