Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

    Sinds een week gebruik ik nu ook de D300, maar het valt mij op dat deze camera helemaal anders reageerd dan mijn D2H, D2X en mijn D200, is dat bij jullie ook zo
    Ik denk van wel, daar er hier deze week iemand kwam die mij ook deze vraag stelde, deze persoon heeft er beroepsmatig metteen twee gekocht, met dezelfde resultaten, dus zal mijn eerste indruk hoogstwaarschijnlijk ook wel deze van de andere gebruikers zijn.
    Ten eerste is de lichtmeting helemaal anders, het toestel is veel meer geneigd om overbelichte foto's te maken, bovendien als je hoge lichten aanvinkt is deze dan ook nog eens overantosiast in alles wat wit is, hoewel het niet altijd is uitgebrand wat staat te knipperen
    Ten tweede vind ik de instelling Beeldinstelling Levendig er toch net wat over, terwijl dat bij de D200 zeker niet het geval was, ik moet er wel bij vermelden, dat de proeven die ik begin deze week deed, met een wat rode zon zijn gemaakt, niet metteen het beste licht dat je kan verlangen deze tijd van het jaar
    Wat ik ook een beetje mis, is de pijltjes voor manuele scherpstelling in de zoeker, hier staat nu alleen nog een bolletje dat blijft oplichten of staat te knipperen
    In ieder geval, je stapt niet zomaar blindelings over van een vorige generatie naar een D300 zonder eerst het toestel goed aan je behoeftes in te stellen, en dat vraagt wel wat proefopnames, in het bijzonder de lichtmeting reageerd helemaal anders, wat niet altijd even makkelijk blijkt, zomaar even de camera in iemand zijn handen duwen en een fotoreeks maken is niet zo evident als met de vorige camera's van Nikon
    Volgens mij zullen de eigen instellingen hier zeker geen overbodige luxe zijn, maar dat moet ik nog even bekijken, blijkbaar kan je instellingen overnemen uit Capture NX, maar hoe dat in zijn werk gaat moet ik ook nog even uitzoeken Er is niet voor niets een handleiding van meer dan 420 blz. bij natuurlijk.
    Ik vind het zeker geen instaptoestel dat je zomaar in iemand zijn pollen steekt die weinig of niets afweet van fotografie, ik vind het in ieder geval het moeilijkste Nikon toestel dat ik ooit heb gehad, en dat komende over de F601-F801-F90X-F3-F4-F5-D70-D2H-D200-D2X en dan nog enkele waarvan de type's mij zijn ontgaan
    Natuurlijk zijn er ook een boel positieve kanten aan het toestel, zoals het werkelijk sublieme lcd scherm, focustracking, en niet te vergeten de buitengewone prestaties op hoge isowaardes, en het veel logischer in en uit zoomen via de twee knoppen, gewoon teveel om op te noemen

    Daarom wil ik hier graag iets opstarten, om tussen de gebruikers ervaringen uit te wisselen, de een zegt ruisreductie hoge iso uitzetten, en de ander kiest dan liever voor inschakelen, dus liefst onderbouwde uitleg van iets dat je zelf ondervond, en niet van horen zeggen graag
    En laat het geen uit de hand lopende discusie worden graag

    Vriendelijke groeten,
    Geert
    Last edited by Guest42; 21 december 2007, 07:52.

  • #2
    Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

    alé hopelijk wordt dit een interessante thread
    ik kijk er al naar uit

    op DPReview waren er ook al enkele mensen die last hadden van overbelichting
    en anderen vonden em dan weer spot-on, wel meer naar rechts belicht dan D200 die iets onderbelicht


    Geert, wat vind je van de AF tov die pro's D2H en D2X ?
    Last edited by Dirtyharry71; 21 december 2007, 08:07.
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

      Ik heb ergens gelezen dat je D2x modes kunt gebruiken op de D300.
      Misschien dat je hiermee al een stuk geholpen bent.
      Linkje naar nikon downloadsite voor windows bestaat trouwens ook voor Mac
      Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

      Comment


      • #4
        Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

        Inderdaad, een interessante thread. Ik zou binnenkort een nieuwe Nikon body willen aanschaffen en zat zelf te denken aan de D300. Ik heb nu een D70s, dusja de verschillen zou ik graag wel eens uitdokteren!
        SHARPimages.be

        Comment


        • #5
          Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

          Komende van de D70 is dit inderdaad een hele aanpassing. Waar de D70 eerder onderbelichtte gaat de D300 eerder iets overbelichten, alhoewel dit volgens mij een zoeken is naar de juiste instellingen. Ik heb bvb. in moeilijke lichtomstandigheden zeer goede resultaten met de Actieve D-Lighting op H. Wat mij ook opvalt is de zeer goeie respons op de witbalans instellingen. Qua kleur valt mij ook een grotere gevoeligheid voor rood op. Als je de curves gaat bekijken zit rood meestal "door het dak". Het zal dus een vrij steile leercurve worden om de juiste persoonlijke instellingen vast te leggen. En zoals Geert het verwoordt, zeker geen toestel om in handen te geven van mensen die nog maar weinig met fotografie te maken gehad hebben.
          Qua ISO's een dag-nacht verschil met de D70. Tot 1600 zijn de resultaten zeker goed te noemen.
          En dit 51 punt AF systeem is tevens buitengewoon.
          Kortom een camera met meer dan mogelijkheden zat.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Sinds een week gebruik ik nu ook de D300, maar het valt mij op dat deze camera helemaal anders reageerd dan mijn D2H, D2X en mijn D200, is dat bij jullie ook zo
            Ik denk van wel, daar er hier deze week iemand kwam die mij ook deze vraag stelde, deze persoon heeft er beroepsmatig metteen twee gekocht, met dezelfde resultaten, dus zal mijn eerste indruk hoogstwaarschijnlijk ook wel deze van de andere gebruikers zijn.
            Ten eerste is de lichtmeting helemaal anders, het toestel is veel meer geneigd om overbelichte foto's te maken, bovendien als je hoge lichten aanvinkt is deze dan ook nog eens overantosiast in alles wat wit is, hoewel het niet altijd is uitgebrand wat staat te knipperen
            Ten tweede vind ik de instelling Beeldinstelling Levendig er toch net wat over, terwijl dat bij de D200 zeker niet het geval was, ik moet er wel bij vermelden, dat de proeven die ik begin deze week deed, met een wat rode zon zijn gemaakt, niet metteen het beste licht dat je kan verlangen deze tijd van het jaar
            Wat ik ook een beetje mis, is de pijltjes voor manuele scherpstelling in de zoeker, hier staat nu alleen nog een bolletje dat blijft oplichten of staat te knipperen
            In ieder geval, je stapt niet zomaar blindelings over van een vorige generatie naar een D300 zonder eerst het toestel goed aan je behoeftes in te stellen, en dat vraagt wel wat proefopnames, in het bijzonder de lichtmeting reageerd helemaal anders, wat niet altijd even makkelijk blijkt, zomaar even de camera in iemand zijn handen duwen en een fotoreeks maken is niet zo evident als met de vorige camera's van Nikon
            Volgens mij zullen de eigen instellingen hier zeker geen overbodige luxe zijn, maar dat moet ik nog even bekijken, blijkbaar kan je instellingen overnemen uit Capture NX, maar hoe dat in zijn werk gaat moet ik ook nog even uitzoeken Er is niet voor niets een handleiding van meer dan 420 blz. bij natuurlijk.
            Ik vind het zeker geen instaptoestel dat je zomaar in iemand zijn pollen steekt die weinig of niets afweet van fotografie, ik vind het in ieder geval het moeilijkste Nikon toestel dat ik ooit heb gehad, en dat komende over de F601-F801-F90X-F3-F4-F5-D70-D2H-D200-D2X en dan nog enkele waarvan de type's mij zijn ontgaan
            Natuurlijk zijn er ook een boel positieve kanten aan het toestel, zoals het werkelijk sublieme lcd scherm, focustracking, en niet te vergeten de buitengewone prestaties op hoge isowaardes, en het veel logischer in en uit zoomen via de twee knoppen, gewoon teveel om op te noemen

            Daarom wil ik hier graag iets opstarten, om tussen de gebruikers ervaringen uit te wisselen, de een zegt ruisreductie hoge iso uitzetten, en de ander kiest dan liever voor inschakelen, dus liefst onderbouwde uitleg van iets dat je zelf ondervond, en niet van horen zeggen graag
            En laat het geen uit de hand lopende discusie worden graag

            Vriendelijke groeten,
            Geert



            Als aanstaande D300 eigenaar ben ik wel benieuwd wat de D300 nu zo ingewikkeld maakt.Als ik de preview bekijk op D.Preview,blijkt dat het toestel,buiten de Live view,grotendeels (qua bediening dan toch)gekopieerd is van de D200.Of mis ik hier iets?Ik geloof je wel hoor,als ik het indrukwekkende lijstje Nikon toestellen zie die je al onder handen genomen hebt,maar graag wat toelichting.




            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Als aanstaande D300 eigenaar ben ik wel benieuwd wat de D300 nu zo ingewikkeld maakt.Als ik de preview bekijk op D.Preview,blijkt dat het toestel,buiten de Live view,grotendeels (qua bediening dan toch)gekopieerd is van de D200.Of mis ik hier iets?Ik geloof je wel hoor,als ik het indrukwekkende lijstje Nikon toestellen zie die je al onder handen genomen hebt,maar graag wat toelichting.




              Walter
              Qua bediening is het inderdaad ongeveer hetzelfde, ik zou zeggen qua knoppen is het zelfs iets simpeler dan de D200, het in en uizoomen bv. is simpeler, wat ik bedoel is het bijna eindeloos aantal standen in de menustructuur ondergebracht, waar je bij bepaalde wijzigingen qua kleutemperatuur, lichtmeting enz. soms wel heel diep moet nadenken, welke instelling je nu het best zou gebruiken, wat ik Bv nog niet weet is welke wijzigingen nu juist invloed hebben op je RAW bestanden, en welke meer op de JPEG bestanden, zolang de RAW bestanden goed zijn, is er niets gebeurd, maar bij Bv. overbelichting door een of andere instelling is onherroepelijk verloren.
              Ik heb ergens gelezen dat je D2x modes kunt gebruiken op de D300.
              Deze kan je nadien ook kiezen in Nikon Capture, daar ben ik persoonlijk voorstander van, zodat je niet steeds in die menu's moet duiken bij fotograferen in andere lichtomstandigheden, ik speel liever op zeker, want zoals reeds gezegd kan je hier heel veel instellingen gaan veranderen, die ik althans zeker niet allemaal kan onthouden, de D200 had een handleiding die maar half zo dik was als deze van de D300, en dat wil ook wat zeggen
              Daarom dat ik probeer deze draad hier op te starten om ook eens de ervaringen van andere mensen te kennen bij bepaalde instellingen, heb je een goede instelling voor een bepaald onderwerp, dan kan je deze ook gaan opslaan in een van de vier geheugenbanken, dat lijkt mij de simpelste oplossing, maar eerst moet je deze wel optimaal kunnen instellen, het heeft dan ook geen zin om zomaar klakkeloos een aantal instellingen op te slaan zonder specifiek doel.

              Comment


              • #8
                Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

                Komende van de D70s ben ik ook onder de indruk van de vele mogelijkheden van deze camera..... ik ga nog wel even nodig hebben om alles onder de knie te krijgen denk ik.
                Nu maar hopen dat Thom Hogan snel met zijn versie van de handleiding komt.....

                Erg tevreden over deze camera (eerste indruk) en ervaar nog geen neiging to overbelichten.

                Ed
                ---------------- Ik doe niet meer mee

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Daarom dat ik probeer deze draad hier op te starten om ook eens de ervaringen van andere mensen te kennen bij bepaalde instellingen, heb je een goede instelling voor een bepaald onderwerp, dan kan je deze ook gaan opslaan in een van de vier geheugenbanken, dat lijkt mij de simpelste oplossing, maar eerst moet je deze wel optimaal kunnen instellen, het heeft dan ook geen zin om zomaar klakkeloos een aantal instellingen op te slaan zonder specifiek doel.


                  Hallo,

                  dat vinden anderen ook, mischien heb je hier wat aan.

                  Nikonians is the Nikon community with expert forums, articles, galleries, news, contests and more.



                  Karel

                  Comment


                  • #10
                    Hoera! Net bericht gekregen van Rembrandt;

                    mijn D300 is toegekomen.Nu maar hopen dat het geen D.O.A. is zoals mijn eerste D200...

                    Binnenkort post ik hier ook mijn eerste indrukken en wat instellingen van de geheugen -en opnamebanken.


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      de D200 had een handleiding die maar half zo dik was als deze van de D300, en dat wil ook wat zeggen
                      Met dit criterium zou de D70 ook een veel ingewikkelder camera zijn als de D200...
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

                        Ik ga zaterdag mjin bestelling ophalen D300 met een 17-55 2.8 lens
                        Zoals gewoonlijk zit er een Snelstartgids bij denk, maar vraag mij af hoe dat ik een test in de winkel kan uitvoeren?
                        Mijn D80 zet ik gewoon op auto voor een test, met de D300 weet ik zo nog niet.
                        Kan iemand mij raad geven.Ik wil zeker zijn dat de D300 wel goed scherp gaat
                        stellen. bij de eerste leveringen was daar namelijk een probleem mee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

                          Ik zou de kamera op 'A' zetten (en dan instellen op f/8 wegens de scherpte van deze diafragma instelling) en de flash opzetten. De kamera zal de sluiter dan default op 1/60 zetten.
                          Stell scherp op eender wat (zie dat de kamera op 'matrixmeeting' en 'scherpstelling op dichtsbijzijnde objekt' zit.
                          'Knall' dann een beetje in het rond. Neem gerust een foto van de winkelbediende en kijk dan op dat mooie grote scherm.
                          De handleiding kun je bekijken op de site van Nikon :



                          Kijk hier een beetje en leer alvast iets van je nieuwe aanwinst. Dan weet je tenminste waar je moet zoeken bij de 'basic' instellingen.

                          Success !

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hot radiator Bekijk bericht
                          Ik ga zaterdag mjin bestelling ophalen D300 met een 17-55 2.8 lens
                          Zoals gewoonlijk zit er een Snelstartgids bij denk, maar vraag mij af hoe dat ik een test in de winkel kan uitvoeren?
                          Mijn D80 zet ik gewoon op auto voor een test, met de D300 weet ik zo nog niet.
                          Kan iemand mij raad geven.Ik wil zeker zijn dat de D300 wel goed scherp gaat
                          stellen. bij de eerste leveringen was daar namelijk een probleem mee.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

                            [QUOTE=WilliamK;1682395]Stell scherp op eender wat (zie dat de kamera op 'matrixmeeting' en 'scherpstelling op dichtsbijzijnde objekt' zit.
                            volgens mij kan de D300 niet op dichtsbijzijnde objekt' scherpstellen, die functie is niet aanwezig

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste indruk Nikon D300 gebruikers.

                              Met de nieuwe intelligentie in de lichtmeting had ik eerder verwacht dat je net wél het toestel zijn ding kan laten doen.
                              Blijkbaar niet dus.
                              Nu, ik heb al genoeg van dit toestel gehoord om te weten dat ik hem NIET koop. Wat leuke foefkes zoals een mooi LCD scherm, maar daar koop je eigenlijk geen camera voor he.
                              Koop dan een chique LCD televisie, nog veel groter.

                              "Betere beeldkwaliteit" bij hogere iso's lijkt vooral het werk van digitale verwerking die uw beeld dan weer softer maakt. Dit kan je al jaren op de computer.
                              Allée, echt essentiële zaken die beter zijn dan de D200 heb ik nog niet gehoord en het zal nu wel niet meer komen zeker.
                              Last edited by PSG; 22 december 2007, 12:58.

                              Comment

                              Working...
                              X