Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

    Hoi!

    Ik heb me onlangs een Pentax K100D Super aangeschaft met de 18-55 kitlens en ben nu op zoek naar een lens waar ik wat meer mee kan inzoomen.

    Eerst en vooral: ik ken ongeveer niets van de verschillende soorten lenzen.

    Ik zou de lens willen gebruiken om stadsgezichten te fotograferen. Gebouwen, eventueel passerende mensen. Ook natuur interesseert me wel: een eekhoor in het bos zou ik bijvoorbeeld op een deftige manier willen kunnen trekken.

    Kunnen jullie me iets meer vertellen over de lenzen waar ik best naar kijk? Welke soorten lens zijn geschikt? Waar moet ik op letten? Eventueel een concreet voorstel?

    Hoe goedkoper hoe beter trouwens

    Hartelijk bedankt!

  • #2
    Re: Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

    Van waar ben je, heb je een halve dag..........
    Een lens voor alles......ja kan, (vb 18-250mm) maar je wil, stad, mensen, natuur, eekhoorn.....
    welke natuur ? landschappen of de individuele vogel...........
    Hoeveel wil je geven aan een lens.......je zegt hoe goedkoper, hoe liever...
    Ben je tevreden met je kitlens? Zo ja, koop een aanvullende....vb. 50-200mm
    Als ik me niet vergis, is hier ergens nog een topic, waar de vrager uiteindelijk kiest voor een Pentax DA 50-200mm F 4-5.6 ED zie: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=191140
    Met die 2 samen (18-55 + 50-200mm) kun je alles aan
    En blijft de hobby duren, en wordt je een beetje verslaafd, dan heb je ondertussen veel bijgeleerd, en kun je je specifieëren in lenskeuze op maat (lichtgevoeliger-macro-portet-tele-prime enz...)
    Veel succes met shooting.

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

      Naar aanleiding van dit:
      Oorspronkelijk geplaatst door TisKicking Bekijk bericht
      Hoe goedkoper hoe beter trouwens
      En kijkend naar al je wensen zie ik maar 1 lens en dat is deze: Link
      Edit: Idd Petronix, je was me voor maar zo'n beetje dezelfde gedachte

      Als je ongeveer wilt weten wat ie kan klik dan hier en klik rechts "AF 18-250" aan.
      Dan kan je met dat schuifje onder de foto "zoomen"

      Maar aangezien je ook een kitlens hebt is bijv deze als toevoeging beter geschikt.

      Het is namelijk een feit dat een lens in 99,99% van de gevallen beter presteerd als die niet veel zoom heeft. ( Grootste getal delen door het kleinste )
      Vb: 70-300mm, 300/70= 4,2x zoom.

      Ik weet niet echt wat pentax zelf aan lenzen heeft omdat ik daar niet bekend mee ben maar er zitten hier pentaxianen genoeg die je dit wel gaan vertellen.

      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

        Oorspronkelijk geplaatst door TisKicking Bekijk bericht
        Hoe goedkoper hoe beter trouwens
        Dat zal helaas moeilijk te realiseren zijn

        Eigenlijk begrijp ik uit uw verhaal dat je 2 extra lenzen zoekt.
        Voor stadsgezichten en gebouwen heb je een groothoek nodig bvb:
        Pentax DA 12-24 of Sigma 10-20.
        Om eekhoorntjes te fotograferen heb je eerder een tele nodig bvb:
        Pentax DA 50-200, Tamron 70-300, Sigma 70-300.
        Zitten de eekhoorntjes nog wat verder Sigma 50-500.

        Misschien moeten we het eerst eens hebben over het budget dat je beschikbaar hebt, dan kunnen we je beter verder helpen. Keuze is er genoeg
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

          Goedkoop moet het zijn?

          Met de Tamron 18-250 (of de Pentax versie) ben je toch behoorlijk wat centen kwijt, terwijl de DA50-200 je een pak minder gaat kosten voor niet zo heel veel minder bereik.

          Een meer breedhoekzoom gaat je zowiezo een pak meer kosten. Ik denk niet dat dat in eerste instantie interessant is. Op termijn kan je eventueel de DA18-55 door een DA16-45 vervangen, die geeft al aardig wat extra aan de brede kant...

          Pentax zal binnenkort (ten vroegste vanaf Februari) enkele objectieven aan z'n gamma toevoegen, waaronder een DA50-300. Die zal mss tss de 50-200 en de 18-250 liggen kwa prijs, dus is dat mss eerder wat voor jou? Maar 't is gokken wanneer die effectief in de winkels zal liggen... 't kan evengoed zijn dat andere objectieven eerst op de markt komen en dat de 50-300 wat moet wachten. Normaal weten we officieel meer op 24/1/2008...

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

            Dag beste belgiumdigital-leden,

            Hoewel een beetje laat: toch bedankt voor jullie reacties!
            Ondertussen zijn we een half jaartje verder en heb ik al veel plezier aan m'n k100d gehad. Nu dat ik er ook een beetje meer van ken, begrijp ik wat voor een onmogelijke vraag ik jullie stelde. Ik wilde groothoek en zoom in één lens combineren. Men excuses voor de onnozele vraag .

            'k Heb tot nu toe me met de kitlens geamuseerd, maar ben nu toch op zoek naar een lens die wat meer kan zoomen. Aangezien ik niet beschik over een groot budget (student), lijkt de Pentax DA 55-200mm wel een goed idee. 'k Heb over deze lens enkel nog maar goede dingen gelezen.

            Maar ik vergelijk ook graag: met de Pentax FA J 75-300mm bijvoorbeeld.
            Klopt het dat de FA eenvoudigweg een oudere serie is dan de DA? Zitten hier grote verschillen op? En wat met die 'J' ertussen? Is zoomen tot 300 ipv 200 een groot voordeel?

            Welke van beide lenzen zouden jullie verkiezen en waarom? Wat zijn de nadelen?

            Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

              Beste

              Ik heb ook een Pentax K100D, heb ook de kitlens 18-55mm en heb een 50-200mm gekocht. Heb hem nu 1 jaar en ben er vrij tevreden over.
              Ik was tevens student en toen vond ik de prijs van de 50-200 ideaal.
              Nu moet ik er wel aan toevoegen het nadeel aan een 50-200 is dat je telkens moet veranderen van lens als het onderwerp ver of dicht ligt.
              Dit is natuurlijk een keuze die je moet maken.
              Maar persoonlijk zou ik u de 18-250 aanraden. Gedaan met lenzen wisselen!

              Mvg.

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een lens voor de Pentax K100D

                Ik heb de DA 50-200 gehad, en was er best tevreden over.
                Dit lensje kost niet te veel, is compact en licht, en geeft je goede resultaten.

                Nu heb ik de DA 55-300. Deze kost wel iets meer, maar voor zijn prijs is het een ZEER goede lens.

                Over de FA J 75-300 ben ik niet zo op de hoogte, maar als ik de gebruikerservaringen van andere lees denk ik niet dat het een echte toplens is. Ok, maar niet super.

                Comment

                Working...
                X