Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ixus 70: Nachtopnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ixus 70: Nachtopnamen

    Toen mijn ixus II aan vervanging toe was, heb ik in de zomer de ixus 70 gekocht.
    Heb die toen meegenomen naar Dublin, en de foto's waren prachtig(overdag en zonnig)!

    Afgelopen week nam ik hem mee naar een trouw, en de foto's van het avondfeest zijn ronduit slecht.
    Ook de kerstmarkt gisteren zijn helemaal niet mooi.

    Ik kocht deze camera om op 'auto' foto's te kunnen nemen.
    Maar de foto's willen echt niet lukken vanaf het net iets donkerder is ( en ik spreek zeker niet over pikdonkere omstandigheden, valavond is al te moeilijk voor dit toestel precies).
    Met flits is alles steeds enorm overbelicht (gezichten enzo) en zonder flits is de ruis van de iso dan weer veel te hoog(wat op zich nog normaal kan zijn) en de kleuren laten ook te wensen over(flets). Ze zijn dus allemaal ofwel bewogen, overbelicht of te veel ruis.

    Nu gaan mensen hier voorbeelden vragen,en ik zal zien da ik er enkele online kan zetten in de komende week ergens.

    Ik heb het idee dat de ixus II beter presteerde.
    Met leren leven? Oplossing? Bekend probleem?
    Last edited by jumper; 16 december 2007, 19:15.

  • #2
    Re: ixus 70: Nachtopnamen

    ik kan me goed voorstellen dat, als je op Auto trekt,
    de iso 400 van de ixus II beter scoort als de iso 1600 van de ixus 70 ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: ixus 70: Nachtopnamen

      Meestal hebben de compact toestellen vooringestelde themas aan boord.
      zoals portretopname, nachtopname, enz Te herkennen aan de tekeningen op je set-up wieltje. Probeer deze eens.

      Comment


      • #4
        Re: ixus 70: Nachtopnamen

        Welke lichtmeting gebruik je gewoonlijk (evalutive, center weighted of spot), dat kan ook een verschil geven.

        Heeft die camera de mogelijkheid om flitsbelichtingscompensatie toe te passen?

        Als je de flits gebruikt, dan zal de iso automatisch omhoog gaan, maar als je de iso blokkeert op bijvoorbeeld 200, dan heb je kans dat het piepkleine flitsertje te weinig licht geeft (en dan zijn de foto's weer onderbelicht).

        Als je de camera dicht bij het onderwerp houdt, en je gebruikt de zoom niet, dan zou de flitser het best moeten werken (behalve als je té dicht komt).
        In de breedste stand van de lens is ze vrij lichtsterk (f2,8), in de tele stand komt er heel wat minder licht binnen (f4,9), en daardoor zal het kleine flitsertje problemen krijgen om het onderwerp te belichten, vooral als dat een paar meter van de camera zit. Dan zal er een heel hoge iso-waarde worden gebruikt als de camera op auto-iso staat (en dat zal wel zo zijn in de automatische programma's).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: ixus 70: Nachtopnamen

          Zal dat allemaal eens nazien se.
          Om eerlijk te zijn heb ik er helemaal geen aandacht aan besteed tijdens de opnames.
          Daarom kocht ik zo een toestelletje natuurlijk. :-)


          Mvg

          Comment


          • #6
            Re: ixus 70: Nachtopnamen

            Oorspronkelijk geplaatst door jumper Bekijk bericht
            Zal dat allemaal eens nazien se.
            Om eerlijk te zijn heb ik er helemaal geen aandacht aan besteed tijdens de opnames.
            Daarom kocht ik zo een toestelletje natuurlijk. :-)


            Mvg
            Als je met zo'n toestel wil flitsen, dan hou je rekening met de beperkingen van het kleine flitsertje. Niet inzoomen op het onderwerp, ga dichterbij staan. Daardoor behoudt de lens de maximale lichtsterkte, en voorkom je dat de flitser te zwak is door de te grote afstand (met mijn Casio EX-Z750 ging dat prima op die manier).
            Als je foto's maakt waarbij de achtergrond ver weg is, en er staan personen in beeld die donkere kleding aanhebben, dan is de kans groter dat de gezichten overbelicht zijn, en dan vooral wanneer het gezicht in verhoudng maar een klein deel van de foto uitmaakt. Als er dus maar 10% gezicht op de foto komt, en al de rest is donker (kleding, achtergrond die ver verwijderd is...), dan zal de camera te sterk flitsen in een poging om de foto "juist" belicht te krijgen. Als je op dat ogenblik kiest voor spotmeting, en de spot van de lichtmeting zit net in het gezicht dat je op de foto wil, dan zal het gezicht normaalgezien niet overbelicht worden. De rest van de foto wordt dan wel heel donker.

            Als je echte nachtfoto's wil maken vanop een statief, zonder flits dus, dan heb ik nog wat tips. Vorige zaterdag heb ik wat nachtfoto's gemaakt met mijn Powershot G9, en daarmee moet je toch anders werken dan met een DSLR.

            Deze tips heb ik zaterdagavond nog doorgestuurd naar iemand die problemen had om met een compactje nachtfoto's te maken, opgelet, als ik nachtfoto's maak met een DSLR, dan werk ik op een héél andere manier (die tips heb je hier waarschijnlijk al lang ergens gezien):


            Zet de camera op een statief, en gebruik de timer-functie zodat de camera zeker niet beweegt tijdens het maken van de foto.

            Bij die Canon Powershot G9 kan ik wel het diafragma instellen, maar in de diafragma-voorkeuzestand (AV-stand) gaat de sluitertijd maar tot 1sec. Dat is voor nachtfoto's meestal te kort om de foto goed belicht te krijgen als je de laagste iso-waarde kiest (om de ruis te vermijden).
            Maar in de sluitertijdvoorkeuzestand (TV) is het wel mogelijk om tot 15sec te geraken.
            Voor nachtfoto's ga je dan werken in de TV-stand, waarbij je een sluitertijd kiest binnen de belichtingsmogelijkheden van de camera.
            Dat wil zeggen dat je de sluitertijd zo kiest, dat het diafragma op een waarde komt die mogelijk is.
            Als de maximale diafragma-opening f2,8 is (dat is meestal de maximale waarde in breedhoek, in tele zit die bij een compact meestal rond f4,5), en de kleinste diafragma-opening is f8, dan zorg je ervoor dat je de sluitertijd zo kiest dat het diafragma automatisch binnen die f2,8 en f8 zit (of f4,5 en f8 in de tele stand van de lens).
            (In de TV-stand zal de camera dus automatisch de juiste diafragma-opening berekenen.)
            Op die manier krijg je de foto toch juist belicht als je in de TV-stand werkt.
            Als je in de TV-stand een sluitertijd kiest waarbij de camera de belichting niet meer juist kan krijgen door het diafragma aan te passen, dan zal de diafragmawaarde in het rood worden weergegeven (er kan ook wel iets knipperen bij een ander merk of model camera). Dan weet je dat de belichting niet juist is, en kan je de sluitertijd aanpassen tot de diafragmawaarde niet meer in het rood wordt weergegeven.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X