Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

    'k Ben al dagen aan het lezen en vergelijken, maar steeds weer stoot ik op vervelende beperkingen.
    Met de Canon 40D dacht ik de gewenste camera gevonden te hebben, maar ondanks het uitgebreide lenzenassortiment van en voor Canon, vind ik daartussen erg weinig beeldstabilisatie en geen goede set zoomobjectieven.

    Eisen voor 'n body :
    - detailrijke beelden met weinig ruis op 1600 iso of hoger
    - voorzieningen tegen stof op de sensor
    - liefst bijna geruisloze werking
    - liefst live preview

    Eisen voor lenzen :
    - beeldstabilisatie tenminste vanaf 60mm (vervalt bij Pentax ...)
    - lichtsterke (1.4 - 2.0) primes (tenminste circa 24mm, 50mm, circa 100mm) beschikbaar
    - zoomlenzen (liefst volledig bereik 2.8 lichtsterk) circa 18-55mm en circa 55-160mm
    - liefst bijna geruisloze werking

    Alleen "liefst" en "circa" laten dus enige speelruimte toe .
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

    Hmmm:

    17-55 f2.8 IS en 70-200 f2.8 IS.

    Als dat geen goeie set zoomlenzen is sorry maar dan weet je niet waarover je spreekt.

    Je gaat nergens meer gestabiliseerde lenzen vinden dan bij Canon. Maar je hebt zeker gelijk dat de primes nog niet gestabiliseerd zijn. Hoe belangrijk dat voor jou is kan enkel jij zelf uitmaken.

    De lichtsterkte van de primes die vind je ook allemaal zonder probleem en zelfs beter dan je wil.

    Als je geen goed gevoel hebt over de canon zeker niet kopen! Maar je bezwaren lijken mij momenteel niet erg gegrond. Of je zoekt eigenlijk iets anders dan je ons aan het vertellen bent.

    Comment


    • #3
      Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

      Ten 1e, 100% akoord met Kevlar.


      Eisen voor 'n body :
      - detailrijke beelden met weinig ruis op 1600 iso of hoger <> Canon, of Nikon en dan de D300 of D3
      - voorzieningen tegen stof op de sensor <> is er nog niet, wel om het er enigszins proberen af te schudden
      - liefst bijna geruisloze werking <> compactje, daar hoor je de spiegel niet klappen
      - liefst live preview <> Nieuwe Canon's en Nikon's hebben dat

      Eisen voor lenzen :
      - beeldstabilisatie tenminste vanaf 60mm (vervalt bij Pentax ...) <> 70-200 2.8 IS of VR
      - lichtsterke (1.4 - 2.0) primes (tenminste circa 24mm, 50mm, circa 100mm) beschikbaar <> vind je van elk merk
      - zoomlenzen (liefst volledig bereik 2.8 lichtsterk) circa 18-55mm en circa 55-160mm <> 17-55 f2.8 IS, 70-200 2.8 IS of VR
      - liefst bijna geruisloze werking <> USM of AF-S lenzen resp. Canon en Nikon


      Alle text achter "<>" zijn de antwoorden.
      Volgens mij is je vooronderzoek begonnen en gestopt met dit topic op BD.

      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
        Hmmm:

        17-55 f2.8 IS en 70-200 f2.8 IS.

        Als dat geen goeie set zoomlenzen is sorry maar dan weet je niet waarover je spreekt.

        Je gaat nergens meer gestabiliseerde lenzen vinden dan bij Canon. Maar je hebt zeker gelijk dat de primes nog niet gestabiliseerd zijn. Hoe belangrijk dat voor jou is kan enkel jij zelf uitmaken.

        De lichtsterkte van de primes die vind je ook allemaal zonder probleem en zelfs beter dan je wil.

        Als je geen goed gevoel hebt over de canon zeker niet kopen! Maar je bezwaren lijken mij momenteel niet erg gegrond. Of je zoekt eigenlijk iets anders dan je ons aan het vertellen bent.
        De 17-55 f2.8 is OK, maar 70-200 is ietsje te ver van de genoemde 55-160 en (erger) meteen zo'n kanon van een objectief. Op de 40D wordt 70 het kleinbeeldequivalent van 112mm - 55 van 88mm. Als de kitlens 17-85/f4-5.6 van betere optische kwaliteit was, zou ik zelfs genoegen nemen met die 1-2 stops minder dan 2.8 omdat het bereik voor mij volstaat voor "algemeen gebruik".

        Beeldstabilisatie op lichtsterke primes (liefst al vanaf 50mm) vind ik heel belangrijk omdat ik 75% van mijn foto's onder slechte lichtomstandigheden (jazzconcerten) maak.

        Waarom zou ik iets anders zoeken dan ik onder "Eisen ..." opsom?
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

          Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
          Ten 1e, 100% akoord met Kevlar.


          Eisen voor 'n body :
          - detailrijke beelden met weinig ruis op 1600 iso of hoger <> Canon, of Nikon en dan de D300 of D3
          - voorzieningen tegen stof op de sensor <> is er nog niet, wel om het er enigszins proberen af te schudden
          - liefst bijna geruisloze werking <> compactje, daar hoor je de spiegel niet klappen
          - liefst live preview <> Nieuwe Canon's en Nikon's hebben dat

          Eisen voor lenzen :
          - beeldstabilisatie tenminste vanaf 60mm (vervalt bij Pentax ...) <> 70-200 2.8 IS of VR
          - lichtsterke (1.4 - 2.0) primes (tenminste circa 24mm, 50mm, circa 100mm) beschikbaar <> vind je van elk merk
          - zoomlenzen (liefst volledig bereik 2.8 lichtsterk) circa 18-55mm en circa 55-160mm <> 17-55 f2.8 IS, 70-200 2.8 IS of VR
          - liefst bijna geruisloze werking <> USM of AF-S lenzen resp. Canon en Nikon


          Alle text achter "<>" zijn de antwoorden.
          Volgens mij is je vooronderzoek begonnen en gestopt met dit topic op BD.

          Greetz rich
          Zie mijn antwoord in #4 hierboven.
          Mijn "vooronderzoek" komt blijkbaar te summier over . Nochtans heb ik in korte tijd heel veel gelezen en in de mate van het mogelijke opgezocht.

          Waarom noem je steeds voorbeelden van Canon en Nikon en sluit je Pentax uit? Onbekend of uitgesloten omwille van de kwaliteit? Voor de allroundset vind ik daar o.a. een 16-50/f2.8 en een 50-135/f2.8, terwijl ook de primes 24/f2, 50/f1.4 en 85/f1.4 verkrijgbaar zijn. Tamron en Sigma fabriceren blijkbaar ook resp. 17-50/f2.8 en 18-50/f2.8 maar daarop aansluitend ook enkel 70-200. Wat getest is op Photozone.de krijgt goede punten, maar bij de bodies van Pentax (K10 en K100D Super) lees ik i.v.m. de gewenste geruisloze werking "noisy". Tja, 't is allemaal afwegen van voor-/nadelen en daarom vind ik het nuttig om meerdere meningen te horen. Waarvoor dank.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

          Comment


          • #6
            Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

            Ooit al gehoord van Sony?

            Die hebben beeld stabilisatie in the body ... en Sony maakt de meeste sensoren van de Pentax, Nikon en Samsung cameras ...

            Oh, en in de nabije toekomst zullen ze een serieuze lens lijn hebben ...

            Comment


            • #7
              Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

              In het December nummer van het gerespecteerde professionele Engels tijdschrift 'Digital Camera' verscheen eindelijk de test van de Sony A700. De A700 kreeg een verrassend hoge quotering van 92%, ter vergelijking: de Canon 1D Mark III behaalde 94%. De conclusies van DC zijn als volgt: &quot;The low noise, 5fps shooting and
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                Even een antwoordje vanuit het standpunt van Pentax. Kwestie van de juiste info te geven hé.
                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Eisen voor 'n body :
                - detailrijke beelden met weinig ruis op 1600 iso of hoger
                Goed op de K10D, erg goed op de K100D Super.
                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                - voorzieningen tegen stof op de sensor
                Labotests wezen uit dat de werking hiervan niet zo goed is, maar persoonlijk heb ik m'n twijfels bij de werkwijze... De sensor kunstmatig vol stof pompen is m.i. niet echt een praktijktest en kan weinig leren omdat je daarmee een saturatiegrens overschrijdt die je in praktijk nooit ofte nimmer gaat bereiken. Pentax stond bij die tests achteraan, maar ik moet zeggen dat ik op de K10D (met anti-stof) tot nu veel minder last van stof op m'n sensor had dan met m'n *istDS... 't Zal dus in praktijk wel werken zeker?
                De K10D body en de DA* objectieven van Pentax zijn ook stofdicht. Stof onder knopjes en in electronica zorgden bij mij in 't verleden voor veel meer problemen dat stof op film of sensor...

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                - liefst bijna geruisloze werking
                Alle merken hebben ultrasoon scherpstellende objectieven (bij Pentax de SDM op de DA* objectieven). Pentax heeft echter wel een opklappende spiegel en sluiter die net iets meer geluid maken dan andere DSLRs. Je kan dat geluid op dpreview in de tests even beluisteren.

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                - liefst live preview
                Mogelijkheid een testshot te maken zonder dat het op je kaart wordt geschreven bestaat ook bij Pentax, da's wel preview, maar niet live... Een vogeltje fluistert me echter in dat de volgende bodies van Pentax (K20D en K200D, lente 2008?) wel live preview zullen hebben, en volgens wat ik zag zal 't weer een stapje verder gaan dan wat nu op de markt is... maar de Canon's en Nikon's die op de Pentax volgen zullen wel ook weer wat verder gaan... En zo gaat het voort...

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Eisen voor lenzen :
                - beeldstabilisatie tenminste vanaf 60mm (vervalt bij Pentax ...)
                Idd, die zijn allemaal gestabiliseerd bij Pentax! Allez, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat oudere zoom-objectieven (pre-1987) door hun variabele brandpunt lastiger in 't gebruik zijn met SR omdat je telkens brandpunt manueel moet aanpassen als je zoomt... Ofwel kies je voor stabilisatie op de kortste brandpuntsafstand, en dat verlies je een ietsje aan efficiëntie op het lange eind van de zoom. Maar alle andere (alle vaste brandpunten en alle AF zooms) zijn compatibel met SR!

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                - lichtsterke (1.4 - 2.0) primes (tenminste circa 24mm, 50mm, circa 100mm) beschikbaar
                Nieuw zijn er momenteel enkel de FA limiteds die bij Pentax hieraan voldoen. FA31/1.8, FA43/1.9 en FA77/1.8. Er staan twee lichtsterkere DA objectieven op stapel, maar die verwacht ik niet als de eerstvolgende door Pentax gereleaste objectieven, er staan andere noden te dringen (tele).

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                - zoomlenzen (liefst volledig bereik 2.8 lichtsterk) circa 18-55mm en circa 55-160mm
                De DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8 is een droomcombinatie. Vooral die extra breedhoek op een standaardobjectief is uniek.

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                - liefst bijna geruisloze werking
                Zoals gezegd, vind je dit bij de DA* objectieven, want die hebben SDM, en dat staan voor geruisloze AF bij Pentax.

                Al bij al ga je bij alle merken wel je gading vinden hoor! Ik zou op het gevoel afgaan bij hantering van de diverse toestellen. Als dat goed zit ben je al veel verder.

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door belgian pie Bekijk bericht
                  Ooit al gehoord van Sony?

                  Die hebben beeld stabilisatie in the body ... en Sony maakt de meeste sensoren van de Pentax, Nikon en Samsung cameras ...

                  Oh, en in de nabije toekomst zullen ze een serieuze lens lijn hebben ...

                  In de veronderstelling dat (alle?) Konica-Minolta primes en zooms werken met de Sony A700, moet ik vaststellen dat daar ook goede objectieven bestaan





                  maar waar kan je die nog kopen?
                  Leveren Sigma, Tamron en Tokina ook/nog Minolta-compatibele objectieven?
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                    De 17-55 f2.8 is OK, maar 70-200 is ietsje te ver van de genoemde 55-160 en (erger) meteen zo'n kanon van een objectief. Op de 40D wordt 70 het kleinbeeldequivalent van 112mm - 55 van 88mm. Als de kitlens 17-85/f4-5.6 van betere optische kwaliteit was, zou ik zelfs genoegen nemen met die 1-2 stops minder dan 2.8 omdat het bereik voor mij volstaat voor "algemeen gebruik".

                    Beeldstabilisatie op lichtsterke primes (liefst al vanaf 50mm) vind ik heel belangrijk omdat ik 75% van mijn foto's onder slechte lichtomstandigheden (jazzconcerten) maak.

                    Waarom zou ik iets anders zoeken dan ik onder "Eisen ..." opsom?
                    Dat je de 70-200 een te groot Canon vind daar kan ik inkomen. Maar qua bereik is het verschil niet van die aard om belangrijk te zijn.

                    Als ex gebruiker van de 17-85 en huidig gebruiker van de 17-55 kan ik je melden dat de 17-85 veel beter is dan je zou vermoeden. De 17-55 is zeker beter dat ook natuurlijk. En het verschil in bereik is verwaarloosbaar. Ik had er wel wat schrik van omdat ik dus 30 mm meer gewoon was maar dat is in de praktijk niet merkbaar.

                    Als je overtuigd bent dat je absoluut stabilisatie op je primes nodig hebt moet je gewoon geen canon of nikon kopen. Erg moeilijk is dat niet he.

                    En je zocht wel degelijk iets anders dan je onder eisen opnoemt want anders zou je bepaalde zaken niet gezegd hebben en ondertussen je eisen al aangepast hebben. Maar dat heeft geen belang. Je moet gewoon zoeken wat het best bij jou past. Vandaag en in de toekomst.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      ...
                      Goed op de K10D, erg goed op de K100D Super.
                      ...
                      Nieuw zijn er momenteel enkel de FA limiteds die bij Pentax hieraan voldoen. FA31/1.8, FA43/1.9 en FA77/1.8.
                      ...
                      De DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8 is een droomcombinatie. Vooral die extra breedhoek op een standaardobjectief is uniek.
                      Pentax heeft met de K100D Super en het System KB zoom inderdaad een mooi compleet DSLR-systeem voor een redelijke prijs (circa € 1890).

                      Zeer lichtsterke primes die op Pentax passen zijn helaas niet te vinden (ook niet bij andere fabrikanten !?). Die FA Limiteds bieden ook maar een goede stop extra. Als de beeldstabilisatie tenminste 2 stops waard is, is bovengenoemde combinatie wellicht toereikend bij 95% van de concerten.

                      'k Ga een dezer het "lawaai" van zo'n K100D Super eens testen in een winkel.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                        Pentax heeft met de K100D Super en het System KB zoom inderdaad een mooi compleet DSLR-systeem voor een redelijke prijs (circa € 1890).

                        Zeer lichtsterke primes die op Pentax passen zijn helaas niet te vinden (ook niet bij andere fabrikanten !?). Die FA Limiteds bieden ook maar een goede stop extra. Als de beeldstabilisatie tenminste 2 stops waard is, is bovengenoemde combinatie wellicht toereikend bij 95% van de concerten.

                        'k Ga een dezer het "lawaai" van zo'n K100D Super eens testen in een winkel.
                        Van de limiteds naar f/1.4 is maar een dikke halve stop hoor. Voor concerten, check deze eens (meesten met de K10D + FA77/1.8): http://www.ishpuini.be/Gallery/thumbnails.php?album=7

                        Alternatieven: De FA35/2 en FA50/1.4 zijn nog relatief makkelijk "nieuw" te vinden op eBay, o.a. bij deze seller: http://stores.benl.ebay.be/Hi-TechDirectIreland
                        Ik weet niet of die je vertrouwen waard is, maar 't feit is dat deze optiek beschikbaar is. De FA*85/1.4 is wat lastiger en prijziger, maar nog wel tweedehands te vinden (er worden er wekelijks op eBay aangeboden).

                        En er zijn bij Sigma ook nog enkele lichtsterke vaste brandpunten voor Pentax te krijgen.

                        Daarnaast zijn er erg sterke aanwijzingen dat er een 35/1.4 en 55/1.4 aan het objectievenaanbod zullen worden toegevoegd, maar daar kan je nu natuurlijk geen staat op gaan... Ik verwacht deze niet voor eind 2008. Hopelijk krijgen we 24/1/2008 duidelijkheid, want de Pentax-community gaat ervan uit dat Pentax dan met een belangrijke aankondiging komt (pre-PMA).

                        Je kan er dus wel aangeraken, of dit een reden is om wel voor Pentax te gaan is wat anders, 't is er in elk geval geen om niet voor Pentax te gaan...

                        Wim
                        Last edited by ishpuini; 10 december 2007, 14:17.
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                          In de veronderstelling dat (alle?) Konica-Minolta primes en zooms werken met de Sony A700, moet ik vaststellen dat daar ook goede objectieven bestaan





                          maar waar kan je die nog kopen?
                          Leveren Sigma, Tamron en Tokina ook/nog Minolta-compatibele objectieven?
                          Het huidige gamma lenzen bevat o.a. een 16/2.8, 35/1.4, 50/1.4, CZ 85/1.4, CZ 135/1.8, 135/2.8 STF en 70-200/2.8, en o.a. de volgende komen er binnenkort aan: 24-70/2.8 en 17-35/2.8 of iets van die aard, en een paar lichtsterke tele-primes.

                          Op de tweedehandsmarkt zijn er heel wat uitstekende Minolta-lenzen te vinden (www.dyxum.com, ebay, marktplaats.nl...). Deze links zijn interessanter dan deze naar de MD-lenzen (want die laten geen AF toe): Photozone, M. Hohner en Dyxum.
                          Zelf heb ik zo ongeveer alles gevonden wat ik zocht op redelijk korte termijn en tegen goeie prijzen (o.a. 17-35G, 35/1.4G, 85/1.4GD en 400/4.5G om enkel de "zeldzaamste" te noemen).
                          Ook andere toplenzen zoals 200/2.8G, 300/4G en 300/2.8G zijn regelmatig te koop, en zelfs een zo goed als nieuwe 600/4G kan je af en toe vinden.

                          Als je een 70-200SSM wil, zou ik je aanraden er voor eind maart eentje via-via in Nederland te bestellen zodat je van de €500 cash back gebruik kan maken.

                          Wat third parties betreft: Tamron heeft een heel sterk samenwerkingsverband met Sony. Een aantal "gewonere" Sony-lenzen worden door Tamron gemaakt. Alle Tamron-lenzen zijn ook met a-vatting te verkrijgen.
                          Tokina als kleine producent kiest ervoor om enkel voor klanten te werken die grote volumes garanderen, dus vooral Canon & Nikon.
                          Sigma heeft in het verleden vrijwel al zijn lenzen ook met Minolta-vatting uitgebracht. Bij de overname door Sony is daar verandering in gekomen en blijkbaar wacht men met een aantal lenzen tot de vraag naar a-mount voor hun lenzen toeneemt. Ondertussen is bv. een Sigma 70-200 of 50-150 al een tijdje niet meer te verkrijgen voor a-mount, maar daar zou begin volgend jaar verandering in komen.

                          Succes met de keuze.
                          Last edited by K-2; 10 december 2007, 23:12.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                            In de veronderstelling dat (alle?) Konica-Minolta primes en zooms werken met de Sony A700, moet ik vaststellen dat daar ook goede objectieven bestaan





                            maar waar kan je die nog kopen?
                            Leveren Sigma, Tamron en Tokina ook/nog Minolta-compatibele objectieven?
                            Sony werkt met de minolta vatting. Dus ja, alle Minolta AF lenzen passen op de Sony.
                            Op marktplaats en dergelijke komen regelmatig mooie lenzen voor de KM/Sony vatting langs. De meeste Tamron en Sigma lenzen zijn eveneens in de deze vatting te krijgen.
                            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR : Canon - Nikon - Pentax - ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                              In de veronderstelling dat (alle?) Konica-Minolta primes en zooms werken met de Sony A700, moet ik vaststellen dat daar ook goede objectieven bestaan





                              maar waar kan je die nog kopen?
                              Leveren Sigma, Tamron en Tokina ook/nog Minolta-compatibele objectieven?
                              Sony gebruikt de A-mount (lensvatting) voor zijn DSLR's welke ze overgenomen heeft van Konica Minolta. Dus alle minolta lenzen met A-mount passen op de A700 met full-functionaliteit.

                              Tijdens de overname van de camea divisie van KM heeft Sony ook een participatie genomen van 49 ofwel 51% (weet niet juist meer) in de lens divisie van KM, welke als algemeen aangenomen lenzen van topkwaliteit produceerde. Weet niet hoe dit verder geëvolueerd is en waar Sony zijn lenzen nu produceert.

                              Sony heeft ook een participatie van rond de 10 a 20% (weet niet het juiste aantal meer) in Tamron.

                              Sony heeft een samenwerkings akkoord met top lens fabrikant Carl Zeiss (CZ)
                              Camera lenses from ZEISS stand for maximum imaging quality. For photography &#8211; whether SLR or mirrorless system cameras &#8211; millions of photographers put their trust in ZEISS lenses.

                              Voorzover ik weet zijn deze lenzen exclusief voor de A-mount beschikbaar met AF !!!.

                              Beschikbare nieuwe Sony lenzen vindt je op http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/...ategoryId=3770

                              Een overzicht van alle A-mount lenzen vind je hier met gebruikers reviews en voorbeeld foto's: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp.
                              Er staan hier ook linken naar interessante sites ivm lenzen

                              Eind januari start er een belangrijke foto beurs in Amerika, PMA genaamd.
                              Verwacht wordt dat Sony er 3 nieuwe camera's aankondigt, en ook een zestal nieuwe lenzen. Dit is natuurlijk speculatief maar we zullen meer weten binnen de 53 dagen.

                              Comment

                              Working...
                              X