Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

live-view 40D, linkje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • live-view 40D, linkje

    in afwachting van mijn 40D al effe gesnuffeld en op dit linkje terechtgekomen ivm Live-view.
    Van Canon ontvingen wij vorige week de Canon 40D, het nieuwste middenrange model. Na de magere update die de Canon 30D ten opzichte van de 20D was, is er dit maal weer fatsoenlijke vooruitgang geboekt. De Canon 40D beschikt over een 10 megapixel sensor, live-view, 3 inch groot LCD scherm en 14 bits helderheidinformatie per kleurkanaal. Daarnaast kan de camera nu 6,5 foto's per seconde maken met een buffer voor zo'n 75 opname in Jpeg. De afgelopen week bekeken wij of deze vernieuwingen ook in de praktijk hun vruchten afwerpen.


    Handig of niet, voor de geinterreseerden.

    indien overbodig of verkeerd geplaatst, slotje of vuilbak in. Ik wil ook maar mijn kleine bijdrage doen.

    Greetz!

  • #2
    Re: live-view 40D, linkje

    Is in bepaalde gevallen zeer handig (macro, studio ..) maar dan zou je zoals in de betere uitvoeringen de mogelijkheid tot AF en draaibaar LCD scherm moeten hebben. HDMI connectie zou ook het gebruik kunnen optimaliseren.
    Weet niet of de bijdrage echt groot is toz van preview systemen.

    Comment


    • #3
      Re: live-view 40D, linkje

      Blijkt uit de review dat de recensent de ballen verstaat van het verschil tussen 12 en 14 bits A/D conversie en weeral zit te emmeren over 12 en 14 bit kleurdiepte .. erbarmelijk toch ?

      vreemd genoeg heeft hij bij de inleiding wel de klok horen luiden maar gaat hij gelijk uit de bocht .. "...en 14 bits helderheidinformatie per kleurkanaal..."

      Comment


      • #4
        Re: live-view 40D, linkje

        Hmm, ik dacht anders dat ik het aardig begrepen had.
        Maar ik hoor graag van je wat ik verkeerd doe en hoe het dan volgens jou wel zit, Regulus.
        Last edited by Elja; 12 december 2007, 08:27. Reden: Tikfoutje..
        Photofacts; weblog over fotografie..

        Comment


        • #5
          Re: live-view 40D, linkje

          12 bit A/D conversie = analoog dynamisch bereik van de sensor geconverteerd via 2^12 = 4096 digitale stappen/trappen
          14 bit A/D conversie = analoog dynamisch bereik van de sensor geconverteerd via 2^14 = 16384 digitale stappen/trappen ..
          Wat de invloed daarvan is op de digitale "resolutie" van de weergave van het dynamische bereik van de camera moogt ge zelf uitvlooien ..
          BTW de initiele kleurdiepte (meestal 48 bit, 3x16 in RAW?) verandert geen bit .. for AFAIK
          Correct me if I'm wrong

          Comment


          • #6
            Re: live-view 40D, linkje

            Het is me nog niet duidelijk wat ik dan volgens jou fout begrepen heb.

            Laten we even duidelijk vaststellen dat de A/D conversie op zich niks met het dynamisch bereik van de camera te maken heeft. Deze wordt dus ook niet groter of kleiner door meer of minder bits. Zie ook deze post op tweakers. Ik begrijp dat dit ook niet is wat jij beweerd, maar ik wil het voor de duidelijkheid vaststellen.

            Het dynamisch bereik van een camera (verder irrelevant in deze discussie) wordt door de Analoog/Digitaal conversie omgezet in een x aantal stappen. Deze stappen worden opgeslagen als helderheden. Bij een 8 bits conversie (jpeg) zijn er dus 256 helderheden, bij 12 bits zijn er inderdaad 4096 helderheden en bij 14 bit dus 16.384 helderheden.

            Het aantal helderheden verandert niks aan het bereik, deze wordt alleen opgeslagen in meerdere stappen.

            De drie primaire kleuren worden elk opgeslagen met diezelfde helderheidstappen. Dus bij een 8 bit conversie worden maar 256 kleurtinten per kleur opgeslagen, bij 14 bit worden 16.384 kleurtinten opgeslagen.

            De kleurdiepte per kleurkanaal (het aantal kleurtinten dat beschikbaar is) wordt dus groter. Uiteraard verandert hierdoor de kleurrange niet, er zijn alleen meer stappen beschikbaar.

            In een RAW bestand worden al deze gegevens opgeslagen. De initiele kleurdiepte van een RAW bestand is volgens mij dus altijd afhankelijk van van je camera. Die is dus niet standaard 3 x 16, tenzij je een hele dure Hasselblad hebt wellicht.

            Wat ik hier beschrijf is ook hoe het in mijn artikel over de 40D uitgelegt staat. Zo ver ik wete is dit correct, maar ik ben natuurlijk ook niet alleswetend en als ik het fout heb hoor ik het graag zodat ik het in de toekomst wel goed kan doen.

            Tot dusver heb je me nog niet duidelijk kunnen maken wat ik dan verkeerd begrijp, maar ik hoor het graag.

            Elja
            Photofacts; weblog over fotografie..

            Comment


            • #7
              Re: live-view 40D, linkje

              Oorspronkelijk geplaatst door Elja Bekijk bericht
              Het is me nog niet duidelijk wat ik dan volgens jou fout begrepen heb.

              Laten we even duidelijk vaststellen dat de A/D conversie op zich niks met het dynamisch bereik van de camera te maken heeft. Deze wordt dus ook niet groter of kleiner door meer of minder bits. Zie ook deze post op tweakers. Ik begrijp dat dit ook niet is wat jij beweerd, maar ik wil het voor de duidelijkheid vaststellen.

              Het dynamisch bereik van een camera (verder irrelevant in deze discussie) wordt door de Analoog/Digitaal conversie omgezet in een x aantal stappen. Deze stappen worden opgeslagen als helderheden. Bij een 8 bits conversie (jpeg) zijn er dus 256 helderheden, bij 12 bits zijn er inderdaad 4096 helderheden en bij 14 bit dus 16.384 helderheden.

              Het aantal helderheden verandert niks aan het bereik, deze wordt alleen opgeslagen in meerdere stappen.
              Ik heb ook nooit gesteld dat het dynamisch bereik verandert ! .. enkel de resolutie neemt toe ttz het "detail" waarmee je het verschil kunt maken/zien tussen de beschikbare luminatienivos aan de digitale kant en het dynamisch bereik is verdorie zeker relevant, het bepaalt de overspanning tussen helderste en donkerste lichtnivo dat je camera kan vastleggen ! Het detail in helderheden wordt kompleet bepaald door het aantal stappen in je A/D conversie en dat heeft niets te zien met een verandering in DB !

              De drie primaire kleuren worden elk opgeslagen met diezelfde helderheidstappen. Dus bij een 8 bit conversie worden maar 256 kleurtinten per kleur opgeslagen, bij 14 bit worden 16.384 kleurtinten opgeslagen.
              .. daar is je uitleg nogal wazig want standaard "8 bit RGB" is niet 8 bit maar 24 bit zijnde 3x8 ttz 8 bit voor elk primair kleurkanaal wat, gezamelijke de finale eindtint bepaalt. Als je die zoals je zegt met een 14 bit A/D convertor converteert hou je maar 14/3 = 4,x bit over per kleur
              (http://www.cambridgeincolour.com/tut.../bit-depth.htm)
              tenzij je bedoelt 12/14 bits PER KLEURKANAAL wat heel wat anders is ..
              want dan worden er, voor bvb 12bits, per KLEUR (4096x4096x4096) primaire kleurtinten opgeslagen wat een heel ander verhaal is
              (http://wordsandphotos.org/Commentary...GetItRight.htm)

              De kleurdiepte per kleurkanaal (het aantal kleurtinten dat beschikbaar is) wordt dus groter. Uiteraard verandert hierdoor de kleurrange niet, er zijn alleen meer stappen beschikbaar.

              In een RAW bestand worden al deze gegevens opgeslagen. De initiele kleurdiepte van een RAW bestand is volgens mij dus altijd afhankelijk van van je camera. Die is dus niet standaard 3 x 16, tenzij je een hele dure Hasselblad hebt wellicht.

              Wat ik hier beschrijf is ook hoe het in mijn artikel over de 40D uitgelegt staat. Zo ver ik wete is dit correct, maar ik ben natuurlijk ook niet alleswetend en als ik het fout heb hoor ik het graag zodat ik het in de toekomst wel goed kan doen.

              Tot dusver heb je me nog niet duidelijk kunnen maken wat ik dan verkeerd begrijp, maar ik hoor het graag.

              Elja
              Ik heb nogmaals de moeite genomen om wat opzoekingswerk te doen want de materie is duidelijk nogal verward aangebracht vind ik .. en ik moet toegeven dat je wel gelijk hebt ivm met de "imaginaire" 16 bits kleurdiepte .. Ogenschijnlijk is dit voorlopig enkel maar een gimmick die gehanteerd wordt door camera bouwers. Geen enkele camera schijnt op dit ogenblik een hogere conversie ingebouwd te hebben dan 12 of nu max 14 bits. Dus daadwerkelijke echte, electronische 16 bit A/D conversie is er gewoon niet ! (Hoe men gebruikers al niet op het verkeerde been zet !)
              Volgens wat ik lees is er dus GEEN 16 bits raw wat er schijnbaar wel is dat is dat een RAW converter uit die RAW file wel een 16 bits kleurdiepte kan distilleren en dus vraag ik mij weeral af waar hij die ontbrekende kleurinformatie vandaan tovert omdat de "gemeten data" voor die ontbrekende 4 bits (en dat is omgerekend een grote hoop!) ten allen tijde ontbreken in de RAW file
              Zoals gesteld in http://luminous-landscape.com/tutori...aw-files.shtml worden die 12/14 bits in RAW, door de raw converter, "uitgesmeerd" over de volle 16 bits in Tiff ...
              Klassieke spraakverwarring tussen luminatie en chrominantie gegevens ?
              als toemaatje (uit http://www.sigmacumlaude.com/The_Raw_Story.aspx)
              "...... To begin with ,Raw files are Gray scale , they only represent luminance values, measured at each photosite and a reference to that photosite position coordinates in the Sensor, their color has to be calculated by referring to the photosite position in the Bayer Mosaic overlay , Color will only appear after Demosaicing, that is color is asigned rather than measured. This color however is linear and has to be converted to the nonlinear way that the human vision possess, that is, the real values captured by the sensor have to be distorted to correspond to the human perceptual color, and its corresponding non linear gamma....."
              ergo .. in RAW is er geen "kleurdiepte" as such .. etc etc, enfin .. google is uw (en mijn) vriend
              FWIW

              Comment

              Working...
              X