Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Asperical

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Asperical

    een vraagje: ik ben naar Saturn in Antwerpen geweest en zag daar een Tamron lens voor 150€
    55-200 mm maar niet aspherical.
    Ondertussen heb ik op één of andere site al ontdekt dat deze toch niet passen op een D 40 maar ik wou je vragen wat "aspherical" juist inhoudt en of dat dan belangrijk is.
    Naargelang de prijsvershillen zou ik denken van wel.


    Nikon D40 nikkor DX 18-55

  • #2
    Re: Asperical

    Lenzen die niet de typische bolvorm hebben zijn volgens mij asferische lenzen (parabolisch,...).
    Ze zijn veelal van kunststof, en vaak nog met meerdere aan elkaar geplakt.
    Asferische lenzen worden gebruikt om beeldcorrecties uit te voeren. Wellicht vandaar dat ze duurder zijn: je krijgt in principe een betere lens.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

    Comment


    • #3
      Re: Asperical

      Een lens is een gebogen element van glas. Het gebogen oppervlak kan zowel bol als hol zijn. Een objectief is opgebouwd uit verschillende lenzen.
      Bij het slijpen van de glazen lensdelen is het het makkelijkst ze bolvormig te slijpen (zowel hol als bol), dus met een constante kromtestraal.
      Aspherisch wil zeggen dat de kromtestraal naar de randen van het element verandert. Hierdoor worden de lichtstralen nog beter op één punt gebundeld, en krijg je dus een scherper beeld. Volgens de lensfabrikanten kun je met minder elementen toe.
      Overigens zijn de elementen in een objectief voor een (D) slr eigenlijk altijd van glas. Kunststof is te gevoelig voor temperatuurverschillen. Wel kunnen delen van de vatting, of van het draaimechaniek van kunststof zijn.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment

      Working...
      X