Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

    Zelf zit ik al weken mijn hoofd te breken over de keuze tussen de Canon 24-70 f2.8 L of Canon 24-105 f4 L IS, ik hoor velen al zeggen 'weer zo ene '

    Uiteraard heb ik hier alle topics met dezelfde vraag meerdere malen doorgenomen, maar ben er uiteindelijk niet veel verder mee geraakt, vandaar dat ik graag specifiek voor mijn 'situatie' deze vraag stel.

    Meestal wordt er direct op ingepikt dat deze lens op een cropcamera geen groothoek meer heeft, en wordt er uitgeweken naar andere lenzen. Zelf werk ik (momenteel nog) met de Canon 350D, maar heb reeds een Canon 10-22 voor de groothoek. Dus voor mij blijft het twijfelen tussen de 2 opgegeven lenzen.

    Hoofdzakelijk moet de lens dienen voor modelfotografie, aangezien dit mij het meeste interesseert. Heb reeds het geluk gehad van de Canon 24-70 f2.8 te mogen lenen en weet dat deze verbluffende resultaten oplevert. Verder zou ze ook nog moeten dienen om mee op reis te nemen (extra mm's zeker welkom), auto-evenementen (extra mm's + IS welkom),...

    Op Pbase ben ik uiteraard ook al gaan kijken wat beide lenzen opleveren, maar hier worden ze meestal gebruikt op 5D, 1D Mark,... dus niet direct te vergelijken met mijn huidige 350D.

    Momenteel is de overstap naar een andere camera ook nog niet duidelijk, ofwel 40D... of gaan we ineens naar de 5D (FF)?? Inderdaad... ik heb een verwarde geest momenteel

    Momenteel 140€ cashback op de 24-70, da's wel de moeite. 50€ op de 24-105, da's een pak minder en wetende dat ze bijna nergens meer op stock is kan de aankoop uitgesteld worden naar begin volgend jaar. Raden jullie mij toch de 24-70 aan is het uiteraard wel interessant om ze nog voor einde december aan te schaffen.

    Nu heb ik al veel getypt en volgens mij weinig gezegd Maar wat zou moeten blijken is dat mijn voorkeur uitgaat naar de 24-105, vooral voor de extra mm's en IS... maar is deze geschikt voor modelfotografie? Is de DOF op f4 wel klein genoeg, enzovoort enzovoort, of moet ik dan toch echt gaan voor de f2.8 van de 24-70?

    Misschien ook nog even bijvermelden dat er later ook nog wordt uitgekeken naar de Canon 70-200 (f2.8, al dan niet met IS).

    HELP MIJ DE KNOOP DOORHAKKEN!!!
    Canon EOS 5D - Canon 580EX - Canon 24-105L IS USM || Canon EOS 350D - BG-E3 - 18-55 kitlens - 50mm f1.8 - Tamron 18-200 - Canon 10-22 USM

  • #2
    Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

    Ah, goeie topic. Ik ben heel benieuwd naar wat de andere fotografen hierover te zeggen hebben.
    Ik ben toevallig ook aan het twijfelen tussen deze 2 lenzen.
    Canon 400D - Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC -Canon 18-55 f3.5-5.6 - Canon 24-105 f4.0 L IS USM - Sigma 55-200 f4-5.6 DC - Canon Speedlite 580EX II
    www.YVE5.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

      Als je nu al weet dat je later van plan bent de 70-200 te kopen moet je
      toch niet kiezen he...

      Voor modelfotografie is een groot diafragma uiteraard plezanter.

      Succes!
      CANON Inc. Made In Japan

      Comment


      • #4
        Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

        Beide lenzen werden aangeboden als standaardzoom op de 5D, maar dat wist je zeker. De IS weegt niet op tegen de stop die je verliest (dof, bewegend onderwerp). Het zijn wel allebei top-objectieven.
        Om te slepen is de 105 een half pond lichter, maar dat speelt niet in een studio. Cash back eindigt in december.

        Op een crop wordt dat eq. 38-112 of 168. Dus prima voor modelfotografie, maar 168 is dan wel flink lang. Dit pleit dus voor de 24-70. En vermits je toch naar een lange telezoom zoekt te kopen (mijn DO 70-300 is ook te koop mits redelijk bod)...

        En waarom geen 50mm 1.4?
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

          @ Spy-Glass:

          Die 70-200 is nog maar toekomstmuziek, het is dus niet zo dat ik nu de 24-xx aankoop en volgende maand de 70-200... dan had de keuze idd makkelijk geweest.

          Ik weet dat ik teveel wil, modelfotografie en dan nog gebruik op evenementen (dus extra mm's welkom)... vandaar ook de twijfel


          @ Koen Bé:

          Dat ze beide werden aangeboden in kit bij de 5D wist ik idd... jammer dat zo'n pakketje er momenteel niet af kan Cashback eindigt idd eind deze maand, dus moet niet te lang meer treuzelen.

          Weer een stem bij op de 24-70

          Momenteel heb ik de 50mm 1.8... tof lensje, maar krijg het dikwijls op mijn heupen van het vaste brandpunt. En aangezien ik de 24-xx niet enkel ga gebruiken voor modelfotografie lijkt me dit ook niet een voordehand liggende keuze.

          @ beiden:
          Alvast bedankt voor de antwoorden, weeral een stapje dichter bij de juiste keuze
          Canon EOS 5D - Canon 580EX - Canon 24-105L IS USM || Canon EOS 350D - BG-E3 - 18-55 kitlens - 50mm f1.8 - Tamron 18-200 - Canon 10-22 USM

          Comment


          • #6
            Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

            Oorspronkelijk geplaatst door Low_G Bekijk bericht
            Momenteel heb ik de 50mm 1.8... tof lensje, maar krijg het dikwijls op mijn heupen van het vaste brandpunt.
            Heupen leren bewegen, hangen meestal 2 beentjes aan. Zo kan je voor of achteruit
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

              Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
              Heupen leren bewegen, hangen meestal 2 beentjes aan. Zo kan je voor of achteruit
              Als je ver genoeg achteruit kan, dan is er geen probleem.

              De 24-105 f4 L IS en de 24-70 f2,8 L zijn beiden geschikt voor modelfotografie, als je voor sommige foto's minder scherptediepte wil, dan is de 24-70 f2,8 in het voordeel.

              Als je met studioflitsers werkt, dan staat het diafragma meestal toch op f8, en dan zal bijna iedere lens wel goed presteren, of het nu een f2,8 of een f4 is, dat maakt dan helemaal niets uit.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                Die heupen zijn geen probleem, die doen hun werk nog op mijne leeftijd Die benen waren trouwens inbegrepen... helaas geen cashback erop

                Maar het is zoals Black B@ndit zegt, als je ver genoeg achteruit kan... of als je geen VIP/perspasjes hebt geraak je meestal ook niet dicht genoeg

                Goed dat je dat vermeld van die studiofotografie, da's zeker iets wat er later ook zit aan te komen. Momenteel lukt het met wa geknutsel/gekunstel slecht om portretfoto's te maken wegens plaatsgebrek.

                Als het mogelijk is zou ik nog ergens eens moeten kunnen testen met een 24-105... kan ik zelf vergelijken met de 24-70.

                't Is erg... zo met een luxeprobleem zitten

                Voorbeeldfoto's van beide lenzen op een 350D/400D zijn uiteraard ook altijd meer dan welkom indien mogelijk (voorbeeldfoto's bedoel ik dan hé... geen foto's van toestel met lens hé )
                Canon EOS 5D - Canon 580EX - Canon 24-105L IS USM || Canon EOS 350D - BG-E3 - 18-55 kitlens - 50mm f1.8 - Tamron 18-200 - Canon 10-22 USM

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                  Ik heb zelf bijzonder weinig ervaring met modelfotografie, maar tijdens de Belgiumdigital flits-workshop in Herentals heb ik de 24-105 gebruikt.
                  Een deel van de foto's kan je hier bekijken:


                  Het zijn dus geen super-modelfoto's, het was de bedoeling om daar wat te leren werken met studioflitsers.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                    Als je met studioflitsers werkt, dan staat het diafragma meestal toch op f8, en dan zal bijna iedere lens wel goed presteren, of het nu een f2,8 of een f4 is, dat maakt dan helemaal niets uit.
                    Is dat zo? Is het niet de bedoeling om zo laag mogelijk diafragmagetal te werken voor een wazige achtergrond?

                    Ik ben dus ook zo een twijfelaar tussen die 2 lenzen maar ik denk voor de lichtsterke 24-70 te gaan. Nog een factor is dat, als je de reviews mag geloven het bijna een mirakel is dat je een goed exemplaar vast hebt. Maar enfin dat zeggen ze voor de meeste lenzen.
                    Groetjes Steco

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                      @ Black B@ndit:

                      Bedankt voor de link, ziet er helemaal niet mis uit! In hoeverre kan je de 20D vergelijken met de 350D/400D (of mss helemaal niet vergelijken)?

                      @ Steco:

                      Dat van die minder goede exemplaren was ik ook dikwijls tegengekomen... maar kwam diezelfde berichten afgelopen week ook tegen over de 24-105. Dan begin je ook te denken van 'moest ik er zo een mindere hebben, hoe moet ik dit merken'. En moest het zo zijn, dan begint de miserie weer van ze binnen te doen enzovoort...
                      Canon EOS 5D - Canon 580EX - Canon 24-105L IS USM || Canon EOS 350D - BG-E3 - 18-55 kitlens - 50mm f1.8 - Tamron 18-200 - Canon 10-22 USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                        Ik heb de 350 en de 40d. Je mag zeggen dat je geen verschil zal merken. Ik neem geen betere foto's met de 40d dan de 350d. Toch is de 40d iets scherper maar dat is te verwaarlozen.
                        Groetjes Steco

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                          Is dat zo? Is het niet de bedoeling om zo laag mogelijk diafragmagetal te werken voor een wazige achtergrond?

                          Ik ben dus ook zo een twijfelaar tussen die 2 lenzen maar ik denk voor de lichtsterke 24-70 te gaan. Nog een factor is dat, als je de reviews mag geloven het bijna een mirakel is dat je een goed exemplaar vast hebt. Maar enfin dat zeggen ze voor de meeste lenzen.
                          Indien je de achtergrond ver genoeg plaatst is die wel wazig hoor. Zo krijg je zelfs met een portretfotootje op f22 een wazeige achtergrond.

                          Toch zou ik eerder een prime aanraden met een grote diafragma opening voor in de studio/modelfotografie m.i. heb je meer luxe aan diafragmeren dan aan zoom.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                            Is dat zo? Is het niet de bedoeling om zo laag mogelijk diafragmagetal te werken voor een wazige achtergrond?

                            Ik ben dus ook zo een twijfelaar tussen die 2 lenzen maar ik denk voor de lichtsterke 24-70 te gaan. Nog een factor is dat, als je de reviews mag geloven het bijna een mirakel is dat je een goed exemplaar vast hebt. Maar enfin dat zeggen ze voor de meeste lenzen.
                            DOF heeft niet alleen te maken met diagfragma.
                            Ook brandpuntafstand en afstand tot onderwerp is van doorslaggevende factor

                            Met een telelens op F/8 kun je een kleinere dof bekomen dan met een groothoek of F/2.8
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 24-105 voor modelfotografie? Of...

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              DOF heeft niet alleen te maken met diagfragma.
                              Ook brandpuntafstand en afstand tot onderwerp is van doorslaggevende factor

                              Met een telelens op F/8 kun je een kleinere dof bekomen dan met een groothoek of F/2.8
                              Dat weet ik wel hoor maar is het niet de regel om een grootdiafragma te gebruiken bij portretten, om zo een meer kwalitatieve bokeh te hebben?
                              Groetjes Steco

                              Comment

                              Working...
                              X