Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opleiding fotografie Gent

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opleiding fotografie Gent

    ik zou volgend jaar willen beginnen aan studies fotografie in Gent
    zijn er hier mensen op het forum die een opleiding fotografie hebben gevolgd aan Hogeschool Gent of Sint-Lucas?
    Ik zou graag wat info bekomen over ingangsexamens en inhoud van de studies van mensen die recent zijn afgestudeerd en die uit ervaring kunnen spreken...
    (avondschool wil ik niets over horen, dat interesseert mij helemaal niet)

    specifiek zou ik willen weten welke voorkennis allemaal vereist is voor de ingangsexamens en hoe moeilijk deze effectief zijn, ik heb wel ergens een foldertje gevonden over het ingangsexamen, maar echt veel details over voorkennis staan daar niet in
    Last edited by Matthias; 16 december 2007, 16:12.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: opleiding fotografie Gent

    Voor zover ik weet:


    - Portfolio laten zien

    - Bespreking van beelden: er liggen enkele foto's waaruit je kan kiezen en die je zinvol moet bespreken.

    - Gesprek: d.i. een toetsen van je motivatie



    Tot op de toelatingsexamen fotografie (kask) deze zomer.
    [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

    FotoBlog

    Comment


    • #3
      Re: opleiding fotografie Gent

      Oorspronkelijk geplaatst door eranosian Bekijk bericht
      Voor zover ik weet:


      - Portfolio laten zien

      - Bespreking van beelden: er liggen enkele foto's waaruit je kan kiezen en die je zinvol moet bespreken.

      - Gesprek: d.i. een toetsen van je motivatie



      Tot op de toelatingsexamen fotografie (kask) deze zomer.
      alvast bedankt voor je reactie

      heb de onderdelen van het ingangsexamen nog eens grondig bekeken en ik moet toch zeggen dat het mij serieus bang maakt
      vooral dit gedeelte:

      De proef:
      Algemene culturele en maatschappelijke kennis en interesse (schriftelijk)
      Een lijst van ca. 30 namen of begrippen uit de fotografie, film, visuele media, literatuur, maatschappij, sociaal leven, muziek, theater, ….(zowel actueel als historisch) die om een of andere reden het voorbije jaar in de belangstelling kwamen en waarvan men redelijkerwijs kan uitgaan dat een 18-jarige met ruime interesse deze kan thuiswijzen, wordt aan de kandidaat-student(e) voorgelegd met de vraag of die naam, dat begrip hem bekend klinkt en waarom. De namen, begrippen worden op papier gegeven. De student krijgt de tijd om de naam, het begrip beknopt (in telegramstijl) te situeren.
      weet er iemand of hier ook politieke problemen/gevallen tussen kunnen zitten?
      het is namenlijk zo dat mijn politieke kennis quasi 0.0% is
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: opleiding fotografie Gent

        op internet zelf kan je wel ergens uitgebreid informatie vinden dacht ik over deze toelatingsproeven...
        kennis van mij heeft bij KASK toelatingsproef gedaan (was wel voor animatie) en ze gaan verschillende zaken na zoals Eranosian al zei. Ook was er nog een lijst met woorden waar je gedachten moest bijschrijven. Kennis had bijvoorbeeld als woord Almodovar...
        succes ermee!

        Comment


        • #5
          Re: opleiding fotografie Gent

          als er hier nog mensen zijn die van plan zijn om in juli het toelatingsexamen fotografie (KASK) te doen, aarzel niet om dat te laten weten. het kan altijd interessant zijn om te horen hoe iedereen zich er op voorbereidt en we kunnen er misschien een clubje van maken
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: opleiding fotografie Gent

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht


            weet er iemand of hier ook politieke problemen/gevallen tussen kunnen zitten?
            het is namenlijk zo dat mijn politieke kennis quasi 0.0% is

            Goh, dat zijn gewoon algemene begrippen, dus bijvoorbeeld
            Vrede van Rome, EGKS, namen van personen die in het nieuws waren, een beetje zoals de actuatesten bij journalistiek. Ze gaan ervan uit dat je het nieuws volgt en daarbij nog enkele algemene begrippen kan uitleggen. Bij Stu Bru onderwerpen ze je ook aan zo´n test.

            Ik had trouwens gehoord dat je voor het Sint-Lucas de straat op gestuurd werd om foto´s te maken.
            http://blackletterday.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: opleiding fotografie Gent

              Als je af en toe het nieuws volgt en hier en daar wat leest dan kan het toch geen probleem zijn. Gelukkig interesseert me politiek wel. Ook de actualiteit volg ik dagelijks. Niet speciaal voor de toelatingsexamens, maar gewoon omdat het me interesseert. Kijk soms eens naar Terzake of Panorama op Canvas.

              Ik denk niet dat ik me speciaal ga voorbereiden.
              [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

              FotoBlog

              Comment


              • #8
                Re: opleiding fotografie Gent

                Hmmz heb een grote vraag voor jou Mathias en Eranosian. Mathias: ik heb nu jouw portfolio gezien en dat ziet er voor een leek als ik heel deftig uit. Eranosian: van jou had ik vroeger op een hollandse site reeds foto's gezien en hier op belgiumdigital ook. Ook deze foto's vindk Jullie willen beiden blijkbaar fotografie aan het KASK studeren, ik zou dit zelf ook graag doen. Voor mij dan eerder omdat ik heel graag fotografeer maar nog elke dag heel veel bij leer (trial and error)en mijn foto's in de verste verte nog niet tussen jullie portfolio zouden kunnen liggen. Wat hopen jullie eigenlijk nog te bereiken daar? Aangezien jullie foto's toch al mogen gezien worden... Je kan altijd beter worden natuurlijk, maar denken jullie dat deze opleiding het wondermiddel zou zijn? Of is het eerder omdat je dan echt wel constant met fotografie zou kunnen bezig zijn?

                Comment


                • #9
                  Re: opleiding fotografie Gent

                  Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
                  Hmmz heb een grote vraag voor jou Mathias en Eranosian. Mathias: ik heb nu jouw portfolio gezien en dat ziet er voor een leek als ik heel deftig uit. Eranosian: van jou had ik vroeger op een hollandse site reeds foto's gezien en hier op belgiumdigital ook. Ook deze foto's vindk Jullie willen beiden blijkbaar fotografie aan het KASK studeren, ik zou dit zelf ook graag doen. Voor mij dan eerder omdat ik heel graag fotografeer maar nog elke dag heel veel bij leer (trial and error)en mijn foto's in de verste verte nog niet tussen jullie portfolio zouden kunnen liggen. Wat hopen jullie eigenlijk nog te bereiken daar? Aangezien jullie foto's toch al mogen gezien worden... Je kan altijd beter worden natuurlijk, maar denken jullie dat deze opleiding het wondermiddel zou zijn? Of is het eerder omdat je dan echt wel constant met fotografie zou kunnen bezig zijn?
                  hoe goed je foto's ook zijn, volgens mij kan je altijd wel bijleren bij de studies fotografie.
                  fotografie is echt wel heel wat meer dan mooie foto's nemen. Ik ga fotografie studeren omdat ik toch wel het gedacht heb dat die studies een zware invloed op mijn manier van denken en kijken zouden hebben, ik heb gewoon het gevoel dat ik nog iets mis na al dat wetenschappelijk gedoe bij mijn studies industrieel ingenieur, en ik denk dat dat kan worden aangevuld door studies fotografie.
                  (ah ja, en ik heb evenmin zin om ermee op te houden student te zijn)
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: opleiding fotografie Gent

                    Ik twijfel nog tussen fotografie en grafische vormgeving. Maar ik vraag me ook af wat zo'n ingangsexamen inhoud. Heb al wat rond gezocht op internet maar veel vind ik er niet over.

                    Misschien tot volgend jaar in Gent
                    ... see the ART not the TOOL ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: opleiding fotografie Gent

                      mja natuurlijk is het nog wel heel wat meer dan foto's maken Daarom denk ik ook dat het volgen van de media, politiek etc, niet zo onbelangrijk is als je misschien nu teveel vanuit je ingenieurs-wetenschappelijk-wereldje redeneert... Ben ook van een opleiding exacte wetenschappen naar opleiding sociale wetenschappen overgestapt en dat was een hele ommekeer...

                      om te weten hoe het er aan toegaat is het nog het best naar de info dagen gaan denk ik en vragen aan mensen die er nu zitten...

                      Comment


                      • #12
                        Re: opleiding fotografie Gent

                        Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
                        Wat hopen jullie eigenlijk nog te bereiken daar? Aangezien jullie foto's toch al mogen gezien worden... Je kan altijd beter worden natuurlijk, maar denken jullie dat deze opleiding het wondermiddel zou zijn? Of is het eerder omdat je dan echt wel constant met fotografie zou kunnen bezig zijn?
                        Ik wil gewoon mijn diploma fotografie behalen. Eigenlijk weet ik totaal niet aan wat ik mij moet verwachten. Ik ga het gewoon proberen.

                        Mijn doel is om fotojournalist te worden. Ik ken een aantal fotografen die nooit fotografie hebben gestudeerd en toch succesvol fotograaf zijn. Ik zie de studies in Gent als een grote uitdaging.

                        Voor hetzelfde geld stop ik na 2 maand omdat het niets voor mij is... Ach, we zien wel.
                        [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

                        FotoBlog

                        Comment


                        • #13
                          Re: opleiding fotografie Gent

                          Ik ben ook van plan om binnen 1,5 jaar (hopelijk) na mijn studies journalistiek in Mechelen, fotografie in Gent te studeren.

                          Ik wil gewoon bijleren, en mezelf tijd geven om mijn eigen stijl en aanpak te ontwikkelen en de extra jaren ervaring op te doen.
                          http://frederikherregods.be

                          Comment

                          Working...
                          X