Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma Macro objectief op Canon 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma Macro objectief op Canon 5D

    Werken de Sigma Objectief 150mm F2,8 DG APO Macro EX en de Sigma Objectief 180mm F3,5 DG APO Macro EX optimaal op de Canon 5D Full Frame. Zo ja, welke van de twee is het beste te adviseren?

  • #2
    Re: Sigma Macro objectief op Canon 5D

    Mijn gedacht, op een 5D zet je een L lens en niks anders.
    Ik gebruik ook wel een 85 1.8 maar is gewoon omdat het budget de 1.2 niet toelaat.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Sigma Macro objectief op Canon 5D

      De 150mm van Sigma is een erg scherp objectief en degelijk gebouwd.Ik heb dit objectief een tijdje gebruikt op een 30D en was er zeer tevreden over. Een ander BD-lid heeft ze van mij overgenomen en ook hij is uiterst tevreden.
      Beide objectieven 150 of 180 mm zijn erg goed. De 150mm is lichtsterker(2.8 tov 3.5) .Dat is toch 2/3 stop sneller.De 180mm heeft een iets groter bereik.
      Als je een rekensommetje maakt is er echter weinig verschil tussen beide objectieven...30mm is veel op een kortere lens, maar het is weinig op een langere tele.
      De kortste scherpstelafstand van de 150mm lens is 380mm gemeten vanaf het voorwerp tot aan de sensor. Van deze afstand moet je de lengte van je objectief+ de afstand vanaf de lensmount(koppelring) tot aan de sensor aftrekken om de nuttige werkafstand(afstand tussen lens en voorwerp) te kennen.
      Dus 380mm - 137(lengte objectief) - 40mm(afstand koppelring-lensmount sensor)=203mm nuttige kortste werkafstand.

      Voor de 180mm is dit 460mm - 182mm(lengte objectief) -40mm(afstand lensmount tot sensor) = 238mm nuttige kortste werkafstand

      Er is ook nog een verschil van bijna 200 euro tussen beide objectieven.


      Je kan ook de redenering hier net boven volgen en enkel voor L-glas gaan......maar voor een 180mm macro van Canon betaal je toch al snel 1300 eurokes en ze is geen haar beter dan de Sigma's als je de tests bekijkt.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Sigma Macro objectief op Canon 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Mijn gedacht, op een 5D zet je een L lens en niks anders.
        Ik gebruik ook wel een 85 1.8 maar is gewoon omdat het budget de 1.2 niet toelaat.
        Prijs-kwaliteit is er anders niet erg veel lof over dat 180mm L glas van canon, dus die redenering volg ik toch niet helemaal... zeker niet als je de macrofoto's bekijkt die op dit forum worden gepost en genomen zijn met de sigma's...
        Last edited by fre310; 21 december 2007, 09:07. Reden: even niet nagedacht, foute stelling verwijderd ;)
        Mvg, Fre

        Comment


        • #5
          Re: Sigma Macro objectief op Canon 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
          Prijs-kwaliteit is er anders niet erg veel lof over dat 180mm L glas van canon, dus die redenering volg ik toch niet helemaal... zeker niet als je de macrofoto's bekijkt die op dit forum worden gepost en genomen zijn met de sigma's...
          Mijn ervaring is dat de 5d met praktisch alle glas goed werkt, in tegenstelling tot de cropcamera's, loop je minder snel tegend e beperklinge van de lens, omdat de pixels groter zijn, en het oplossend vermogen van de lens due kleiner mag zijn.
          Natuurlijk is L glas beter dat gewoon, maar een niet L lens doet het in veel gevallen ook prima op een 5d.
          Daarenboven, heeft de sigma macro reeks lenzen een hoge reputatie!

          Comment


          • #6
            Re: Sigma Macro objectief op Canon 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
            Mijn gedacht, op een 5D zet je een L lens en niks anders.
            maar zelf gebruik je
            100mm f2.8 makro USM
            in plaats van een EF180f3.5Lmacro ...

            zolang je gaan Sigma DX lenzen gebruikt, zit je goed.
            de DX lenzen zijn ontwikkeld voor de kleinere (crop)sensors.

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Sigma Macro objectief op Canon 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              maar zelf gebruik je

              in plaats van een EF180f3.5Lmacro ...

              zolang je gaan Sigma DX lenzen gebruikt, zit je goed.
              de DX lenzen zijn ontwikkeld voor de kleinere (crop)sensors.

              mm
              Klopt en klopt niet, denk niet dat die lens al 2x op mijn 5D gestaan heeft.
              Mijn begin set was:

              400D
              17-55 2.8 IS
              70-200 F4
              100 2.8 Makro

              De bovenste 3 heb ik al kunnen vervangen, maar ik moet ook een beetje naar mijn budget zien.
              Een 5D, 70-200 2.8 IS en 24-70 2.8 hebben daar een grote brok uitgehaald. Omdat ik heel weinig makro fotografie doe is deze niet direct nodig voor wat ik doe en zal dus tot helemaal laatst moeten wachten om vervangen te worden.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #8
                Re: Sigma Macro objectief op Canon 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Je kan ook de redenering hier net boven volgen en enkel voor L-glas gaan......maar voor een 180mm macro van Canon betaal je toch al snel 1300 eurokes en ze is geen haar beter dan de Sigma's als je de tests bekijkt.
                Ik heb zelf ook de Sigma 150mm f2,8 Macro, en iemand van onze fotoclub heeft de Canon 180mm f3,5 L. Die lens heb ik zelf ook mogen testen, en ik zie eigenlijk niet in waarom die zoveel duurder moet zijn. Aan de foto's zie je geen verschil, en de AF van de Canon is traag, net zoals bij de sigma. Met weinig licht is de Sigma 150mm f2,8 zelfs in het voordeel, want dan werkt de AF beter dan bij de Canon.

                Het moet dus zeker niet altijd een "L" lens zijn om de beste resultaten te behalen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X