Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezaag van...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gezaag van...

    Hoi allemaal,

    Ik vroeg me af of jullie soms ook last hebben van jaloerse of beter weters. Wij nemen foto's op fuiven en hebben wel eens regelmatig iemand dat doodleuk uit te boeg komt met opmerkingen als: go away, je hebt een foto genomen dat niet mocht, etc...

    Nog tans vinden wij zulke opmerkingen redelijk grappig want:
    we stellen duidelijk in de disclamer als men niet akkoord gaat met hun foto, dat we die onmiddellijk verwijderen als ze het ons laten weten.

    We altijd toestemming hebben als we foto's nemen en de mensen de foto gevraagd hebben.

    Ik vroeg me af wat jullie hier over denken. Ik ben het dom commentaar soms wel sterk beu! In hoeverre hebben jullie hier last van? Natuurlijk hebben we ook mensen dat zeggen dat we goed bezig zijn enzo, maar altijd die ene groep mensen :@

  • #2
    Re: Gezaag van...

    Oorspronkelijk geplaatst door The_cobra666 Bekijk bericht
    Hoi allemaal,

    Ik vroeg me af of jullie soms ook last hebben van jaloerse of beter weters. Wij nemen foto's op fuiven en hebben wel eens regelmatig iemand dat doodleuk uit te boeg komt met opmerkingen als: go away, je hebt een foto genomen dat niet mocht, etc...

    Nog tans vinden wij zulke opmerkingen redelijk grappig want:
    we stellen duidelijk in de disclamer als men niet akkoord gaat met hun foto, dat we die onmiddellijk verwijderen als ze het ons laten weten.

    We altijd toestemming hebben als we foto's nemen en de mensen de foto gevraagd hebben.

    Ik vroeg me af wat jullie hier over denken. Ik ben het dom commentaar soms wel sterk beu! In hoeverre hebben jullie hier last van? Natuurlijk hebben we ook mensen dat zeggen dat we goed bezig zijn enzo, maar altijd die ene groep mensen :@
    ik heb hier enorm veel last van...

    maar ja, ge kunt der nie veel tegen doen...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Gezaag van...

      Dit is echt o zo vervelend! Zelfde is voor anderen die niet tegen concurrentie kunnen. Dat is nog iets hatelijkers!

      Comment


      • #4
        Re: Gezaag van...

        Als ik op een fuif ben, en er neemt iemand ongevraagd een foto van mij dan is hij dik in de fout.

        Zelfs al heb je de toestemming van de fuiforganisator, toch bestaat er zoiets als portretrecht.
        Je mag in principe geen foto van iemand zonder daarvoor zijn toestemming te vragen.

        Foto's publiceren (zelfs op internet) mag niet zonder de uitdrukkelijke toestemming van de geportreteerde.

        Voor meer info http://www.sofam.be
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Gezaag van...

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Als ik op een fuif ben, en er neemt iemand ongevraagd een foto van mij dan is hij dik in de fout.

          Zelfs al heb je de toestemming van de fuiforganisator, toch bestaat er zoiets als portretrecht.
          Je mag in principe geen foto van iemand zonder daarvoor zijn toestemming te vragen.

          Foto's publiceren (zelfs op internet) mag niet zonder de uitdrukkelijke toestemming van de geportreteerde.

          Voor meer info http://www.sofam.be
          Klopt maar dat doen we dan ook niet... hoe kun je dan bv in godsnaam een overzicht foto nemen van de belichting? Dan kun je dat al niet want dan moet je tegen al die mensen gaan vragen of ze wel op die foto willen staan... portret foto's moeten ze vragen aan ons. Wij nemen niet zomaar een foto dan. Vindt men de foto niet mooi, wordt ie terplekke verwijderd.

          Want als je bv een portret foto neemt en je kan nog mensen zien in de achtergrond, hoe gaat dat dan?

          Comment


          • #6
            Re: Gezaag van...

            Oorspronkelijk geplaatst door The_cobra666 Bekijk bericht
            Klopt maar dat doen we dan ook niet... hoe kun je dan bv in godsnaam een overzicht foto nemen van de belichting? Dan kun je dat al niet want dan moet je tegen al die mensen gaan vragen of ze wel op die foto willen staan... portret foto's moeten ze vragen aan ons. Wij nemen niet zomaar een foto dan. Vindt men de foto niet mooi, wordt ie terplekke verwijderd.

            Want als je bv een portret foto neemt en je kan nog mensen zien in de achtergrond, hoe gaat dat dan?
            Een overzichtsfoto is iets anders, daarvoor heb je geen toestemming nodig.
            Anders is het als iemand geïndividualiseerbaar is op de foto (als je een foto neemt van iemand en er staat nog een tweede persoon goed herkenbaar op) heb je de toestemming nodig van alle personen op de foto.

            Dit maakt fotograferen in het openbaar juist zo moeilijk.

            Natuurlijk wat ik hier schrijf zijn de wettelijke regels.
            De meest gebruikte regels is als niemand uitdrukkelijk bezwaar maakt tegen een foto dan wordt er toch gefotografeerd.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Gezaag van...

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Een overzichtsfoto is iets anders, daarvoor heb je geen toestemming nodig.
              Anders is het als iemand geïndividualiseerbaar is op de foto (als je een foto neemt van iemand en er staat nog een tweede persoon goed herkenbaar op) heb je de toestemming nodig van alle personen op de foto.

              Dit maakt fotograferen in het openbaar juist zo moeilijk.

              Natuurlijk wat ik hier schrijf zijn de wettelijke regels.
              De meest gebruikte regels is als niemand uitdrukkelijk bezwaar maakt tegen een foto dan wordt er toch gefotografeerd.
              Aha goed dat ik het weet lijkt me wel veel werk om zoiets te doen aan iedereen gaan vragen of hij of zij op een foto mag staan. Nu, kprobeer er altijd zo goed mogelijk op te letten, maar soms kun je gewoon weg niet anders. Blijft gewoon jammer. Sommige zeggen dan "wij willen jullie niet", oja wie is wij dan? Als we dan van 300 mensen portret foto's nemen.... echt kinderachtig soms

              Comment


              • #8
                Re: Gezaag van...

                Oorspronkelijk geplaatst door The_cobra666 Bekijk bericht
                Aha goed dat ik het weet lijkt me wel veel werk om zoiets te doen aan iedereen gaan vragen of hij of zij op een foto mag staan. Nu, kprobeer er altijd zo goed mogelijk op te letten, maar soms kun je gewoon weg niet anders. Blijft gewoon jammer. Sommige zeggen dan "wij willen jullie niet", oja wie is wij dan? Als we dan van 300 mensen portret foto's nemen.... echt kinderachtig soms
                Zoals ik al zei: als iemand bezwaar maakt loop je er in een grote boog rond.
                Ook als iemand door zijn houding aangeeft dat hij liever niet gefotografeerd word dan doe je dat ook niet.

                Als je deze principes hanteert ga je op termijn weinig probemen hebben.
                De mensen weten dat je hun privacy respecteerd en dan word je ook geduld.
                Anders riskeer je dat er klachten gaan komen en dat je uiteindelijk niet meer welkom bent met je camera.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Gezaag van...

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Zoals ik al zei: als iemand bezwaar maakt loop je er in een grote boog rond.
                  Ook als iemand door zijn houding aangeeft dat hij liever niet gefotografeerd word dan doe je dat ook niet.

                  Als je deze principes hanteert ga je op termijn weinig probemen hebben.
                  De mensen weten dat je hun privacy respecteerd en dan word je ook geduld.
                  Anders riskeer je dat er klachten gaan komen en dat je uiteindelijk niet meer welkom bent met je camera.
                  Doe ik ook zal er aandenken vindt het gewoon jammer dat er altijd mensen zijn die komen klagen ook al hebben ze feitelijk niets om over te klagen... hebben die niet iets beters te doen? Of men komt dan af " met je stoere camera", komaan.... zo zijn er waarschijnlijk al veel mensen die er gewoon weg niet aan beginnen juist voor die reden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gezaag van...

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Natuurlijk wat ik hier schrijf zijn de wettelijke regels
                    ... in Belgie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gezaag van...

                      Gisterenavond liep er ook zo'n partyfotograaf rond zoals elke week blijkbaar. Voor mij was het de eerste dat ik er was maar een vriendin van mij is er vaste klant.
                      De fotograaf weet dat ze niet wil getrokken worden maar toen ze vorige week op de site keek van de dancing bleek dat ze gefotografeerd is geweest van op een verhoog. Gisteren wilde hetzelfde individu ten alle prijze die vriendin trekken tegen haar wil. Verwerpelijk vind ik het als het op zo'n manier moet.
                      Ik zou er helemaal niet mee kunnen lachen als ik mezelf op 1 of andere dancing website zou zien staan.
                      Het argument dat ze de foto na een bericht/klacht verwijderen is een pover excuus daar de fotograaf een zware fout heeft gemaakt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gezaag van...

                        Oorspronkelijk geplaatst door The_cobra666 Bekijk bericht
                        Doe ik ook zal er aandenken vindt het gewoon jammer dat er altijd mensen zijn die komen klagen ook al hebben ze feitelijk niets om over te klagen... hebben die niet iets beters te doen? Of men komt dan af " met je stoere camera", komaan.... zo zijn er waarschijnlijk al veel mensen die er gewoon weg niet aan beginnen juist voor die reden.
                        Veel van de beroemde portresfotografen van vroeger gebruikte een leica voor dit soort werk.
                        Deze kamera was stil, klein en onopvallend zodat de mensen zich er niet aan stoorden.

                        Zeg nu zelf: als je iemand met een compactje in je buurt aan het fotograferen is, voel je je dan bedreigd?
                        En wat wanneer er iemand met een 1DMKIII met zo een witte toeter en daarbovenop nog een kanjer van een flits (of een D3 met een kanjer van een VR lens een een SB800 erbovenop) in jou richting wijst, heb je dan niet de neiging om je hoofd om te draaien?

                        Met een professioneel uitziend toestel in de aanslag al flitsend door de massa vliegen komt voor vele bedreigend over.

                        Het beste is zo onopvallend mogelijk blijven.
                        Je wandelt met je toestel naar beneden door de massa, je gaat op een groepje mensen af en je toont je toestel (de meeste beginnen dan spontaan te poseren ).
                        Als ze gebaren van nee, dan ga je gewoon verder, als ze eens lief lachen of beginnen poseren terwijl je kadreert , dan heb je een verbale toestemming
                        Last edited by zunoel; 17 december 2007, 19:33.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gezaag van...

                          En hoe zit dat dan met paparazi? Zolang het iemand bekend is mag het of zo?

                          Ik snap de hele regeling van portretten wel, maar als je foto's trekt waar mensen per toeval opstaan (en niet de hoofdzaak zijn dus) ook al zijn ze herkenbaar.. pfff..

                          Echter hier ging het over een party, waar de mensen wel hoofdzaak zijn.. dan moet er wederzijds respect zijn.
                          ----
                          http://www.wispr.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gezaag van...

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            En wat wanneer er iemand met een 1DMKIII met zo een witte toeter en daarbovenop nog een kanjer van een flits in jou richting wijst, heb je dan niet de neiging om je hoofd om te draaien?
                            Toeval?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gezaag van...

                              als ik het goed begrijp dien je dus altijd toestemming te hebben van de mensen die op je foto staan
                              zie het al gebeuren op een optreden van bvb Clouseau
                              groepje getrokken en door je standpunt ook de mensen op de eerste rij, goed herkenbaar
                              zal je wel moeite moeten doen om die allemaal te contacteren
                              en zeker als je foto de dag daarna in 1 of ander tijdschrift verschijnt

                              Comment

                              Working...
                              X