Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude lenzen gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude lenzen gebruiken?

    Hallo,

    Ik ben zoals velen er nog altijd niet uit welke digi reflex ik zal kopen. Eerst dacht ik aan een toestel van Nikkon,maar als ik de commentaren lees van de Pentax K10d begin ik te twijfelen.Ik hou me graag bezig met fotografie maar technish ben ik maar een leek.Mijn reflextoestel (geen digi) is één van Pentax(MZ-50)De MZ-50 was een behoorlijk toestelletje voor beginners.Ik heb daar 2 lenzen bij,SMC Pentax-f 80-200mm en de 35-80mm. Zou deze kunnen gebruiken op de K10d? Als ik de K10D koop? Met welke lens koop je hem het best? 18 -55 mm?

    Mvg

    Derry

  • #2
    Re: Oude lenzen gebruiken?

    De FA 35-80 van Pentax is de enige AF zoom die ik regelmatig gebruik. Is prima geschikt voor reportagefotografie. Voor de rest gebruik ik nog oudere MF lenzen op m'n Pentax. Gewone FA zooms zijn prettig goedkoop 2e hands te koop. Alletwee je lenzen zijn prima geschikt. Een mooie combinatie zouden de twee zooms die je al hebt zijn met de kitlens. En dan 2-3 lichtsterke primes erbij voor extremere situaties. Aangezien je al 2 lenzen hebt is deze combinatie zonder teveel uitgaven prima aan te schaffen. Ter indicatie, een A 1.7/50 van Pentax (manual focus) is voor een paar tientjes te koop.

    Comment


    • #3
      Re: Oude lenzen gebruiken?

      Dat is waarom ik Pentax gebruik.

      Als je wil kan je een lens met schroefdraad gebruiken van 50 jaar geleden, met volledige lichtmeting.

      De 2 autofocus lenzen die je opnoemt werken dan zeker.

      Tom
      ~TDN
      fotoblog: www.tdn9.be

      Comment


      • #4
        Re: Oude lenzen gebruiken?

        Je objectieven gaan perfect werken met alle functies inclusief de SR (beeldstabilisatie)! Ideaal te combineren met de DA18-55 of DA16-45 voor wat extra breedhoek om mee te beginnen denk ik.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Oude lenzen gebruiken?

          Als ik dat hier lees moet ik eigenlijk niet meer twijfelen?

          Mvg

          Derry
          Last edited by Derryy; 12 december 2007, 14:48.

          Comment


          • #6
            Re: Oude lenzen gebruiken?

            Oorspronkelijk geplaatst door Derryy Bekijk bericht
            Als ik dat hier lees moet ik eigenlijk niet meer twijfelen?
            Inderdaad. Twijfel je nog, neem dan je 2 lenzen mee naar de winkel en probeer het zelf.

            Comment


            • #7
              Re: Oude lenzen gebruiken?

              Oorspronkelijk geplaatst door Derryy Bekijk bericht
              Als ik dat hier lees moet ik eigenlijk niet meer twijfelen?

              Mvg

              Derry
              Inderdaad.

              Mijn verhaal is gelijkaardig, maar het speelde zich wel een tijdje geleden af... Ik twijfelde tot 3 jaar geleden ook lang voor digitaal te gaan. Eerst dacht ik dat Pentax niet digitaal was gegaan en dat m'n geliefde objectieven (eigenlijk alleen de FA50/1.4 bleek achteraf echt de moeite) voor de vuilbak waren. Allez, er was wel de Pentax *istD, maar die was toen nog pokkeduur (zou later in prijs zakken). Ik dacht toen aan Nikon op basis van reputatie, maar die lag me niet 100%. Daarna kwam Canon met de 20D en die leek me wel wat tot ik de prijzen van goed Canon glas zag... Niet te betalen om in één investering van merk te wisselen, dat hij me nog minder goed in de hand lag was een goed excuus om nog even te wachten. En toen was er de Pentax *istDS. De eerste dag dat hij in België te koop zou zijn belde ik naar Grobet en daar hadden ze er twee binnen gekregen. Na 't werk er direct heen gereden en toen bleek de eerste al de deur uit. Even proberen, liefde op 't eerste gezicht en direct gekocht met het DA16-45/4 objectief (na vgl met de DA18-55 duidelijk de betere voor mij).

              Nu drie jaar verder, en ik ben doodgelukkig dat ik bij Pentax bleef... M'n F35-70 en Tamron 90-300 (m'n normale kit in de analoge dagen) heb ik wel nog nauwelijks gebruikt, m'n Vivitar 24/2.8 iets meer (omdat ik me af en toe dwong). Enkel m'n FA50/1.4 bleef wat meer in gebruik, maar intss zit die ook vaker wel dan niet in de kast. Of het op langere termijn echt de moeite was om enkel omwille van de investering bij Pentax te blijven is de vraag vermits ik intss met een compleet nieuwe reeks objectieven werk, maar de nieuwe bodies en objectieven bleven me wel overtuigen, en daarom ben ik nog steeds erg blij met m'n keuze. En volgens wat ik weet over wat komen gaat zie ik mezelf de eerste jaren trouw aan Pentax blijven!!

              Succes ermee!!!!

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Oude lenzen gebruiken?

                Ik gebruik doorgaans alleen maar oude pentaxlenzen op m'n digitale pentax en dat bevalt me prima.
                Ik had er nog een paar liggen ook met schroefdraad.
                Heel mooie kwaliteit dat oude glas.
                Marlies
                Groetjes Marlies

                https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                Comment


                • #9
                  Re: Oude lenzen gebruiken?

                  Heb je geen afwijking met oude lenzen op een nieuwe toestel?

                  Mvg

                  Derry

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude lenzen gebruiken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Derryy Bekijk bericht
                    Heb je geen afwijking met oude lenzen op een nieuwe toestel?
                    De enige afwijking heb je met manuele objectieven van de eerste Pentax K en daaropvolgende M generaties. En dan nog enkel op de K10D. Met deze objectieven wordt het licht door de stop down methode gemeten en bij de K10D is deze niet 100% juist geïmplementeerd, met als gevolg toenemende afwijkingen tov de juiste lichtmeting naarmate je het diafragma verder sluit. Dat is denk ik zowat het voornaamste euvel in de K10D. Het is echter erg snel met een testshot nagegaan en gecorrigeerd... De K10D is flexibel genoeg om eens je het gegeven licht gemeten hebt in M mode, de hoeveelheid licht te behouden bij manuele wijzigingen van sluitertijd of diafragma. Dat doe je door met de AE-L knop de Ev-waarde te blokkeren (sterretje in de zoeker) voor je aan de wieltjes draait.

                    Met alle andere Pentax objectieven en alle andere bodies is er geen enkel probleem...

                    hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude lenzen gebruiken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Derryy Bekijk bericht
                      Heb je geen afwijking met oude lenzen op een nieuwe toestel?
                      Een kleine kleurafwijking bespeur ik wel, oude lenzen komen warmer over op mijn istDs. Iets dat mij zo bevalt dat ik de kitlens eruit heb gegooid

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude lenzen gebruiken?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                        Een kleine kleurafwijking bespeur ik wel, oude lenzen komen warmer over op mijn istDs. Iets dat mij zo bevalt dat ik de kitlens eruit heb gegooid
                        De SMC coating heeft inderdaad een evolutie over de jaren meegemaakt. Niks dat je met een custom WB niet kan oplossen, of door in RAW te fotograferen...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude lenzen gebruiken?

                          Voor mij is dat dus niet nodig aangezien ik de oude variant mooier vindt.

                          Comment


                          • #14
                            oude lenzen

                            Hallo,

                            Waarom wordt Pentax zo weinig verkocht en zo weinig gepromoot? De K10d krijgt de ene prijs na de andere en bij vele winkels vind je hem niet of staat hij ergens in een hoekje! Als je dat vergelijk met Canon of Nikkon!? Je ziet eigenlijk ook weinig beroeps met een Pentax!
                            Wat zijn de redenen daarvoor? Kwaliteit?
                            Mvg

                            Derry
                            Last edited by Derryy; 18 december 2007, 12:00.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude lenzen gebruiken?

                              Hallo,

                              Van die vraag over Pentax heb ik een nieuw onderwerp gemaakt.

                              Mvg

                              Derry

                              Comment

                              Working...
                              X