Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

newbie en vraag over welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • newbie en vraag over welke camera

    hey, allemaal, ik ben nieuw hier en ik heb geen flauw benul wat voor een camera ik moet kopen???????

    welke raden jullie me aan, het is de bedoeling dat ik zowel macro-foto's (kleine beestjes/plantjes/... is dat zekers?) als modellen ed kan fotograferen,


    alvast bedankt
    kunnen jullie er misschien ook een prijskaartje op plakken


    grtz


    dimitri J

  • #2
    Re: newbie en vraag over welke camera

    Oorspronkelijk geplaatst door dimitri J Bekijk bericht

    kunnen jullie er misschien ook een prijskaartje op plakken
    't Lijkt me handiger dat jij o.a. begint met het noemen van een budget.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: newbie en vraag over welke camera

      ja, een budget, ik weet niet wat het precies kan kosten, maar ik sta open voor verschillende prijzen, het mag alvast niet de 650 euro overschreiden



      grtz


      dimitri J

      Comment


      • #4
        Re: newbie en vraag over welke camera

        Voor 650 euro kan je wel een digitale reflex met kitlens kopen, maar daarmee kan je nog geen macrofoto's maken.
        Een degelijke macrolens die geschikt is voor kleine beestjes zal nog eens zoveel kosten als die camerabody + kitlens (Sigma 150mm f2,8 macro = 600 euro, Sigma 180mm f3,5 macro = 750 euro).

        Voor portretfotografie kan je wel een 50mm f1,8 kopen, die kost maar zo'n 100 euro. Als je die 50mm ook wil gebruiken om volledige modellen te fotograferen, dan heb je wel een vrij grote studio nodig.
        Een andere optie voor modelfotografie is de Tamron 28-75 f2,8 XR DI, die kan je vinden voor zo'n 330 euro.

        Je ziet dat het budget groter zal worden dan je vooropgestelde 650 euro als je een digitaal reflextoestel wil kopen, maar je kan natuurlijk ook een compact toestel met een groot zoombereik kiezen. Dan heb je geen extra lenzen nodig, maar de mogelijkheden zijn dan wel beperkter. Met een DSLR heb je meer mogelijkheden, maar dan kost het ook telkens vrij veel geld als je meer wil (goede lenzen zijn meestal niet goedkoop).

        Bij die compacte toestellen heb je bijvoorbeeld de Panasonic FZ50 (als je die nog kan vinden, die heeft een manuele zoom, en dat is véél handiger dan met een motortje dat steeds te ver of net niet ver genoeg zoomt)) of de nieuwere FZ18, de Canon S5 IS, en er zijn nog andere merken die soortgelijke toestellen maken (Nikon, Sony...).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X