Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raad gevraagd

    Mijn vriendin is op zoek naar een digitaal fototoestel.
    Nu heb ik dit forum ontdekt en zou graag aan jullie willen vragen welke het beste is voor haar.
    Het grootste deel van de foto's die ze zal nemen ,zullen paarden zijn.
    Dus bewegende foto's.( galopperende paarden)
    En pas geboren veulentjes, dus slecht belicht.
    Liefs met een automatische zoom.Dat ze niet teveel knopjes moet instellen.



    Ik weet totaal niets van digitale fototoestellen , dus wil ik het eerst aan jullie vragen . Mensen die die er dagdagelijks mee bezig zijn , weten er het meeste over en verkopers blijven verkopers.

  • #2
    Re: raad gevraagd

    Een D40 ong 500€ (of 2hands D50 350 €) met kitlens
    - compact toch voor een DSRL
    - snel qua focus en weinig ruis
    - eenvoudig qua bediening
    -toekomstmogelijkheden om eventueel later andere en betere lenzen te kopen
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: raad gevraagd

      Ok , het zal een nikon D40 worden.
      Nog vlug een vraagje , wat is het verschil tussen een D40 en een D40X?

      Comment


      • #4
        Re: raad gevraagd

        op www.dpreview.com kan ja alle cameratypes opvragen.
        ga naar menu "camera database", optie NIKON.

        Het grote verschil is dat de D40 6MP is, en de D40X 10 MP is.
        De autofocus werkt alleen met nieuwe lenzen (AF-s of AF-I lenzen).
        Dit omdat er geen lens motor in de camera aanwezig is.
        Maar normaal gezien is dit hier geen probleem, omdat je toch nog alles moet aankopen.

        Comment


        • #5
          Re: raad gevraagd

          Of lenzen met scherpstelmotor.

          Comment


          • #6
            Re: raad gevraagd

            Ik ga morgen naar de winkel voor een D40.
            6 of 10 MP, ze zal het verschil niet zien .( ik zal er wel naar polsen)
            Bedankt voor jullie snelle reacties

            Comment


            • #7
              Re: raad gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door seven Bekijk bericht
              Ik ga morgen naar de winkel voor een D40.
              6 of 10 MP, ze zal het verschil niet zien .( ik zal er wel naar polsen)
              Bedankt voor jullie snelle reacties
              Heeft geen automatische zoom (geen enkele andere ook, trouwens)

              Comment


              • #8
                Re: raad gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Heeft geen automatische zoom (geen enkele andere ook, trouwens)
                Met automatische zoom bedoelde ik auto focus ,sorry
                Ben nu eenmaal een leek.

                Comment


                • #9
                  Re: raad gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door seven Bekijk bericht
                  Ik ga morgen naar de winkel voor een D40.
                  6 of 10 MP, ze zal het verschil niet zien .( ik zal er wel naar polsen)
                  Bedankt voor jullie snelle reacties
                  Kijk uit dat je niet overhaast reageert. Je hebt wat die D40 of D40x betreft reacties gekregen van "Nikonisten". Maar objectiviteit gebiedt me je toch mee te delen dat je met een Canon 350D of 400D met 18-55/3.5-5.6 IS lens zéker zo'n goede keuze maakt en in ongeveer dezelfde prijsklasse gaat zitten. Sony, Olympus en zeker Pentax mag je ook niet negeren.

                  En daarmee komen we bij het tweede punt. Waarom persé een DSLR? Als jouw vriendin dat graag heeft ben ik de laatste om je op andere gedachten te brengen. Maar als het niet teveel knopjes moeten instellen primeert dan is een hybride camera misschien meer aan de orde. Dit kan een hele lange discussie uitlokken en daarmee de keuze bemoeilijken maar kern van de zaak blijft dat je met een DSLR vaak iets gecompliceerder af bent dan met een hybride. In deze context zijn de Panasonic FZ 8, 18 en 50 dan weer het vermelden waard. Ook met een Fuji finepix S9500 en S9600 is het aangenaam werken met veel goede resultaten. Je blijft met wat ik noemde nog steeds binnen budget. En wellicht ben ik nog niet objectief genoeg omdat ik een paar zeer waardige camera's van dit segment niet noem.

                  Tenslotte, kan het nog eenvoudiger? Ja, een compact zou ook nog wel kunnen. Die zal allicht nog eenvoudiger te bedienen zijn maar wellicht voldoen de meeste compacts niet meer aan de andere eisen die je stelde.

                  Djienbe

                  Comment


                  • #10
                    Re: raad gevraagd

                    Beste djienbe,

                    Welke zou u dan aanraden?
                    De camera moet bewegende beelden kunnen trekken.
                    Mijn vriendin had ook graag beeldstabilisatie gehad.
                    En de mogelijkheid om meerdere foto's achter elkaar te trekken.
                    En in slecht belicht ,goede foto's trekken.

                    Het moet niet persé een DSLR te zijn , want ik weet toch niet wat dit wil zeggen.
                    Maar dat had ze zelf graag.

                    Comment


                    • #11
                      Re: raad gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door seven Bekijk bericht
                      Beste djienbe,

                      Welke zou u dan aanraden?
                      De camera moet bewegende beelden kunnen trekken.
                      Mijn vriendin had ook graag beeldstabilisatie gehad.
                      En de mogelijkheid om meerdere foto's achter elkaar te trekken.
                      En in slecht belicht ,goede foto's trekken.

                      Het moet niet persé een DSLR te zijn , want ik weet toch niet wat dit wil zeggen.
                      Maar dat had ze zelf graag.
                      Dat gaat inderdaad allemaal niet met een compactje.

                      Maar zelfs met een DSLR heb je het juiste (dure) glas nodig als je in slechte omstandigheden foto's wil maken paarden, zelfs dan is het nog niet altijd even gemakkelijk.

                      Als je niet vlak bij de paarden kan komen, dan zal een 70-200 zeker van pas komen, als je dan ook nog binnen moet fotograferen, dan moet het wel een f2,8 zijn (en dan nog liefst met beeldstabilisatie).

                      Goedkoop zal het dus niet worden, op de camerabody kan je nog besparen, maar als de omstandigheden te slecht zijn, dan kan er op de objectieven niet veel bespaard worden.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: raad gevraagd

                        Ze vraagt een camera met een automatische focus dan had ik toch een andere keuze gedaan dan de nikon d40.
                        Last edited by Forestwalker; 19 december 2007, 22:04.

                        Comment


                        • #13
                          Re: raad gevraagd

                          Wel grappig dat iedereen de D40 of D40x afkeurt en altijd zegt, voor iets meer heb je dit, of dat, etc... Wel, ik heb zelf een D40x gekocht en ben er best tevreden over. Vergeet niet dat vele amateurs (zoals ik of waarschijnlijk beter) niet altijd het budget willen spenderen aan de duurdere body's of lenzen en dat zelfs met een instapDSLR er hele knappe foto's te maken zijn, beter dan met een hybride.

                          Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan, op het internet gezocht, veel gelezen en vooral...foto's bekeken (pbase bvb). Ik vind (persoonlijke voorkeur) dat de foto's genomen met een D40x qua kleuren beter zijn dan de 400D. Zoals ik al zei, een persoonlijke voorkeur maar dit was ook de bemerking in het artikel van Digital SLR photography (June 2007). Een paar reflecties uit het artikel:

                          - As you'd expect, the Nikon is a very slick performer. Switch it on and it's ready to shoot almost immediately.

                          - The autofocus is responsive in most lighting, with the AF assist beam doing its job in very low light levels. The images show a high level of detail and colours are more vivid than those from the Canon (400D).

                          Dan zijn er ook nog reacties "waarom koop je geen FZ18, FZ50 etc"... De snelheid van (zelfs) een instapDSLR kan je toch niet vergelijken met een hybride? Ik spreek uit ervaring...je loopt altijd achter met een bridge tov een DSLR indien je de aktie zelf wil vastleggen of indien de omstandigheden wat moeilijker worden?

                          En wat betreft instellingen of zelfs de Auto-functie zit je toch altijd goed bij een instap-DSLR, ideaal om te leren op eigen tempo? Zeer duidelijke menu's, snel, betere flits, goeie grip, je maakt het jezelf zo moeilijk of makkelijk als je zelf wil...en met wat lectuur (zelfs de handleiding alleen al) raak je al heel ver. In Chasseur d'Images stond een test van de D40 <=> D40x, er is inderdaad niet superveel verschil tussen. De ISO start bij de D40 op 200 en bij de D40x op 100. Dan is er nog het verschil in Mpixel (D40: 6Milj. & D40x: 10Milj) en de iets andere (nieuwere) shutter bij de D40x.

                          Anyway...ik heb mijn D40x gekocht bij top-foto, met 18-55 & 55-200 (met VR & AF...) & Nikon verrekijker & cashback (50 euro) voor 769 euro...

                          Succes!

                          Comment


                          • #14
                            Re: raad gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door seven Bekijk bericht
                            Beste djienbe,

                            Welke zou u dan aanraden?
                            De camera moet bewegende beelden kunnen trekken.
                            Mijn vriendin had ook graag beeldstabilisatie gehad.
                            En de mogelijkheid om meerdere foto's achter elkaar te trekken.
                            En in slecht belicht ,goede foto's trekken.

                            Het moet niet persé een DSLR te zijn , want ik weet toch niet wat dit wil zeggen.
                            Maar dat had ze zelf graag.
                            Als ik je een goede raad mag geven, neem je vriendin mee naar een betere fotozaak. Wat een "betere" winkel is verduidelijk ik dadelijk. Leg uit welke jullie eisen zijn en laat haar de reeds genoemde camera's eens vasthouden en bedienen. Volgens mij zal het probleem van de niet teveel knopjes bedienen daarmee binnen de 10 minuten opgelost zijn.

                            Rekening gehouden met de opsomming van haar eisen en wensen denk ik persoonlijk dat ze inderdaad het liefst een DSLR = digitale spiegelreflex zou willen/nodig heeft.

                            Rekening gehouden met de terechte opmerkingen van Cubalistic en Black B@ndit zal de beste keuze waarschijnlijk balanceren tussen een Canon 400D of een Nikon D40/D40x. Maar uit objectiviteit raad ik je aan daar in de winkel ook een Sony, Olympus en vooral Pentax te laten naast zetten. Er blijft, zoals Black B@ndit opmerkte, het probleem van de lens. Gezien de eisen die door de lichtomstandigheden gesteld worden riskeer je inderdaad dat dat een dure zaak kan worden. Dit zal in dit forum met zékerheid nog wel aan bod komen maar de beslissing ligt in jullie portemonee.

                            Tenslotte, de "betere" fotozaak. Ik heb zeer goede ervaringen met Grobet (Antwerpen), Nelissen (Mechelen) en Konijnenberg (Turnhout). Maar als dat helemaal niet in jouw buurt ligt reken ik op de ervaringen van andere forum bezoekers.

                            Djienbe
                            Last edited by djienbe; 20 december 2007, 07:42. Reden: typfout

                            Comment


                            • #15
                              Re: raad gevraagd

                              Ok bedankt iedereen,

                              Met jullie uitleg weet ik al meer in welke richting ik moet zoeken.
                              Ik zal met m'n vriendin langs de winkel gaan , want zij moet met de camera werken , ik niet.

                              oh ,djienbe, de konijnenberg is vlakbij , dus zal er zeker langsgaan , bedankt voor de tip.
                              Foto Konijnenberg bvba
                              Everdongenlaan 15
                              Unit 7
                              2300 Turnhout
                              Belgium
                              Tel: (0032) (14) 408210
                              Fax: (0032) (14) 408219
                              E-mail info@foto-konijnenberg.be
                              www: fotokonijnenberg.be
                              Last edited by seven; 20 december 2007, 08:50.

                              Comment

                              Working...
                              X