Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor Nikon D80

    Ik ga een nikon d80 aanschaffen en ik zou graag meteen
    voor een deftige lens gaan ipv de kitlens.

    Het "probleem" is dat ik een beetje van alle soorten
    fotografie hou. Van gebouwen tot natuur tot macro..
    Natuurlijk is er geen (iet wat betaalbare) lens die dit
    alles heeft..
    Maar misschien is er een lens die mij bij
    alles een beetje zou kunnen bijstaan waardoor ik een kan
    zien in welk 'segment' mij het beste bevalt en in de toekomst
    een lens voor aanschaf. Ik hoop dat het voor jullie een beetje
    duidelijk is :d

    Bij voorbaat dank,
    Steven
    Last edited by Franciskine; 19 december 2007, 20:29. Reden: Titelaanpassing

  • #2
    Re: Nikon D80

    Volgens mij redelijk simpel:

    - Nikkor 18-200mm: beter dan de kitlens maar geen topglas. Wel ideaal bereik om je eigen interesses beter te leren kennen.
    - Nikkor 17-55mm F2.8: topglas en -prijs. Daarnaast een mooi standaard bereik waarmee je veel situaties aankan.
    Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80

      Als je een groot bereik wil hebben ga je voor de 18-200 Vr van nikon.
      Wil je kwaliteit en lichtsterk glas koop je de 17-55 2,8 en de 70-200 2,8 VR.

      Macro blijft iets waar je het beste een aparte lens voor kunt kopen..

      Of je wacht tot nikon met een 5-5000 mm 2,8 VR lens komt met macro
      Nikon spul

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80

        Ik zou durven stellen dat de kitlens 18-70 van Nikon een van de beste is in zijn soort.
        Om te beginnen zou ik zeker deze lens overwegen. Tot je later echt je ding kent en daar dan je duurdere lensen zou op afstellen
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80

          Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
          Of je wacht tot nikon met een 5-5000 mm 2,8 VR lens komt met macro
          Die bovendien 200 gram weegt, degelijk is en voor 100 EUR over de toonbank gaat
          Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80

            Ben je pas begonnen met deze hobby en heb je nog geen ervaring met de D80, koop dan eerst een deftige kitlens met wat breedhoek en zoom, bvb de 18-200 VR en leer hiermee eerst je D80 van binnen en buiten.
            Hier een BD topic: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=100744

            Heb je al wat ervaring met een nikon DSLR en heb je al een redelijk budget ter beschikking, dan zou ik gaan voor de 17-55 2.8 DX. Prachtlens, scherp, heeft wat breedhoek en een beetje zoom en hiermee kan je al veel doen. Heeft wel géén VR (nog niet?)
            Daarna kan je nog zien.
            BD0723BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80

              Die 17-55 F2.8 DX is ongetwijfeld een superlens, maar als je budget het niet toelaat die lens te kopen, dan kan ik je de Tamron 17-50 f2.8 aanraden.
              Last edited by Ticor; 19 december 2007, 19:14.
              Mvg Tim

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80

                Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                Ik zou durven stellen dat de kitlens 18-70 van Nikon een van de beste is in zijn soort.
                Om te beginnen zou ik zeker deze lens overwegen. Tot je later echt je ding kent en daar dan je duurdere lensen zou op afstellen
                Dat is om te beginnen het verstandigste dat je kan doen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                  Ik zou durven stellen dat de kitlens 18-70 van Nikon een van de beste is in zijn soort.
                  Om te beginnen zou ik zeker deze lens overwegen. Tot je later echt je ding kent en daar dan je duurdere lensen zou op afstellen
                  Idd! Nikkor 18-70 bij een eerder beperkt budget. Schitterende prijs/kwaliteitverhouding.

                  Nikkor 18-200 VR met een iets groter budget. Kwaliteit is vergelijkbaar met de eerst genoemde lens, het bereik is echter groter + stabilisatie.

                  Groetjes, Wim
                  Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                  Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor Nikon D80

                    Zoals aangehaald is de 18-200VR een goeie om je soort van fotografie meer te verkennen en heeft een zeer interessant bereik.
                    Als het budget groot is kun je die vervangen door de 17-55/2.8 + de 70-200/2.8 VR van Nikon maar dan zit je rond de €3000 voor de 2 lenzen maar je hebt dan wel kwaliteitsglas.
                    Heb je dit budget niet en toch wat meer dan de €650 van de 18-200VR, dan kun je als alternatief gaan voor de Tamron 17-50/2.8 met de Sigma 70-200/2.8 HSM, die de kwaliteiten van de Nikon set benaderen voor een €1350.
                    Beide sets kun je uiteraard in 2 delen aanschaffen.(1ste 13de maand en 2de met vakantiegeld )

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor Nikon D80

                      waarom de kitlens 18-70 niet aanvullen met een 70-300VR. Je hebt dan een groter bereik en de 70-300VR zal net iets scherper zijn dan de 18-200VR.

                      Alleen moet je je lenzen verwisselen.

                      de 17-55 f2.8 is super maar jij beslist of je dit kapitaal wil betalen.

                      En macro kan je inderdaad beter een macrolens kopen, let wel dat hij 1:1 weergeeft. bv ik heb mijn tokina 100mm f2.8 gekocht voor 200 euro. En dat is echt een zeer scherpe lens voor zijn prijs.
                      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor Nikon D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Beide sets kun je uiteraard in 2 delen aanschaffen.(1ste 13de maand en 2de met vakantiegeld )
                        Behalve als je bij de politie werkt... zelfs de 18-200VR zit er dan niet aan .

                        Ik vind persoonlijk de 18-200VR een heel goede lens om het toestel te leren kennen. Ze is heel veelzijdig. Macrofunctie heeft ze dus niet echt. Ik heb er al op feestjes, buiten in de natuur, portretten en van alles mee genomen. Als ik ooit eens heel veel centjes heb, zal ik misschien eens investeren in lichtsterk glas zoals de 17-55 F 2,8 van Nikkor, maar ik meen dat de 18-200VR toch niet uit mijn tas zal verdwijnen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor Nikon D80

                          Mijn eerste lens bij de D80 was een 18-200mmVR en een Canon 500D close-up filter/lens die ik erop kon gebruiken voor de Macro's. Die close-up filter bevalt mij zo goed dat ik tot nu toe geen behoeft heb om veel geld uit te geven voor een macro lens. Ik gebruik de filter nu ook op de 70-300mmVR en 28-75mm. Als ik het overnieuw zou doen zou ik weer de 18-200mmVR kopen.
                          Last edited by Roosje; 20 december 2007, 09:02.
                          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens voor Nikon D80

                            Dankje voor de reacties Ben weeral wat wijzer geworden :d

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens voor Nikon D80

                              tokina 12 - 24 f 4 +- 400 euro prachtlens voor landschap
                              tamron 28 - 75 f 2.8 +- 310 euro is zelfs nog beter , voor potret en binnen
                              Nicom 70 - 300 vr +- 550 euro is redelijk goede lens voor zijn geld (is wel niet lichtsterk maar ze is tenminste betaalbaar en vr)
                              macro : sigma 105 of 150 albij zeer goede en betaalbare lenzen.
                              Als je geld genoeg hebt de 70-300 vervangen door een lichtsterke

                              met de d80 zal je zeker plezier beleven
                              Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

                              Comment

                              Working...
                              X