Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe interesse laten varen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe interesse laten varen of niet?

    Een tijdje geleden heb ik een nieuw fototoestel gekocht. Ik had eerst een echt goedkoop (30 euro ofzo? puur om er één te hebben zonder iets te moeten uitgeven), maar men vroeg ergens of ik elke week foto's wou trekken, dus dacht ik: ok tijd voor een nieuw. Nu net in die week bleek er in de Aldi dat fototoestel te zijn voor 100 euro (ik zat op een laag budget, en dacht, slechter dan mijn eigen kan niet, dus...): Traveler DC 7900
    Omdat ik nergens informatie erover vond kon ik niet vergelijken, dus besloot ik die te kopen. Maar nu ben ik zo geinteresseerd geraakt door kunst(zinnige) foto's trekken, dat ik mij afvraag of dit niet dom was. Heeft er iemand een mening over of ik mijn nieuwe hobby beter laat varen met die fototoestel (of een duur moet kopen), of goede foto's niet alleen liggen aan hoe goed je toestel is?

  • #2
    Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

    hallo,

    Ik ken het toestel niet dus weet ik niet wat het waard is maar naar mijn mening kan je met een compact camera redelijk goede foto's nemen. (toch zolang je relatief standaard foto's neemt) Natuurlijk is een minimum aan kwaliteit wel nodig. Vooral kwa kleur laten goedkope compact camera's vaak een steek vallen.
    Of je moet doorgaan? zeker en vast, het is en super hobby!
    Of je camera goed genoeg is zal je zelf wel ontdekken.
    mvg,
    Cabi
    love and happiness!
    pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Simpje Bekijk bericht
      Een tijdje geleden heb ik een nieuw fototoestel gekocht. Ik had eerst een echt goedkoop (30 euro ofzo? puur om er één te hebben zonder iets te moeten uitgeven), maar men vroeg ergens of ik elke week foto's wou trekken, dus dacht ik: ok tijd voor een nieuw. Nu net in die week bleek er in de Aldi dat fototoestel te zijn voor 100 euro (ik zat op een laag budget, en dacht, slechter dan mijn eigen kan niet, dus...): Traveler DC 7900
      Omdat ik nergens informatie erover vond kon ik niet vergelijken, dus besloot ik die te kopen. Maar nu ben ik zo geinteresseerd geraakt door kunst(zinnige) foto's trekken, dat ik mij afvraag of dit niet dom was. Heeft er iemand een mening over of ik mijn nieuwe hobby beter laat varen met die fototoestel (of een duur moet kopen), of goede foto's niet alleen liggen aan hoe goed je toestel is?
      Een goede vuistregel is: maximum één nieuw fototoestel per jaar!
      Je zal zelf zien hoe alles evolueert, en met eender welk toestel kan je goede foto' maken. Alleen bij foto's die zodanig nietszeggend zijn dat de beeldkwaliteit het belangrijkst wordt, heb je een héél goed toestel nodig, volgens velen zelfs een DSLR!
      http://users.telenet.be/patric/

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

        Een foto heeft meer deugd van een goede fotograaf dan van professioneel materiaal. Maar natuurlijk zal een duurder/beter toestel je meer vrijheid geven in instellingen en mogelijkheden.. Je moet het zeker niet laten varen omdat je geen groot budget hebt, absoluut niet. Iedereen kan aan fotografie doen, of je dit nu doet met een lucifer doosje en gevoelig papier of met 20.000 euro aan professioneel materiaal..

        Natuurlijk is het wel aan te raden om eerst wat onderzoek te doen voor je een nieuw toestel koopt.. hoe meer je weet, hoe beter je keuze van je toestel zal zijn. Maar in die prijs klasse, denk ik wel dat je een goede koop hebt gedaan.

        In het kort: het toestel is niet het belangrijkste bij fotografie!

        Alvast blijven fotograferen!
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

          Hij heeft 7 MP, f= 6.1-18.3 mm, resolutie 3072 x 2304, alleen niet zoveel mogelijke witbalansen en weinig functies (enkel nachtmodus, sport, bergen, portretten en gewone modus). Ik heb hem toen gekocht omdat hij vond ik wel veel MP had ivm de prijs. Ik zou graag zo foto's trekken waar je achtergrond wazig is buiten het object, maar aangezien ik niet denk dat ik het diafragma kan aanpassen zou ik niet weten hoe ik dat kan doen. Ik weet wel dat als ik een tragere/snellere sluitertijd wil ik dat met de modi kan bekomen (heb bij allemaal uitgeprobeerd hoeveel sluitertijd er zo ongeveer gemiddeld is bij bv portret etc), maar vind diafragma toch belangrijker. Niemand een idee hoe je bij dit soort fototoestel toch kunt zorgen voor een groter diafragma?

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

            iso wat lager zetten kan mogelijk werken maar dan zal je sluitertijd weer wat langer worden
            love and happiness!
            pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

              Bij dit soort toestellen zie je weinig verschil tussen f4 en f8 en kleiner dan f/8 zit er meestal niet op.
              Wil je mooie dof dan zul je naar een dslr moeten met een 2.0 of grotere prime lens.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door Simpje Bekijk bericht
                Een tijdje geleden heb ik een nieuw fototoestel gekocht. Ik had eerst een echt goedkoop (30 euro ofzo? puur om er één te hebben zonder iets te moeten uitgeven), maar men vroeg ergens of ik elke week foto's wou trekken, dus dacht ik: ok tijd voor een nieuw. Nu net in die week bleek er in de Aldi dat fototoestel te zijn voor 100 euro (ik zat op een laag budget, en dacht, slechter dan mijn eigen kan niet, dus...): Traveler DC 7900
                Omdat ik nergens informatie erover vond kon ik niet vergelijken, dus besloot ik die te kopen. Maar nu ben ik zo geinteresseerd geraakt door kunst(zinnige) foto's trekken, dat ik mij afvraag of dit niet dom was. Heeft er iemand een mening over of ik mijn nieuwe hobby beter laat varen met die fototoestel (of een duur moet kopen), of goede foto's niet alleen liggen aan hoe goed je toestel is?
                Even een off-topic reactietje als ik mag
                =>Goe bezig!
                Deze techniek valt niet aan te raden als je met een dslr begint te werken. Een lensje/cameraatje meer of minder zul je (wrss?) wel voelen! Ik toch..
                Je kunt altijd eens kijken voor een 2de hands body met kitlens bij aangeboden.. of misschien ken je iemand uit je omgeving die je met zijn toestel eens laat oefenen?

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                  Een foto heeft meer deugd van een goede fotograaf dan van professioneel materiaal. Maar natuurlijk zal een duurder/beter toestel je meer vrijheid geven in instellingen en mogelijkheden.. Je moet het zeker niet laten varen omdat je geen groot budget hebt, absoluut niet. Iedereen kan aan fotografie doen, of je dit nu doet met een lucifer doosje en gevoelig papier of met 20.000 euro aan professioneel materiaal..

                  Natuurlijk is het wel aan te raden om eerst wat onderzoek te doen voor je een nieuw toestel koopt.. hoe meer je weet, hoe beter je keuze van je toestel zal zijn. Maar in die prijs klasse, denk ik wel dat je een goede koop hebt gedaan.

                  In het kort: het toestel is niet het belangrijkste bij fotografie!

                  Alvast blijven fotograferen!
                  Het enige zinnige dat hier gepost werd, het ventje dat op dat knoppeke drukt maakt een goede foto, het toestel is maar het materiaal
                  Mvg. Renzowoef
                  Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                    Met een goedkoop toestel heb je minder mogelijkheden dan met een duurder toestel. Maar zolang je binnen de mogelijkheden blijft, zal je met dat goedkoop toestel ook wel aanvaardbare foto's kunnen maken.

                    Met een heel duur toestel heb je nog steeds beperkingen, zelfs al gebruik je de duurste lenzen die je kan vinden (maar dan kan je natuurlijk al heel wat verder gaan).

                    Ga niet meteen het meest geavanceerde fototoestel kopen, dat is helemaal niet nodig. Zo'n toestel zal alleen in de meest extreme gevallen betere resultaten geven, en dan nog alleen maar als je weet hoe je ermee moet werken.

                    Als je de achtergrond onscherp wil, dan zal je toch ooit bij een digitale reflex uitkomen, maar zelfs met de goedkoopste DSLR heb je die mogelijkheid als je er bijvoorbeeld een goedkope 50mm f1,8-lens opzet.

                    Je moet dan wel de basisbegrippen van de fotografie begrijpen, je moet weten wat er gebeurt als je een bepaalde sluitertijd, diafragma, of iso-waarde instelt.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                      Het beste wat je kan doen is volgens mij zoveel mogelijk oefenen met dit toestel. Zelfs met de beperkte instelmogelijkheden kan je veel bijleren.
                      * Als je kleine DOF wil , dus een wazige achtergrond, schiet je in portretstand. Het toestel geeft dan bij de belichting prioriteit aan een groot diafragma (klein f-getal). Ook neem je best afstand van het onderwerp en zoom je zover mogelijk in (grotere brandpuntsafstand zorgt ook voor wazige achtergrond).
                      *In de landschapsmodus geeft het toestel voorkeur aan een groot f-getal (klein diafragma) om alles scherp te krijgen, met als gevolg dat de sluitertijd iets langer wordt en je meer kans hebt op bewogen foto's. Hier gebruik je dus de zoom zo weinig mogelijk, tenzij je het toestel ergens op kan zetten.
                      *In de sportstand zal het toestel een zo kort mogelijke sluitertijd gebruiken om het onderwerp te "bevriezen". De kans op bewegingsonscherpte is dan veel kleiner, maar je hebt dan wel voldoende licht nodig.
                      Als je met deze gegevens de grenzen van je toestel leert kennen, ben je al een eind op weg.

                      groetjes,
                      Bart

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                        ik heb nog een tip
                        vroeger had ik het zelfde probleem.
                        Ik wou ook een wazige achtergrond met een minolta Z10
                        Nu
                        Je moet er voor zorgen dat de afstand tussen het onderwerp en achtergrond, minimum 2maal zo groot is als de afstand tussen de fotograaf en het onderwerp.
                        Oja gebruik je maximale zoom, dit helpt ook
                        Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                          Bedankt voor de reactie's, dit helpt echt veel! Ik was al begonnen met zoeken naar een nieuwe camera, waarna ik tot de conclusie kwam dat fotografie een dure hobby is, en ik mij dan maar beter op iets anders concentreer (ik heb teveel interesses om fotografie ooit als de hobby te zien denk ik), maar nu ik tot de conclusie gekomen ben dat ik idd beter met dit kan oefenen, heb ik weer zin er mij mee bezig te houden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                            Tel gewoon na een jaar of zo je fotos die je genomen hebt. Als je aan 20 fotos (of meer) per dag zit, dan zit je hobby 'dieper' dan je denkt!

                            Maar als je s'nachts meer zit te dromen van die mooie dure vis-lijn die je hebt gezien in dat boekje (of die tennis raket...?) dan kun je beter je compact toestel houden en blijven gebruiken. Een digitaal toestel in huis hebben is allezins geen weggesmeten geld.

                            Success!



                            Oorspronkelijk geplaatst door Simpje Bekijk bericht
                            Bedankt voor de reactie's, dit helpt echt veel! Ik was al begonnen met zoeken naar een nieuwe camera, waarna ik tot de conclusie kwam dat fotografie een dure hobby is, en ik mij dan maar beter op iets anders concentreer (ik heb teveel interesses om fotografie ooit als de hobby te zien denk ik), maar nu ik tot de conclusie gekomen ben dat ik idd beter met dit kan oefenen, heb ik weer zin er mij mee bezig te houden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe interesse laten varen of niet?

                              buiten geld kost een hobby vooral tijd

                              een normale mens heeft veel tijd nodig om nieuwe dingen te leren en te doen en op een niveau te komen waarop hij er plezier aan beleeft

                              het zeer prettige van hobbies is dat in tegenstelling met de gangbare mening deze tijd niet met geld kan gekocht worden

                              Comment

                              Working...
                              X