Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax

    Hallo,

    Waarom wordt Pentax zo weinig verkocht en zo weinig gepromoot? De K10d krijgt de ene prijs na de andere en bij vele winkels vind je hem niet of staat hij ergens in een hoekje! Als je dat vergelijk met Canon of Nikkon!? Je ziet eigenlijk ook weinig beroeps met een Pentax!
    Wat zijn de redenen daarvoor? Kwaliteit?
    Mvg

    Derry

  • #2
    Re: Pentax

    Aan kwaliteit zal het niet liggen. Ik sprak met beroepsmatig erg gekwalificeerde mensen, en die verzekerden me dat de bouw van Pentax-materiaal zeker niet moet onderdoen voor de grote twee, in tegendeel zelfs! Allez, de ervaringen verschillen van model tot model, maar de Pentaxen scoorden gemiddeld blijkbaar erg goed.

    Hoofdreden voor de huidige situatie is denk ik de fout die Pentax maakte toen ze initieel op de digitale markt wilden starten (maar ook voordien waren ze al een deel van hun markt kwijtgespeeld door ongelukkige beslissingen ivm hun eerste AF-implemetatie). Als eerste (op papier indrukwekkende) DSLR ontwikkelden ze de MZ-D, een professionele kleinbeeldformaat DSLR met 135formaat sensor (wat velen verkeerdelijk full frame noemen). De sensor bleek toen niet opgewassen tegen de vereisten en Pentax zette de ontwikkeling stop. Intss was er wel veel moeite, tijd en geld in gekropen en moesten ze het over een andere boeg gooien. Resultaat was de goede (maar initieel te dure) *istD. Maar die was te laat tov de huidige grote twee die dus met de markt gingen lopen. Sindsdien koos Pentax ervoor zich langzaam maar zeker op de markt te positioneren. Daarbij kozen ze er bewust niet voor professionele high-performance bodies op de markt te brengen, en deden ze evenmin de halsbrekende investering onmiddellijk het daarvoor nodige objectieven aanbod te produceren. Hadden ze dat geprobeerd, dat was er nu allicht zelfs helemaal geen sprake meer geweest van Pentax (want financieel konden ze die risicovolle investering niet aan)...

    De 645D (een professionele middenformaat DSLR) stond lang op stapel. Het middenformaat was de enige professionele markt waar Pentax op 't einde van het analoge tijdperk nog echt actief was, en die wilden ze initieel ook nog terug. Er werden verschillende prototypes getoond op diverse internationale beurzen. Maar intussen is het project in de diepvries gestoken. Niet permanent, maar 't zal toch een tijdje duren eer die plannen terug ontvrozen zullen worden. Pentax (Hoya?) vindt blijkbaar dat de middenformaatmarkt nog niet klaar is voor een DSLR?

    Professionele service is een andere mogelijke reden... De service die je van Pentax krijgt is erg goed (besluit ik uit erg vlotte ervaringen met zowel De Beukelaer hier in België als met Pentax Europe in Hamburg), maar voor zover ik begreep hebben ze geen standaard voorzieningen voor mensen die permanent een toestel nodig hebben (pro's die niet alles in 't dubbel hebben). Hoewel ik veronderstel dat dergelijke gebruikers met voldoende high profile wel iets meer zullen gedaan krijgen...

    Ik volg het al enkele jaren, en Pentax wordt duidelijk zichtbaarder. 't Ziet ernaar uit dat ze de juiste strategie voor de overleving van het merk kozen. Binnenkort komt er weer een nieuwe generatie, en dan wordt het afwachten hoe de markt zal reageren. Op papier ziet het er in elk geval erg veelbelovend uit!! Ik heb m'n keuze in elk geval nooit betreurd...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax

      je kan dezelfde vraag stellen over de ricoh !!

      haalt bijna unaniem overal maximum scores maar hier in belgie is het weinig bekend. vind maar eens een winkel waar ze hem verkopen !

      Comment


      • #4
        Re: Pentax

        Hoewel het stuk van Wim (Ishpuini) ongeveer wel klopt, moet je het probleem verder gaan zoeken vrees ik.

        Ooit was Pentax het populairste fotomerk op de markt, maar vanaf de tachtiger jaren is het bergaf beginnen gaan. De redenen zijn velerlei, maar de grootste reden zal zijn dat Pentax een heel slechte marketing devisie had/heeft. Het volstaat namelijk niet een goed product te hebben, je moet het ook nog verkopen...

        Nu, ik spring Wim bij: de producten die Pentax maakt zijn over het algemeen af en Pentax behoort tot één van de betere opticiens op de markt (samen met bvb. Nikon of Olympus.)

        Ook nog effe het weinig geweten feit aanstippen dat Pentax momenteel weinig lenzen in hun gamma hebben omdat het gamma dat ze tot voor enkele jaren hadden niet RohS compliant was (zoek op op wikipedia ) Omdat de oplage van bepaalde lenzen veel te laag lag was het commercieel niet interessant om deze lenzen opnieuw te gaan ontwerpen (de electronica aan boord bevatte loodsolderingen en dus moesten ze een volledig nieuwe productielijn startten), waardoor Pentax besloot ze uit het gamma te nemen. Sindsdien worden stapje voor stapje deze lenzen vervangen door waardige opvolgers, maar dat gaat niet van de ene dag op de andere natuurlijk.

        Ook dat gegeven (nl. dat ze momenteel een klein aanbod hebben aan lenzen) zal er voor een stuk ook wel mee te maken hebben dat Pentax geen groot marktaandeel heeft...

        Maar het gaat de goede kant uit: toen ik mijne ist D kocht, moest ik nog uitleggen wie Pentax was , tegenwoordig wordt het merk als een volwaardige speler gezien...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Re: Pentax

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefanaat Bekijk bericht
          je kan dezelfde vraag stellen over de ricoh !!

          haalt bijna unaniem overal maximum scores maar hier in belgie is het weinig bekend. vind maar eens een winkel waar ze hem verkopen !
          Die reden is simpel: er is namelijk geen verdeler voor Ricoh in de Benelux en winkels die het merk willen voeren moeten al direct naar Ricoh Europe gaan, wat niet zo gemakkelijk is...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Re: Pentax

            Aan kwaliteit zal het zeker niet liggen.
            Al mijn foto's zijn genomen met een pentax k100d.
            En zoveel minder vind ik ze niet in vgl. met sommige foto's dat ik zie die uit een canon of nikon komen .
            Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

            Comment


            • #7
              Re: Pentax

              Oorspronkelijk geplaatst door aaron Bekijk bericht
              En zoveel minder vind ik ze niet in vgl. met sommige foto's dat ik zie die uit een canon of nikon komen .
              Er komen waarschijnlijk meer slechte foto's uit canonikons dan uit pentaxen ...

              En vlug voor er een lange-tenendiscussie losbarst: "Grapje!" Vergelijk het met het percentage zotten: dat is in België en Frankrijk hetzelfde, maar er zijn nu eenmaal meer Fransen ....
              Niet geschoten is altijd mis ...

              Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

              Comment


              • #8
                Re: Pentax

                Twijfels over PENTAX heb ik niet , ik ben daar zeer tevreden over!

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax

                  Oorspronkelijk geplaatst door Derryy Bekijk bericht
                  Twijfels over PENTAX heb ik niet , ik ben daar zeer tevreden over!
                  Binnenkort (als ik niet te lang op m'n bestelling bij Bartok moet wachten) ben ik een nieuwe (en hopelijk ook zeer tevreden) Pentax-gebruiker. Een week geleden heb ik de knoop doorgehakt en de camera plus objectieven besteld zoals ik reeds vermoedde in bijdrage #18 van http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=191622.
                  Nog zo enkelen en Pentax is er weer helemaal bovenop .
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax

                    Onlangs had ik een probleem met mijn K10D. Alle lenzen werkten normaal, behalve mijn Sigma 50-500. Die gaf geen enkel gegeven meer door aan de body, stelde niet scherp, deed gewoon niets.
                    Gezien alles nog onder waarborg is met mijn toestel en lenzen naar de fotozaak hier achter de hoek geweest. Vandaar naar de technische dienst van Sigma gebeld en na een uur van alles geprobeerd te hebben vroeg die technieker de lens eens op een andere K10D te plaatsen. Op die body werkte de lens perfect.
                    De dag nadien ben ik zonder afspraak naar De Beukelaer gegaan. Ee half uurtje later stond de technieker er al terug met de K10D en de Bigma. Alles functioneerde weer, de sensor was gekuist, een haartje van het matglas verwijderd en de nieuwste firmware was geïnstalleerd...
                    Dus wat mij betreft een dikke pluim voor de service van Pentax.
                    En mijn fotoboer "achter de hoek" heeft wel de K100D super, de K10D en zelfs de 16-50 en 50-135DA* in voorraad
                    Groetjes van tozumi

                    Bezoek hier mijn webstek

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax

                      Tozumi, leg eens uit waar die fotowinkel om de hoek is die bv de nieuwe 16-50
                      in voorraad heeft ?
                      Ik wacht al van maart - april 2007 op deze lens die ik sinds die tijd bij Konijnenberg in Turnhout bestelde.

                      EN DIE NOG STEEDS NIET AANGELEVERD IS !...

                      Op de 50-135 heb ik ook meer dan een half jaar moeten wachten !
                      Blijkbaar is de konijnenBERG erg hoog om erover te geraken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax

                        Ook al bezit ik zelf Nikon dan lees ik toch graag veel over Pentax.
                        Het is het merk waar ik heel lang geleden mee begonnen ben, mijn laatste aankoop was de LX.
                        Het is idd jammer dat ze in de jaren tachtig, bij de echte opkomst van de AF het hebben laten afweten. In het segment prof. hadden ze niet echt meer iets te bieden. Ik ben toen overgestapt naar Minolta. Toen ik de overstap naar digital moest maken was Minolta net overgenomen door Sony.
                        Ook Sony had bij mijn overstap nog geen prof segment. Dus maar weer naar een nieuw merk. Ik kan je verzekeren dat dit wisselen ontzettend veel geld gekost heeft. Hopelijk laat Nikon het ook niet afweten.

                        Wat ik nog wil zeggen is dat je niet moet kijken naar wat voor een camera de buurman heeft. Wel moet je kijken naar de kwaliteit van de foto's van de buurman. Welk merk camera je ook hebt het is de persoon achter de camera die op het knopje drukt.

                        De strijd die af en toe tussen Canon en Nikon hier op het forum lost barst slaat dan ook nergens op.

                        Ik zou zeggen laat de foto's maar spreken, want dat is waar het omgaat.

                        Veel sterkte met julie merk.
                        mvgr
                        antoine200

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax

                          Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
                          Tozumi, leg eens uit waar die fotowinkel om de hoek is die bv de nieuwe 16-50
                          in voorraad heeft ?
                          Ik wacht al van maart - april 2007 op deze lens die ik sinds die tijd bij Konijnenberg in Turnhout bestelde.

                          EN DIE NOG STEEDS NIET AANGELEVERD IS !...

                          Op de 50-135 heb ik ook meer dan een half jaar moeten wachten !
                          Blijkbaar is de konijnenBERG erg hoog om erover te geraken.
                          Ah, mijn bestelling is vandaag (precies na 8 dagen) grotendeels (Pentax K100D Super + DA18-55/3.5-5.6 + DA50-135/2.8 + FA50/1.4) toegekomen. Dat ging dus vrij vlot . Alleen de DA16-50/2.8 was er nog niet bij. Hopelijk moet ik daar ook niet maanden op wachten .
                          Als ik op de sites van Konijnenberg kijk, zie ik dat ze hem daar evenmin in voorraad hebben. De vertragingen zullen dus wellicht meer met de fabrikant of de invoerders te maken hebben dan met de fotohandelaars.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax

                            Beste Derryy,

                            Kwaliteit is wel het laatste waar je je bij Pentax zorgen over hoeft te maken !
                            Mijn 1e DSLR was een ist-DL, telkens als ik mijn foto's bekijk die gemaakt zijn met het kitlensje blijft de kwaliteit mij verbazen.
                            De enigste reden voor mijn overstap naar Canon was het aanbod aan lenzen op de 2e-hands markt. Mocht het aanbod van gebruikte Pentax objectieven opeens het Canon of Nikon aanbod evenaren, dan... jawel !

                            En uiteraard niet onbelangrijk: invoerder De Beukelaer geeft nog steeds prima service, toch ook niet onbelangrijk !
                            Last edited by Petertje; 21 december 2007, 19:51.
                            It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax

                              Ik ben ook zeer tevreden met m'n Pentaxje.

                              En dat lens-aanbod, dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

                              Voor AF lenzen is het 2dehands aanbod inderdaad niet denderend (behalve op ebay dan). Voor MF lenzen daarentegen...

                              Bovendien kun je al die MF objectieven met een Pentax met volledige lichtmeting en focus-confirmatie, en stabilisatie (!) gebruiken! En geloof me, dan spaart een heel stuk uit voor je portemonnee.

                              En da's meteen ook de reden waarom ik bij Pentax blijf: ik focus ondertussen heel graag manueel en ik heb een klein budgetje.
                              Probeer eens voor een ander merk een 105mm f2.8, 85mm f2, 50mm f1.7, enz te vinden voor elk onder de 100 euro? Veel geluk
                              Bovendien is dat oud glas vaak ook heel scherp!
                              ...en dan vergeet ik de charme nog


                              Dingen waarvoor je geen Pentax moet kopen:

                              - Als je heel snelle AF héél belangrijk vindt.
                              - Als je vaak op 400mm of verder schiet, mét AF (want dan zijn je enige opties vrijwel de sigma bigma en lookalikes)
                              - Als je niet gevraagd wil worden "wat is dat rond je nek?" op een SD

                              Eventuele oplossingen voor de 1ste 2 puntjes als je portefeuille dik genoeg is:
                              - Een K10D (of het nieuwe model volgend jaar) die SDM (equivalent van de canon-USM) ondersteunt kopen, met 1 of meer van de nieuwe SDM-lenzen.

                              - 1 van de nieuwe Pentax DA* tele's (200/2.8 of 300/4) kopen, die trouwens ook SDM hebben, of een tweedehands FA* 80-200/2.8 en combineren met een 2x of 1.4x teleconverter. (zorg wel dat die contactjes heeft voor SDM, zoals een Tamron bijvoorbeeld)

                              Bovendien zijn die dan allemaal gestabiliseerd door de in-body SR.

                              Tom
                              ~TDN
                              fotoblog: www.tdn9.be

                              Comment

                              Working...
                              X