Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik bak er niets van

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik bak er niets van

    heb D70 , nikor 18-70 ,sb 600

    heb al is gelezen hier ivm met een zelfbouw studio met bouwlampen.

    heb opstelling gedaan witte achtergrond doek ( rolgordijn ikea 2m*2m)

    2 bouwlampjes 150w.

    als lijkt er prima uit te zien , geen schaduw achter model , heb op allerlei manieren foto's liggen maken in alle standen flits alle standen maar er komt niets moois uit.

    achtergrond is ni meer wit maar beige achtig model springt er ni mooi uit enz...

    is proberen met daglicht te laten binnenvallen ???

    iemand ideeen , flitsers zijn nog ff buiten mijn budget daarom proef met bouwlampen en sb 600.

    grts
    Nikon D70 nikkor 18-70 mm
    , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

  • #2
    Re: ik bak er niets van

    Nog een beginner
    Ik weet precies hoe je je voelt. Redelijk frustrerend met die bouwlampen werken he..
    Nu, ik kan je maar één tip geven, weg met die handel en haal je een flits in huis.
    Ikzelf zie geen andere oplossing! Ik heb weken staan sukkelen met die lampen, en doeken, enz. enz.
    Ofwel kun je je sb600 op een stafief zetten, met een plu.
    Zoals Pablo doet!
    speedlight + plu
    Op de volgende link zie je wat je kunt doen met één licht.
    One light setup
    Om je achtergrond wit te krijgen heb je 2extra flitsers nodig die je minstens 1stop overbelicht!

    Groetjes,
    Lennert

    Comment


    • #3
      Re: ik bak er niets van

      Helpt spelen met de witbalans niet?
      BD0910BE

      Comment


      • #4
        Re: ik bak er niets van

        Hoi,

        ik probeer ook met de bouwlampjes van 150 W. en ik moet zeggen, het lukt aardig. Natuurlijk is het verre van profwerk. Maar alléz om weeral een budget er tegenaan te gooien. Da zal de vrouw nu echt niet leuk vinden. Maar voor volgende wintershoots zal er wel een flits(en) staan.

        Krisss
        www.kris-sinnaeve.be

        Comment


        • #5
          Re: ik bak er niets van

          Je moet begrijpen dat op deze manier geen prof foto's gemaakt worden, maar soit.

          Je kan eens alles in RAW schieten en dan via bv LR beginnen te ontwikkelen.... Zo kan je in ieder geval belichtingsfouten corrigeren. Maar laat misschien eens een foto zien, dan weten we beter waarover het gaat

          Comment


          • #6
            Re: ik bak er niets van

            Oorspronkelijk geplaatst door sorvats Bekijk bericht

            iemand ideeen , flitsers zijn nog ff buiten mijn budget daarom proef met bouwlampen en sb 600.

            grts
            je hebt helemaal geen dure flitsers nodig hoor! een paar tweede hands SB24, SB25 is prima... kostprijs ca 40-60€

            en een setje Ebay cactus wireless triggers... 20€ (met twee ontvangers)

            en je bent vertrokken...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: ik bak er niets van

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              je hebt helemaal geen dure flitsers nodig hoor! een paar tweede hands SB24, SB25 is prima... kostprijs ca 40-60€

              en een setje Ebay cactus wireless triggers... 20€ (met twee ontvangers)

              en je bent vertrokken...

              dus ik schaf me 2x sb 25 of sb24 aan , een setje cactus wireless triggers (is dit setje 1 zender en 1 ontvanger ?? ) die tweede ontvanger kunt ge die los kopen of is dat steeds een set (zender-ontvanger) enwerken die 2 ontvangers dan synchroon met de zender ???
              dus 1 zender voor op mijn schoe en twee ontvangers voor op de flitsers
              en 1 van die flitsers mag dat ook mijn sb 600 zijn of zet ik deze op mijn dslr
              (d70) met klein softbox erop. evnetueel flitsers met paraplu ??

              zal topic starten bij gevraagd en dan zoeken bij aangeboden zeker ?? of direkt via ebay
              Nikon D70 nikkor 18-70 mm
              , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

              Comment


              • #8
                Re: ik bak er niets van

                Je kan inderdaad ipv met studioflitsers werken met opzetflitsers op statief, triggers soft boxen en plu's. Let wel studioflitsers hebben een instellicht dat je nodig hebt om te zien hoe het licht en de schaduwen vallen en om te kunnen scherpstellen, opzetflitsers hebben dit niet.
                Maar met bouwlampen kan ook perfect, je gebuikt dan beter wel iets meer dan 2x 150W (eerder iets van 500W).
                Let wel, bij bouwlampen dien je de witbalans af te stemmen op de kleurtemperatuur van je belichting. Als je daarentegen verschillende soorten (halogeen en flitslicht) door elkaar gaat gebruiken krijg je menglicht waarbij de kleurzwemen zeer moeilijk weg te werken zijn.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: ik bak er niets van

                  Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
                  Helpt spelen met de witbalans niet?
                  neen, omdat het spectrum van die bouwlampen "kreupel" is .. wat er niet in zit, kan je er niet in stoppen .. ook niet met Photoshop

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik bak er niets van

                    dus voorlopig in afwachting van aankoop flitsers , kan ik dan eventueel
                    flitsen tegen plafond (hout) (reflectiescherm tegenhangen en dan bijv nog 2 reflectieschermen aan de zijkant )

                    zou dat voldoende (??) licht te geven om verder te kunnen voorlopig

                    Nikon D70 nikkor 18-70 mm
                    , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik bak er niets van

                      Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                      neen, omdat het spectrum van die bouwlampen "kreupel" is .. wat er niet in zit, kan je er niet in stoppen .. ook niet met Photoshop
                      Absoluut.

                      Lees dit eens : http://forum.belgiumdigital.com/show...6&postcount=14
                      (zou een sticky moeten zijn)

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik bak er niets van

                        Oorspronkelijk geplaatst door sorvats Bekijk bericht
                        dus voorlopig in afwachting van aankoop flitsers , kan ik dan eventueel
                        flitsen tegen plafond (hout) (reflectiescherm tegenhangen en dan bijv nog 2 reflectieschermen aan de zijkant )

                        zou dat voldoende (??) licht te geven om verder te kunnen voorlopig

                        Tegen hout flitsen? Als het niet wit geverfd is niet hoor!
                        Koop je een Cactus Trigger set op www.gadgetinfinity.com
                        En een diffuus reflector of paraplu. Dáár zou ik mee beginnen!
                        Desnoods kun je nog door een wit laken flitsen, maar ik heb geen idee wat voor resultaat dat geeft..

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik bak er niets van

                          We maken eens een optelsom:
                          2 flitsers (sb25 bvb)aan 50 euro stuk = 100 €
                          2 x cactus trigger aan 20 euro stuk = 40 €
                          2 maal lampstatief aan 20 euro stuk = 40 €
                          2 maal pluhouders aan 10 euro stuk = 20 €
                          2 maal paraplu aan 19 euro stuk = 38 €
                          --------------------------------------------
                          Totaal 238 €

                          Vergelijk dit nu met instap studioflitskit van 200 w/s:

                          2 flitskoppen 200 W/S
                          2 maal statief
                          2 x softbox 50 x 70

                          Dit alles samen voor 235 euro.
                          Doe daar nog een ebay RF triger bij van 20 euro en je bent vertrokken.

                          http://www.gsl.be/shop/product_info....oducts_id/1318

                          Werken met een witte achtergrond vereist wel dat je de achtergrond moet inflitsen (flits gericht op achtergrond en overbelichten).
                          Daar heb je in de meeste gevallen een extra flitser voor nodig (beste zelfs twee).
                          Om te beginnen zou ik best een andere achtergrondkleur kiezen.
                          Last edited by zunoel; 12 december 2007, 07:15.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik bak er niets van

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            We maken eens een optelsom:
                            2 flitsers (sb25 bvb)aan 50 euro stuk = 100 €
                            2 x cactus trigger aan 20 euro stuk = 40 €
                            2 maal lampstatief aan 20 euro stuk = 40 €
                            2 maal pluhouders aan 10 euro stuk = 20 €
                            2 maal paraplu aan 19 euro stuk = 38 €
                            --------------------------------------------
                            Totaal 238 €
                            kan ook anders... on a budget ;-)
                            er is al één SB600 voor handen...

                            1 flitsers (sb25 bvb)aan 50 euro stuk = 50 €
                            1 x cactus trigger aan 22 euro stuk = 22 € (eentje met twee ontvangers)
                            1 maal CLAMP aan 12 euro stuk = 14 € (klem waarmee je je flash om het even waar op zet, kan zelfs een borstel steel zijn of een deur)
                            2 maal Flashmounts aan 10 euro stuk = 20 € http://cgi.benl.ebay.be/Pivot-Speedl...QQcmdZViewItem
                            1 maal lampstatief aan 20 euro stuk = 20 €
                            1 paraplu aan 19 euro stuk = 19 €
                            de ander flash, daar zet je een zelfgemaakte snoot op... zie www.strobist.com

                            totaal: 143€ en je bent heel flexibel... ook in de field...


                            je kan natuurlijk met één flits beginnen en die wireless gebruiken en verder van bestaand licht gebruik maken...
                            kan je ook heel veel mee doen... en een plaat isomo als reflector, zo kan je al mooi met shaduwen en reliefen werken!! Dan wordt je kost heel wat minder...
                            enkel wireless trigger, flashmount, statief of clamp en eventueel een paraplu (kan ook zonder)
                            Last edited by d_oracle; 12 december 2007, 09:07.
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik bak er niets van

                              ipv die bouwlampen van 150 wat (nogal gelig licht) eens de (goedkope) aankoop van TL-Lampen van 5000 Kelvin overwegen? Deze komen overeen met natuurlijk daglicht en het gelige valt weg, toch?

                              Zo'n lamp kost +/- 12 euro. Op dit moment in de reclam bij Gamma (20% af)
                              www.festivalnoise.be
                              http://www.timmyhaubrechts.be

                              Comment

                              Working...
                              X