Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte opkrikken Canon 40D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte opkrikken Canon 40D ?

    Hallo,

    Ik merk met mijn Canon 40D en de 'L' lens 24-105mm GEEN 100% gestoken scherpe foto's ! Ik moet de scherpte in CS2 of ander programma altijd aanpassen. Ik heb in het menu van de canon 4D gezien dat je de scherpte kan opkrikken tussen 0 en 7 ... deze staat standaard vrij laag ? Why ? .... als ik deze opkrik dan zal dat misschien een oplossing zijn ? welke instelling zou ik dan nemen tussen de 0 en 7 ?


    MvG
    Stefan
    Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

  • #2
    Re: Scherpte opkrikken Canon 40D ?

    Toemme toch, een 4X zoom en geen scherpte dat het steekt??

    Je kan uw scherpte "opdrijven" in uw cam maar PS doet dat beter.
    En vergeet ook uw techniek niet...

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte opkrikken Canon 40D ?

      Hoi ,

      Je kan de scherpte inderdaad opkrikken MAAR ik heb de keuze tussen 0 en 7 ... wat is een goede instelling ? 1 - 2 - 3 ... ? ( tja , ik kan ze inderdaad 1 per 1 gaan verzetten - foto maken EN vergelijken ... maar is er geen voorkeur ? )

      Techniek .... I know ... ik zet deze op AV en buiten bij klaarlichte dag ...

      MvG


      Stefan ,
      Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte opkrikken Canon 40D ?

        Staat standaard op 3 geloof ik..
        In raw op 0

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte opkrikken Canon 40D ?

          Als de foto's met uw andere lenzen wel scherp zouden zijn mss toch de 24-105 eens (laten) testen op front/back focus? Ik vind de scherpte toch goed met de 40D, ook op jpeg en standaard verscherping 3, maar merk nu wel meer verschil tussen mijn lenzen dan met de 10D, gewoon omdat die beelden zoizo minder detail hadden.

          Of post eens een voorbeeldje

          groeten,
          Koen
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte opkrikken Canon 40D ?

            Tuurlijk raw op 0.
            Wat is scherpte?
            1) Het kunstmatig verhogen van het contrast op de overgangen (edges). Dat laatste gebeurt nooit in raw, want die moet je helemaal zelf behandelen. Dus unsharp mask of dergelijke
            2) Focus: scherpstellen is en blijft een vaardigheid, ook met AF. Vooral met grote opening en beperkte DOF kan je er nogal eens gemakkelijk naast zitten. Dat ligt dan zelden aan de lens...

            Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
            Staat standaard op 3 geloof ik..
            In raw op 0
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte opkrikken Canon 40D ?

              heb het ooit eens verhoogd bij mijn 30D, maar met schieten in RAW kreeg ik veel meer ruis, dus snel de boel weer teruggezet.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte opkrikken Canon 40D ?

                Ik shoot altijd op "neutraal" en werk achteraf wel bij in PS
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment

                Working...
                X