Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens canon?

    welke lens zou in mijn geval geschikt zijn?
    sinds kort ben ik in het bezit van een 2e hands 350d,en erg blij ermee,als een kind (55).mijn handen jeuken om een lens te kopen om me bezig te gaan houden met portret.Ikzelf zag een 50mm 1.8 FE voor 82,-.(konijnenberg ned.)En soms denk ik zal ik wat hoger gaan wat betrefd br .?Wie geeft mij een tip?

  • #2
    Re: portretlens canon?

    Ga dan voor de 85 1.8, dan krijg je een rustigere achtergrond.
    De 70-200 reeksen van canon zijn ook geliefd bij veel modelfotografen!
    Voorkeur gaat dan naar de 2.8 versie (voor een wazerige achtergrond) maar de F4 is natuurlijk ook zeker de moeite!
    Groetjes,
    Lennert

    Comment


    • #3
      Re: portretlens canon?

      Absoluut gaan voor de plastic-fantastic. Dichtstoppen op 5,6 en ze is even scherp als de 1.2 die 15 keer meer kost. Wijd open is er wel de nodige blur, maar niks van aantrekken. De beste lens voor je geld.
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: portretlens canon?

        ik volg lennert voor de 85f1.8!
        heel erg (fenomenaal bijna) scherp vanaf f1.8!
        momenteel staat er trouwens minstens 1 te koop hier.
        sedert dat ik deze heb, staat ze er 80% van de tijd op ...

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: portretlens canon?

          Ik gebruik de 50mm F1.4 USM voor portretten, maar ik zou toch voor de 85mm F1.8 USM gaan. Hiermee kan je je onderwerpen dof-gewijs beter isoleren en de autofocus is sneller, waardoor dit ook een goed objectief is om sportopnames mee te maken.
          Panasonic G1

          Comment


          • #6
            Re: portretlens canon?

            Koen, de 'plastic fantastic'is de 50mm 1.8 neem ik aan?bij konijnenberg kost de canon 50mm f1,8 ll 85,-eur. Ik neem aan dat je deze bedoeld?ik geloof helemaal dat de 85mm de betere lens is voor portret,maar daar heb ik de euris niet voor,misschien later.

            Comment


            • #7
              Re: portretlens canon?

              De plastic-fantastic is inderdaad de 50mm F1.8. Vanaf f4 à f5.6 even scherp als de andere 50mm's. En ja, van plastiek, en iets tragere AF, en iets meer geluid. Maar op een 350d (ook plastiek en ook niet direct snel) een verdomd goed objectief. Zeker om te leren kaderen en benen te gebruiken.
              Konijn of foto rubens of studio73 of af en toe tweedehands, hier of kapaza of 2dehands of ebay.
              Op een cropped geeft dat hetzelfde als een 85mm FF. Ik heb zelf de 85mm f1.2 op FF en da's absoluut de max, maar ik had dit jaar dan ook een uitzonderlijke bonus
              Een 85mm geeft op een cropped ' ongeveer hetzelfde als een 135mm FF (ja, die heb ik ook), en dat vind ik persoonlijk iets te lang voor portret, tenzij je in een grote studio kan werken (daar schijnt 135mm op FF standaard te zijn)...
              Zelf gebruik ik ook meer en meer primes...
              Last edited by Koen Bé; 13 december 2007, 18:20.
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #8
                Re: portretlens canon?

                Ik gebruik altijd mijn 50 1.8, ook op een 350D. Fantastische lens voor dat weinige geld. Niet aarzelen.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: portretlens canon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                  Een 85mm geeft op een cropped ' ongeveer hetzelfde als een 135mm FF (ja, die heb ik ook), en dat vind ik persoonlijk iets te lang voor portret, tenzij je in een grote studio kan werken (daar schijnt 135mm op FF standaard te zijn)...
                  Dat dacht ik ook
                  nu mijn volgende portretlens gaat toch de 85 1.8 worden hoor!

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretlens canon?

                    Voor portretten gaat klassiek vaak de voorkeur naar lenzen tussen 85 en 135mm. Dit is echter geen 'regel', gewoon in het achterhoofd houden. De 350D is een crop body, wat wil zeggen dat je lenzen moet vermenigvuldigen met 1.6 om de klassieke lengte te bekomen.

                    Ik denk in uw geval dan onmiddellijk aan de volgende lenzen:
                    - 50 F1.8 (spotgoedkoop! plastieke mount)(> 80FF)
                    - 50 F1.4 (kwalitatief beter)(> 80FF)
                    - 85 F1.8 (> 135FF)

                    Persoonlijk kies ik steeds voor mijn 50 F1.4 voor portretten op mijn 400D (zelfde crop als 350D).
                    85 (<135FF) is voor mij te lang, waardoor ik te ver sta van het onderwerp/model..

                    Michiel
                    Last edited by MichielBrugge; 15 december 2007, 13:47.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretlens canon?

                      allemaal erg bedankt voor alle nuttige tips,om nog veel van te leren,binnenkort aan de slage en jullie zien nog van me.
                      Nog een vraag bij de laatste reaktie,wat betekend FF?misschien simpel maar wil het graag weten.Ik weet wel de betenis maar niet letterlijk.Bedankt alvast.

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretlens canon?

                        FF => FullFrame
                        Op jouw toestel (en de mijne) en de meeste, is er een standaard vergroting van 1.6. Dit heeft te maken met de grootte van je sensor en de hoek waarmee het licht erop valt. Dus als je een 85mm op je toestel zet, is je beeld eigenlijk op (85x1.6) 136mm genomen. Bij een Fullframe (bvb Canon 5D) is dit gewoon 85mm.
                        Hou hier rekening mee als je lenzen koopt! Soms is een groothoek er dan opeens geen meer!
                        Groetjes,
                        Lennert

                        Comment


                        • #13
                          Re: portretlens canon?

                          Ik ga me waarschijnlijk volgende week de 50 F1.4 aanschaffen als portretlens, en ook voor fotografie in lichtarme omstandigheden, en daar gaan later nog een paar primes bijkomen. Verlanglijstje : 85 F1.8, 135 L F2 , en dan nog één voor groothoek, bvb de 28 F1.8 of eventueel de 24 L F1.4. Deze laatste zit wel in een andere prijsklasse, en ik lees hierover nogal verschillende opinies. Sommigen zijn daar heel tevreden over, anderen vinden deze overprijsd. Ach we zien wel, zoals vermeld, dat is voor later, en dan zijn er van sommige lenzen misschien al nieuwe versies.
                          Maar ik vrees dat de 85 mm inderdaad op een crop-camera soms een beetje lang is als portretlens (voor mij althans).
                          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                          Comment

                          Working...
                          X