Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 naast de D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 naast de D200

    Voor wie al dat geruis nog niet zat is in die Nikon camera's hier nog een testje tussen de D200 en de D300. Er zitten links bij naar jpgs op ware grootte.

    http://www.laagwater.com/D300/D300-D200.htm

    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

  • #2
    Re: D300 naast de D200

    kunnen we niet genoeg van krijgen ...

    de D300 pics zijn iets helderder, waardoor ze ook wat minder ruis zal krijgen

    vind het ruis verschil maar aanzienlijk beter op 3200 in vergelijking met D200

    conclusie: voor de ruis niet speciaal de D300 in huis halen?
    Fuji XPRO1

    Comment


    • #3
      Re: D300 naast de D200

      Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
      Voor wie al dat geruis nog niet zat is in die Nikon camera's hier nog een testje tussen de D200 en de D300. Er zitten links bij naar jpgs op ware grootte.

      http://www.laagwater.com/D300/D300-D200.htm

      Groetjes Edwin




      Bedankt voor de test!


      Bij het bekijken van de foto's valt me op dat de D300 MINDER scherp is dan de D200, (bekijk de lettertjes her en der op de afbeelding)ofwel ligt dit aan het feit dat je objectief moet gecalibreerd worden op je D300,ofwel moet zo'n 150mm Sigma ook maar beschouwd worden als een "8megapixel lens"en speelt dus het crop effect 10/12MP,ofwel heeft de camera toch een heel klein beetje getrild tijdens het afdrukken van de D300?



      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: D300 naast de D200

        Zeer mooi testje - beelden zeggen meer dan woorden. Heel tof.
        Ben blij dat mijn D200 het er tot 400 iso zeer zeker niet zo slecht doet in vergelijk met de D300.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: D300 naast de D200

          @ Walter: Het was me inderdaad ook opgevallen dat de D200 scherper tekende met deze lens. Zal dat binnenkort eens met een andere lens testen en met beide camera's, maar dan met verscherping aan.
          Had de sigma lens geprobeerd te calibreren in de D300, maar stoot daar op een bug. Net daarvoor had ik een sigma 300mm gecalibreerd en daarna zag hij de 150mm ook voor die 300mm aan. Schijnt een bug te zijn met niet-nikon-lenzen. Gelukkig hadden die 150mm en die 300mm dezelfde correctie nodig.

          Hier nog een leuke link van een wat professionelere test...

          Groetjes Edwin
          Last edited by smartpics; 11 december 2007, 15:18. Reden: typfout...
          Mijn Foto's

          Comment


          • #6
            Re: D300 naast de D200

            Zoals ik al eerder heb opgemerkt, ik sta nog niet te springen om mijn D200 in te ruilen.
            Er zijn onmiskenbaar verbeteringen aangebracht aan helderheid en ruis verwerking. Meest opvallend is me wel het verschil in belichting. Zoals je terecht opmerkt Edwin is het nu maar de vraag of dit alleen een voordeel is, of dat er ook nadelen aan verbonden zijn. Mij lijkt er toch ingeboet op gebied van contrast en daardoor ook gebied van het ervaren van de scherpte, toch op ISO 200 (die ik voor 90% van de tijd gebruik).
            Het verschil wordt duidelijk merkbaar vanaf ISO 1600, eigenlijk vanaf ISO 800 al.
            Voor iemand die veel in bruine kroegen () zit allicht een voordeel. Mij lijkt er toch wat ingeleverd op gebied van contrast en daardoor ook
            Een wereld van verschil wordt het in de echt hoge ISO's.
            Het is een aangename vaststelling dat de opvolger van de D200 veel moois in zijn mars heeft, maar het verschil in prestaties is niet van die aard om een D200 met 28000 clicks aan de kant te schuiven en in de rij te gaan staan voor een D300. Als hij er binnen een jaar of twee 56000 heeft, wordt het een ander verhaal en is het misschien de moment om de D200 als backup camera te gaan houden, tegen dan koop je de D300 waarschijnlijk voor een goeie 1000 €. Los van alle testen met de D300 vind ik deze vergelijking dus verschrikkelijk interessant en mijn welgemeende dank dan ook voor de moeite. Een mens zou zich soms vergapen aan al die (terechte) lovende commentaren om daarna te merken dat het verschil tussen beide camera's in bepaalde soorten fotografie nu toch ook weer niet zo spectaculair is.
            Last edited by elsan; 11 december 2007, 15:51.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: D300 naast de D200

              Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
              @ Walter: Het was me inderdaad ook opgevallen dat de D200 scherper tekende met deze lens. Zal dat binnenkort eens met een andere lens testen en met beide camera's, maar dan met verscherping aan.
              Had de sigma lens geprobeerd te calibreren in de D300, maar stoot daar op een bug. Net daarvoor had ik een sigma 300mm gecalibreerd en daarna zag hij de 150mm ook voor die 300mm aan. Schijnt een bug te zijn met niet-nikon-lenzen. Gelukkig hadden die 150mm en die 300mm dezelfde correctie nodig.

              Hier nog een leuke link van een wat professionelere test...

              Groetjes Edwin

              probeer mischien dit:

              Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.



              Karel

              Comment


              • #8
                Re: D300 naast de D200

                Als ik dit bekijk vind ik het niet zo erg om nog een oudere d200 te hebben.
                vind de foto's iets mooier en kwa ruis toch niet zooooooo'n groot verschil.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: D300 naast de D200

                  Hallo mensen,

                  Allereerst vriendelijk bedankt @ Smartpics voor 't fijne werk !

                  Volg al vanaf begin v/d geruchtenmolen alle fora ( ook Nikonians) over het uitbrengen van D300.
                  Heb zelf D70 & D200.
                  Soms ook al eens gekeken naar de nieuwe Canons & zelfs gedagdroomd over switchen.
                  Maar wat met al dat zorgvuldig verzameld glas
                  Het eeuwige ruisprobleem zou de enige reden geweest zijn om over te stappen, wat heeft een fotograaf altijd te kort ... juist, licht.
                  Maar dankzij deze vergelijking ben ik weeral wat wijzer geworden, en zal nog wat voortdoen met D200 ( toestel is nog maar 1 jaar oud).
                  Prima initiatief voortdoen graag ,

                  Groetjes
                  Leo59

                  Comment


                  • #10
                    Calibreren met live view

                    Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                    @ Walter: Het was me inderdaad ook opgevallen dat de D200 scherper tekende met deze lens. Zal dat binnenkort eens met een andere lens testen en met beide camera's, maar dan met verscherping aan.
                    Had de sigma lens geprobeerd te calibreren in de D300, maar stoot daar op een bug. Net daarvoor had ik een sigma 300mm gecalibreerd en daarna zag hij de 150mm ook voor die 300mm aan. Schijnt een bug te zijn met niet-nikon-lenzen. Gelukkig hadden die 150mm en die 300mm dezelfde correctie nodig.

                    Hier nog een leuke link van een wat professionelere test...

                    Groetjes Edwin



                    Hey Edwin,ik vond deze calibratiemethode op D.preview.Zou wel eens goed kunnen zijn!

                    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.



                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 naast de D200

                      Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                      Voor wie al dat geruis nog niet zat is in die Nikon camera's hier nog een testje tussen de D200 en de D300. Er zitten links bij naar jpgs op ware grootte.

                      http://www.laagwater.com/D300/D300-D200.htm

                      Groetjes Edwin
                      Het is te overwegen dat de naam van 'Belgiumdigital' omgedoopt wordt tot: 'Het Grote Ruis Forum.'
                      Toch jammer dat de ruis verschillen tussen de twee camera's niet echt revolutionair zijn.
                      Verder is het een camera waar u nog veel genoegen aan zult beleven met al zijn andere verbeteringen.
                      Last edited by Binnenuit; 11 december 2007, 17:41.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 naast de D200

                        Knappe teste Edwin, hier hebben we wat aan: je testen zijn eigenlijk geloofwaardiger dan alle andere reviews die ik al tegenkwam...
                        Mijn hoed af voor je inzet en moeite en bedankt...

                        mvg,

                        Roland

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300 naast de D200

                          Ook van hieruit bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage Edwin, ik kan hieruit besluiten dat ik mijn D200 zeker nog niet ga inruilen voor de D300 die wel ontegensprekelijk een aantal zeer goede verbeteringen heeft tov zijn voorganger maar op gebied van ruis blijf ik een beetje op mijn honger zitten, persoonlijk vind ik de verbetering naar ruis toe minimaal, en ook de scherpte lijkt bij de D300 toch een ietsje minder. Ik heb het gevoel dat canon het nog steeds beter doet wat ruis betreft. Ik kijk al uit naar de D400 FX
                          Eric Van Aerschot BD0730BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300 naast de D200

                            Geen dank mensen, doe dit graag en leer m'n camera zo wat beter kennen.

                            Wat de test betreft, ik koos hier voor kleurmode 1. Had ik elke andere gekozen
                            dan zouden de zwarten wat zwarter zijn en zouden de reultaten er anders uit zien.

                            Wat het verschil tussen de 2 camera's betreft kan ik de mensen met een D200 geen ongelijk geven. Ook hier blijft ie aan het werk. De upgrade van een D100 (of D70) naar een D200 was in mijn ogen ook groter als nu het geval is.
                            Groetjes Edwin

                            PS: @ Walter en Karel: bedankt voor de link. Zal dat eens gaan uitproberen...
                            Mijn Foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300 naast de D200

                              Hartelijk dank Edwin voor je méér dan nuttig initiatief!
                              Dààr hebben wij tenminste iets aan!...
                              Het is mss. nog wat voorbarig om nu al definitieve conclusies te trekken op basis van enkele preliminaire oefeningen.
                              Samen met vele andere collega's kijk ik dus met belangstelling uit naar jouw verdere tests en bevindingen.
                              Veel succes toegewenst!
                              Met vriendelijke groeten,
                              Luc

                              Comment

                              Working...
                              X