Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkon 50 mm AF D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkon 50 mm AF D

    hoi,

    ik wens een 50 mm nikkor lens aan te schaffen voor portretfotografie
    maar ik merk dat de nikkon 50 mm AF D 1.4 meer dan 2* zo duur is als de nikkon 50 mm AF D 1.8. Loont dit prijsverschil de moeite tussen 1.4 en 1.8 of is het een kwestie van de nieuwste ?
    graag jullie advies

    thx

    devid
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

  • #2
    Re: nikkon 50 mm AF D

    Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
    hoi,

    ik wens een 50 mm nikkor lens aan te schaffen voor portretfotografie
    maar ik merk dat de nikkon 50 mm AF D 1.4 meer dan 2* zo duur is als de nikkon 50 mm AF D 1.8. Loont dit prijsverschil de moeite tussen 1.4 en 1.8 of is het een kwestie van de nieuwste ?
    graag jullie advies

    thx

    devid
    Neen zeker niet, temeer omdat de 1.8 eigenaardiggenoeg beter presteerd op een digitale cropcamera dan de 1.4, ik heb er persoonlijk drie uitgetest, zowel één chinees als twee japanse en eigenlijk voldeed geen enkele van de drie, hoe het komt weet ik niet, maar een objectief dat het vroeger zo goed deed op analoog, blijkt op digitaal iets te missen dat moeilijk te omschrijven is, met de komst van digitaal is dat vroeger ook meermaals aan bod gekomen op de nederlandse Nikon site, en blijkbaar hebben ze dat bij Nikon zelf ook bevestigd, maar het hoe en waarom daarvan blijft een vraagteken

    Comment


    • #3
      Re: nikkon 50 mm AF D

      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      hoi,

      ik wens een 50 mm nikkor lens aan te schaffen voor portretfotografie
      maar ik merk dat de nikkon 50 mm AF D 1.4 meer dan 2* zo duur is als de nikkon 50 mm AF D 1.8. Loont dit prijsverschil de moeite tussen 1.4 en 1.8 of is het een kwestie van de nieuwste ?
      graag jullie advies

      thx

      devid
      Hallo David,

      ik heb de 50@1.4 en dat is een buitengewoon goeie/scherpe lens om m'n D70 en D300. Op D80 niet geprobeerd.

      Er is niet zo veel verschil met de 1.8 maar de 1.4 op 1.8 is al bijzonder goed. Beter gebouwd dan de 1.8.

      hg,

      karel

      Comment


      • #4
        Re: nikkon 50 mm AF D

        Voor mij niet, voor iemand mss weer wel.
        In elk geval heb ik ook al meermaals gehoord dat de 1.8 beter presteert op de D200 dan de 1.4.
        Mij is het het prijsverschil in elk geval niet waard.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: nikkon 50 mm AF D

          de 1.4 moet je alvast goed beschermen tegen flair... de I.8 zit danig diep dat die daar geen last van heeft...

          maar je kan ook een 85mm overwegen als portret lens... persoonlijk gebruik ik zelden nog een 50 mm lens
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: nikkon 50 mm AF D

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            de 1.4 moet je alvast goed beschermen tegen flair... de I.8 zit danig diep dat die daar geen last van heeft...

            maar je kan ook een 85mm overwegen als portret lens... persoonlijk gebruik ik zelden nog een 50 mm lens
            att: de 50mm is 75 op een Nikon DX

            Karel

            Comment


            • #7
              Re: nikkon 50 mm AF D

              Hangt er vanaf van je doel af. Binnen een week krijg ik mijn 1.4 geleverd vanuit de VS ...

              Waarom ik voor 1.4 koos ipv 1.8? Ik heb een 18-200vr. Leuke lens qua bereik, maar natuurlijk niet erg snel alhoewel dat het meestal niet erg storend is.

              Wat te doen voor die situaties waar ik wel een snelle lens nodig heb? Ik kan 17-55 en de 70-200 kopen (en eventueel de 18-200 verkopen), maar ik kon het voor mijn gebruik niet echt verantwoorden. Ik opteerde dus voor goekope primes: de 35/f2 (~50mm standaard op analoog) en de 50/f1.4 (~ een portretlens op analoog). Ik koos 1.4 omdat die al op 1.8/2 deftige resultaten levert en omdat een 50mm nu eenmaal een langere sluitertijd nodig heeft dan een kortere lens. Als er weinig licht is (geen flash of statief), is elke halve stop mooi meegenomen.

              C.

              Comment


              • #8
                Re: nikkon 50 mm AF D

                Heb de 1.8 versie gehad en heb nu de 1.4. Als je de lenzen vergelijkt qua scherpte dan is de 1.8 versie een gelijkwaardige evenknie. Oftewel, voor de scherpte hoef je zeker niet de duurdere versie te kopen. Ook zijn beide lenzen even traag voor wat betreft de AF. Het grote verschil zit hem voor mij in de bokeh, die is bij de 1.8 versie (vind ik dan) echt afschuwelijk. Heb er destijds regelmatig mee gehad dat daardoor goede foto's verknald waren. En dat vond ik het prijsverschil wel waard.

                Het prijsverschil is wel minder als je de 1.4 lens 2e hands kunt kopen, dan kost die ongeveer rond de 200 euro.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment


                • #9
                  Re: nikkon 50 mm AF D

                  Hierover zijn al vele topic geweest, de meningen zijn een beetje verdeeld, de ene zegt dat de 1.4 te scherp tekent voor portretten en vind de 1.8 geschikter de ander zweert dan weer voor de mooie bokeh van de 1.4.

                  Uit de lenzenvergelijking van Hans Braakhuis:
                  nieuw in:2002 AF 50 f/1,8D score: 8,9
                  nieuw in:1995 AF 50 f/1,4D score: 8,7
                  Hier de volledige lijst

                  Je ziet dus dat in dit vergelijk de 1.8 beter scoort dan de 1.4 . Als je dus prijs kwaliteit het beste wil, je voor de 1.8 moet gaan.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikkon 50 mm AF D

                    bedankt voor de reacties, het zal dan de 1.8 worden
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment

                    Working...
                    X