Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80, continue opnames weigert..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80, continue opnames weigert..

    Beste mensen, ik zal mij dus eens snel voorstellen, dan weten jullie ook hoe en wat...

    Ben dus Tom, woonachtig in Belgie en ben al lang aan het dromen van een digitale spiegelreflex... ook al meer als een jaar als gast aan het lezen hier op het forum.

    Vorige week was het dan zover, ik mocht mijn D80 met 18-70 objectief gaan afhalen... door tijdgebrek niet direct kunnen beginnen te lezen.. maar nu eindelijk eraan toe gekomen...MAAR

    Ik zit nu op pagina 36 en hier gaat het over soort opnames, enkelvoudige, continue, bulb, ontspanner.. maar zit al direct met een probleem denk ik..

    ALs ik de stand continue opnames ingeef schiet hij niet meer als 1beeld.. een enkelvoudige opname laat maar zeggen... ook als ik de onspanknop induw gebuert er niets... juist dat ene beeld...

    Is er iets wat ik over het hoofd zie, ik hoop het want heb niet veel goesting op al direct hem terug af te geven voor reparatie..

    Is er een bepaalde stand waar je dit in moet gebruiken (M,A, S, P, ....) want heb al verschillende standen geprobeert maar juist dat enkele beeld wat hij schiet....

    ps : zoekfuctie heb ik al gedaan.. leverde niets op..

    Dank, Tom

  • #2
    Re: D80, continue opnames weigert..

    stand maakt volgens mij niet uit, maar hij staat toch niet toevallig op zelfontspanner of afstandsbediening ofzo?

    continue opname kan je in het display herkennen aan drietal onderliggende vierkanten

    gewoon ontspanknop indrukken en blijft schieten
    Fuji XPRO1

    Comment


    • #3
      Re: D80, continue opnames weigert..

      flits je ook?
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: D80, continue opnames weigert..

        Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
        stand maakt volgens mij niet uit, maar hij staat toch niet toevallig op zelfontspanner of afstandsbediening ofzo?

        continue opname kan je in het display herkennen aan drietal onderliggende vierkanten

        gewoon ontspanknop indrukken en blijft schieten
        Idd, hij staat op die 3 onderliggende vierkanten, ontspanknop hou ik in en dan schiet hij één beeld en als ik dan in de zoeker kijk zie ik dat het zwart is, op mijn groot LCD zie ik ook niets tot in de ontspanknop weer loslaat, dan zie je juist het ene beeld..

        heb ook al geprobeert met en zonder flits..

        tom

        Comment


        • #5
          Re: D80, continue opnames weigert..

          Heeft te maken met je sluitertijd

          Als je sluitertijd 5 seconden bedraagt, zal je ook 5 seconden moeten wachten alvorens hij het beeld heeft genomen...en dan pas kan je de volgende maken.

          Neem eens je grootste diafragma (kleinste f getal) en probeer dan een keer.
          Of doe de test in een goed verlichte ruimte.

          Heb net zelf de test gedaan aan een sluitertijd van 2,5seconden.
          Last edited by Ticor; 9 december 2007, 17:54. Reden: foutje
          Mvg Tim

          Comment


          • #6
            Re: D80, continue opnames weigert..

            Oorspronkelijk geplaatst door sunclubber Bekijk bericht
            ontspanknop hou ik in en dan schiet hij één beeld en als ik dan in de zoeker kijk zie ik dat het zwart is, op mijn groot LCD zie ik ook niets tot in de ontspanknop weer loslaat, dan zie je juist het ene beeld..
            kijk dan eens of je niet in Bulb modus staat (zolang je dan indrukt, blijft de sluiter open en de spiegel opgeklapt...)
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: D80, continue opnames weigert..

              Als je meerdere opnamen wilt maken in een heel kort tijdsbestek, moet je dat niet alleen inschakelen in het menu, maar ook een knopje linksonder de lensopening van je camera op continu zetten. Dus ben je er zeker van dat je beide hebt gedaan?
              Het zijn dus twee handelingen. De D80 heb ik zelf niet (wel de D70 gehad en de D200 nu), maar ik denk niet dat het veel verschilt. Alleen bij de D200 hoef je het menu niet in te duiken, dus dat scheelt weer tijd.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #8
                Re: D80, continue opnames weigert..

                je moet bij de d80 ook niet in menu's zitten hoor (eigenlijk nooit, maar goed want ik haat menu's)

                bovenaan de camera: net boven de AF knop, de knop induwen met icoon van 3 opeenliggende vierkantjes : deze ingedrukt houden en aan het secundair wiel draaien tot in het display de drie vierkantjes verschijnen

                Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                Als je meerdere opnamen wilt maken in een heel kort tijdsbestek, moet je dat niet alleen inschakelen in het menu, maar ook een knopje linksonder de lensopening van je camera op continu zetten. Dus ben je er zeker van dat je beide hebt gedaan?
                Het zijn dus twee handelingen. De D80 heb ik zelf niet (wel de D70 gehad en de D200 nu), maar ik denk niet dat het veel verschilt. Alleen bij de D200 hoef je het menu niet in te duiken, dus dat scheelt weer tijd.
                Fuji XPRO1

                Comment


                • #9
                  Re: D80, continue opnames weigert..

                  das dus de knop van scherptediepte als ik het goed voorheb.... indien ja..

                  Dit heb ik ook al geprobeert,

                  Dus, hij staat goed in het kleine LCD scherm ( 3opeenliggende vierkantjes)

                  diafragma staat op 3.5 ingesteld (dus zo groot mogelijk diafragma)

                  in een goed verlichtte kamer geprobeert in verschillende standen maar telkens maar 1 beeld, wel heb ik gemerkt dat hij in de sportstand iets of wat schiet achter elkaar, maar nog lang niet aan 3beelden per sec.. Eerder 1beeld per sec.

                  Pff, leek zijn in bepaalde dingen is ook niet alles..zal hier nog wat antwoorden mss afwachten en anders morgen naar de fotograaf... of is resetten een opplossing

                  Tom
                  Last edited by sunclubber; 9 december 2007, 19:06.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80, continue opnames weigert..

                    zet eens op M, f3.5 en sluitertijd 1/250s?
                    hou dan eens ontspanknop ingedrukt?

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80, continue opnames weigert..

                      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      zet eens op M, f3.5 en sluitertijd 1/250s?
                      hou dan eens ontspanknop ingedrukt?

                      mm
                      Ja, das echt raar, nu doet hij het wel... maar waar zit dan de clue...

                      Ook merk ik als ik de flits openzet hij automatisch zichzelf terugzet van 1/250 naar 1/200 en ik maar 1 foto kan maken weer !!??!!

                      Is er maar één opnamestand ervoor...

                      Ps : en hoe komt het dat ik als ik mijn flits niet open heb staat ik mijn sluitersnelheid kan regelen tot 1/4000 en als ik ze heb openstaan ik mar tot 1/200 hanmatig kan regelen..?


                      MM... bedankt voor de tip maar de clue is....??


                      Tom
                      Last edited by sunclubber; 9 december 2007, 19:34.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80, continue opnames weigert..

                        1. lees eens de handleiding van je camera (RTFM zoals ze zeggen)
                        2. je kan niet meer foto's nemen dan je tijd hebt in één seconde.
                        als je bv op Av staat (f3.5) en het licht slechts een sluitertijd toelaat
                        van pakweg 0.5 sec, zul je maar 2 foto's per sec kunnen nemen.

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80, continue opnames weigert..

                          - snelste sluitertijd met flits is 1/200
                          - flits moet opladen, dit duurt ongeveer een seconde
                          - op M stel je zelf in hoe snel sluitertijd moet gaan, ongeacht de omstandigheden, je doet het immers M-anueel. Als er te weinig licht is en je stelt toch 1/1000 ste in dan zal je zwarte foto's hebben
                          - jouw probleem is volgens mij nog steeds té weinig licht: mik eens naar een lamp (volledig ingezoomd) en het zal wel gaan.
                          - wij moeten geen knopje linksonder de lens verzetten, enkel de drie rechthoekjes bovenop de body
                          - lees de handleiding nog es en volg de verwijspagina's
                          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                          Comment


                          • #14
                            Re: D80, continue opnames weigert..

                            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            1. lees eens de handleiding van je camera (RTFM zoals ze zeggen)
                            mm
                            ja, ben mss een beetje te snel in paniek gegaan.. maar je bent dan aan het lezen en tegelijk met je camera bezig... en dan zit je in een een iets donkere omgeving en wil ter plekke alles proberen gelijk het in de handleiding staat en dan is het voor een leek al snel paniek....

                            Dus zijn de plannen deze dag, gewoon verder uitlezen.. en niet te snel panikeren..

                            Tkx all.. en ook voor de RTFM tip...

                            Tom

                            Comment


                            • #15
                              Re: D80, continue opnames weigert..

                              aan de flits kan het niet liggen volgens mij, op continue shooten en de flits is niet tijdig herladen zal hij gewoon doorschieten (zonder flits dan)

                              denk dat het meer aan jouw sluitertijd ligt
                              Fuji XPRO1

                              Comment

                              Working...
                              X