Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

    Allen,

    Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

    Ben mij volop aan het voorbereiden tussen deze twee lenzen en heb hierover al zeer veel gelezen.
    Beide lenzen zijn absoluut top lenzen dus daarover moeten jullie mij ook niet overtuigen.
    Mijn vraag aan jullie nu is of er iemand deze twee lenzen al heeft vergeleken tegen elkaar en welke zijn ervaringen hierbij waren.
    Is die IS zijn meerprijs " echt " waard?
    Internet is tof, je kan er veel leren en veel lezen maar ook ... internet kan je doen twijfelen.
    Daarom beste BD fotografen mijn vraag naar jullie op dit forum want uiteindelijk zijn " wij " hier de gebruikers. Geef eens eerlijk jullie gedacht aub

    vriendelijke groeten en alvast bedankt

    Björn
    Last edited by Björn W; 17 december 2007, 19:27.
    Groeten Björn

  • #2
    Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

    Men zegt dat de IS versie in het rijtje van Canon scherpste zoomlenzen thuishoort, maar als je al ziet hoe scherp de NON -IS is... Deze is dan zelfs nog scherper dan de 2.8 versie, zowel van Canon als Nikon op de zelfde diafragma.

    Zelf had ik graag de IS versie gehad omdat ik het gewoon moeilijk vind om een lens met 200mm nog stil te houden, maar dit is persoonlijk....
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

      als je zo'n advies wil, geef je best je fotografische voorkeuren. dat bepaalt evenveel als budget en maakt soms de keuze makkelijker, zeker argumenteren maakt het makkelijk. om vollediger te zijn zet ik de 2.8 er ook bij.

      -IS kan je afzetten als je het hebt op je lens, omgekeerd niet.
      -de f/4.0 IS versie is naar zeggen van gebruikers -en na het lezen van alle gepubliceerde testen- de scherpste van al. gebruikers die zowel f/4.0 als f/2.8met IS hebben/hadden beweren dat ook. f/2.8 is alleen nodig voor specifieke toepassingen, voor allround ga je ook de f/2.8 toeknijpen en de f/4.0 al vol open gebruiken en dus weinig f/2.8 nodig hebben.
      -IS heb je niet nodig als je constant op statief trekt. als je een relatief vaste hand hebt, als je in goede licht-omstandigheden trekt, is de IS van minder belang doch meer dan eens bruikbaar. op de f/4.0 is het logischer en wordt het wellicht meer gebruikt dan bij de 2.8
      -als budget geen belang heeft (ik heb net de f/4 IS voor 850 met cashback) zou ik altijd de IS versie kopen.
      -velen die zowel f/2.8 als f/4 met IS hadden, hebben de 2.8 weer weggedaan en zich dat niet beklaagd.
      -puur optisch, blijkt uit testen, is de f/4.0 IS-versie scherper dan de f/4.0

      mijn advies? als amateur-allrounder jezelf desnoods wat pijn doen en de f/4.0 IS kopen en genieten van de lens. bij twijfel en mogelijkheid eens een 2.8 lenen/huren en vergelijken. tenzij je fotografische keuze de non IS evenwaardig maakt met de IS versie. nog meer dan de f/4.0 is de IS versie een echte blijver, bij allround ga je meer dan eens een foto missen zonder IS.

      het korte antwoord is : ja de IS is zeker zijn geld waard, 4 stops is niet niets.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

        ben ook aan het twijfelen tussen die twee

        de IS is iets scherper in de hoeken

        maar qua stops winnen: dat geldt enkel maar voor je eigen beweging, IS doet nix als het onderwerp beweegt (m.a.w. als je bv op 1/60 of zelfs 1/15 op 200 mm fotografeert zal het plaatje nog scherp zijn, maar een persoon die er bv. wandelt zal blijven bewegingsonscherpte vertonen)

        dus als je mensen of bewegingen wilt fotograferen zal je zowiezo wel moeten op pakweg 1/200e schieten, met of zonder IS maakt niet ...

        afhankelijk van wat je fotografeert kan IS dus interessant zijn

        zelf ben ik er ook nog niet uit ...
        [EDIT] zonet zonder IS besteld aan 475 euro (575 - 100 cashback)


        Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
        het korte antwoord is : ja de IS is zeker zijn geld waard, 4 stops is niet niets.
        Last edited by frankyds; 18 december 2007, 21:40.
        Fuji XPRO1

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

          valt het gewicht (750gr?) en de grootte (?) eigenlijk mee om overal mee te sleuren of is statief aan te raden?
          Fuji XPRO1

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

            Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
            valt het gewicht (750gr?) en de grootte (?) eigenlijk mee om overal mee te sleuren of is statief aan te raden?
            statief voor de 70-200 f4 is niet nodig... maar hangt natuurlijk allemaal af van wat voor jou doenbaar is
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

              is de F4 IS ook geschikt voor concertfotografie? Of ga je dan beter naar een F2.8 ?
              mijn site: http://ladyblue.myphotoalbum.com/albums.php

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                denk dat je dan wel naar f2,8 moet gaan

                Oorspronkelijk geplaatst door Lady Blue Bekijk bericht
                is de F4 IS ook geschikt voor concertfotografie? Of ga je dan beter naar een F2.8 ?
                Fuji XPRO1

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                  maar qua stops winnen: dat geldt enkel maar voor je eigen beweging, IS doet nix als het onderwerp beweegt (m.a.w. als je bv op 1/60 of zelfs 1/15 op 200 mm fotografeert zal het plaatje nog scherp zijn, maar een persoon die er bv. wandelt zal blijven bewegingsonscherpte vertonen)

                  dus als je mensen of bewegingen wilt fotograferen zal je zowiezo wel moeten op pakweg 1/200e schieten, met of zonder IS maakt niet ...

                  afhankelijk van wat je fotografeert kan IS dus interessant zijn
                  of de omstandigheden... daarom dat je voorkeur belangrijk is. Met een vaste hand in de studio heb je dat niet nodig. Maar als je vermoeid raakt is het een hulp. Als je staat te klutteren van de koude heb je geen IS nodig als je op statief trekt. Maar met de vrije hand kan je fotos missen. Je algemene conditie en leeftijd zijn ook argumenten. Ik ben 30 en sporter maar mijn arm is ooit zwaargekwetst geweest, soms kan ik zelfs een papiertje niet stilhouden. Als je rugproblemen hebt, ga je ook dagen hebben waar IS zijn werk doet.

                  Ik drukte me beetje slecht uit met de f/4 en f/2.8 ivm IS maar doordat de 2.8 hogere sluitertijden mogelijk maakt, ga je ook minder last hebben van eigen beweging bij het 'bevriezen van beweging'. Op mijn 2.8 maakt IS niet veel uit als mijn vriendin in de autostand trekt. Met de andere lenzen blijkbaar wel. Ik trek met de Bigma uit de vrije hand scherpe platen, toch heb ik nu al met de 70-200 f/4 de IS zien werken. Bij klaarlichte dag heeft bijna niemand IS nodig.

                  Als je om 12.00 op de Grote Markt een foto van wandelend volk maakt met de 2.8 of 4, zonder IS, autostand zal normaal alles scherp zijn.
                  Als je om 17.00 bij valavond hetzelfde doet met de 2.8 zonder IS, autostand met net genoeg licht voor een goede sluitertijd van 1/200, zal de foto scherp zijn.
                  Maar met de f4 ga je geen 1/200 halen, zonder IS zal je onscherpte hebben door je eigen beweging, met IS red je de foto van je bewegingsonscherpte. Bepaalde lichaamsdelen en mensen gaan beweging vertonen.

                  Met de 2.8 zal die bij mij minder in werking treden. Maar het zijn alle 4 beestige lenzen.

                  IS hadden ze beter PhS (Photographer Stabilisation) of FS (fotograaf stabilisatie) genoemd
                  Last edited by VoN_DamN; 19 december 2007, 08:42.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                    denk dat je dan wel naar f2,8 moet gaan
                    Weet wel dat die f2.8 veel beter is maar als vrouw zie ik het niet zitten een heel festival met zo een lens te sleuren. Dus zoek ik een alternatief.
                    mijn site: http://ladyblue.myphotoalbum.com/albums.php

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                      Ik zoek ook een lichtsterk bereik tussen 70 en 200. Mijn keuze is al zo goed als gemaakt : 85 F1.8 en 135 L F2. De 1.4 extender heb ik al voor op de 135 mm. Dit is een draagbare, onopvallende en kwalitatief iets betere combo als de 70-200 F2.8 IS.
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lady Blue Bekijk bericht
                        is de F4 IS ook geschikt voor concertfotografie? Of ga je dan beter naar een F2.8 ?
                        Hangt ervan af hoeveel licht er op dat concert is.

                        Deze foto is gemaakt met de F4 zonder IS uit de hand.

                        F4, 1/200, ISO-1600 op zo'n 160mm
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                          Als je je ellebogen goed tegen je lichaam houd kun je die kijker heel stil houden hoor. Dat is mijn ervaring toch met de 70-200F4L! (mijn sigma op 300mm ook, maar dan is de sluiter trager door de 5.6)
                          Foto hierboven ziet er netjes uit!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                            ziet er fantastisch goed uit om in zo'n situatie te kunnen fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Hangt ervan af hoeveel licht er op dat concert is.

                            Deze foto is gemaakt met de F4 zonder IS uit de hand.

                            F4, 1/200, ISO-1600 op zo'n 160mm
                            Fuji XPRO1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 70-200mm f/4 L USM versus Canon 70-200mm f/4 L IS USM

                              waarom dan als man wel en als vrouw niet?

                              heb die wel nog niet in het echt gezien, is dat zo'n monster mss?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lady Blue Bekijk bericht
                              Weet wel dat die f2.8 veel beter is maar als vrouw zie ik het niet zitten een heel festival met zo een lens te sleuren. Dus zoek ik een alternatief.
                              Fuji XPRO1

                              Comment

                              Working...
                              X