Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

baby in materniteit fotograferen met Panasonic Lumix F9

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • baby in materniteit fotograferen met Panasonic Lumix F9

    Ik was vandaag op bezoek in de materniteit en heb er foto's genomen van mijn kleinzoon, die vanmiddag geboren is.
    Veel van de foto's zijn niet goed. Ik werk met een klein compactje: Panasonic Lumix F9 en ik vroeg mij af hoe ik de instellingen best zet (er is weinig licht in de kamer)
    Last edited by Franciskine; 8 december 2007, 22:36. Reden: Titelaanpassing

  • #2
    Re: baby in materniteit fotograferen

    Ofwel ervoor zorgen dat je de camera helemaal still kan houden (hem ergens opleggen of een tripod gebruiken)

    Of de iso omhoog maar dat komt de beeldkwaliteit natuurlijk niet ten goede.

    Comment


    • #3
      Re: baby in materniteit fotograferen met Panasonic Lumix F9

      Proficiat bompa

      Je kan daar zelfs met een gsm fotograferen en toch nog goeie foto's maken...

      Vraag aan de verpleegster een wit laken.
      Neem die mousse/kussen met die hoeken die naar omhoog lopen ( om de baby in te leggen ). Leg daar dat wit laken over.
      Leg dat kussen met dat laken tegen het venster ( meestal zijn dat grote diepe venstertabletten en anders zet je maar de tafel voor de venster.
      Zorg er voor dat het laken aan uw kant veel te lang is en dat het bijna tot op de grond komt.
      Leg baby in dat kussen met zijn rug naar buiten toe ( in tegenlicht )..
      Nu moet je een beetje kijken hoe uw licht is op de baby ( noorderkant- zuiderkant- zon- schaduw ) Als je redelijk zacht licht heb moet je niks meer doen.
      Heb je redelijk hard licht en te veel schaduw in baby zijn gezicht dan vraag je aan boma om u eventjes te helpen met dat laken die veel te lang was...
      Hou dat laken omhoog ( niet voor uw lens ) en je zal zien dat door de reflectie van de zon-licht op dat wit laken de schaduw van baby grotendeels zal verminderen.
      Speel een paar keer met dat laken en kijk ondertussen naar het licht op de baby.
      Kijk ook of je uit het standpunt waarin je nu staat uit de hoeke hoek fotografeerd ( niet in zijn haar neusgaten en niet van bovenaan op zijn-haar hoofd.

      Ik weet niet in hoeverre je kan werken met uw toestel en hoe compact uw compact wel is en welke functies er wel of niet op zitten, maar ik zal het eenvoudig uitleggen...

      Kijk naar de baby en je zal zien dat er schaduw en licht is op de baby.
      Nu is het aan u om te kiezen wat jij wil. Wil je de schaduw goed belichten dan is het deel waar licht op zit waarschijnlijk overbelicht. Kies je voor het licht dan zal de schaduw te donker zijn... Regel die schduw met dat wit laken...

      Neem uw toestel en kijk of je in de juiste hoek staat.
      en met het kruisje-bolletje- vierkantje ( in het midden van uw scherm op uw toestel ) richt je op het meest belichte deel van het gezicht en hou je uw belichting vast door op een knopje te duwen waar je de belichting mee kan vast zetten. altijd scherp stellen op de ogen en afdrukken.
      Heb je de knop om uw belichting vast te zetten niet dan doe je het volgende.
      Ga met het kruisje-vierkantje ( in het midden van uw scherm ) naar de meest belichte plaats in het gezichtje en druk de knop HALF in ( niet meer loslaten ) en maak dan uw compositie en dan afdrukken.
      Door de knop half in te drukken zet je uw belichting ook vast. Natuurlijk stel je dan tegelijk ook scherp maar doordat toch alles scherp is bij die compactjes zal dat niet veel uitmaken.
      Nu is het aan u om te kijken op uw scherm van uw toestel of de foto goed belicht is of niet. Is hij nog te donker, dan ga je met het midden van uw toestel meer in de schaduw om uw knop half in te drukken. Is de foto te licht, dan ga je naar een meer lichtere plek op de baby om uw belichting vast te zetten...

      Nog een paar tips:
      Wees zeker niet bang om redelijk dicht te gaan en goed in te zoemen.
      Neem echt close-up portretjes ( hoofdje afsnijden tot juist boven de oogjes en net onder de kin ).
      Probeer niet van te hoog te fotograferen ( anders kijk je neer op de baby ).
      Vergeet ook niet om zus en broer te fotograferen ( anders voelen ze zich uitgesloten om dat alle aandacht naar kleine baby gaat ).

      En vergeet vooral uw foto's niet te laten zien hier op het forum
      Veel succes !!
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: baby in materniteit fotograferen met Panasonic Lumix F9

        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
        Proficiat bompa

        Je kan daar zelfs met een gsm fotograferen en toch nog goeie foto's maken...

        Vraag aan de verpleegster een wit laken.
        Neem die mousse/kussen met die hoeken die naar omhoog lopen ( om de baby in te leggen ). Leg daar dat wit laken over.
        Leg dat kussen met dat laken tegen het venster ( meestal zijn dat grote diepe venstertabletten en anders zet je maar de tafel voor de venster.
        Zorg er voor dat het laken aan uw kant veel te lang is en dat het bijna tot op de grond komt.
        Leg baby in dat kussen met zijn rug naar buiten toe ( in tegenlicht )..
        Nu moet je een beetje kijken hoe uw licht is op de baby ( noorderkant- zuiderkant- zon- schaduw ) Als je redelijk zacht licht heb moet je niks meer doen.
        Heb je redelijk hard licht en te veel schaduw in baby zijn gezicht dan vraag je aan boma om u eventjes te helpen met dat laken die veel te lang was...
        Hou dat laken omhoog ( niet voor uw lens ) en je zal zien dat door de reflectie van de zon-licht op dat wit laken de schaduw van baby grotendeels zal verminderen.
        Speel een paar keer met dat laken en kijk ondertussen naar het licht op de baby.
        Kijk ook of je uit het standpunt waarin je nu staat uit de hoeke hoek fotografeerd ( niet in zijn haar neusgaten en niet van bovenaan op zijn-haar hoofd.

        Ik weet niet in hoeverre je kan werken met uw toestel en hoe compact uw compact wel is en welke functies er wel of niet op zitten, maar ik zal het eenvoudig uitleggen...

        Kijk naar de baby en je zal zien dat er schaduw en licht is op de baby.
        Nu is het aan u om te kiezen wat jij wil. Wil je de schaduw goed belichten dan is het deel waar licht op zit waarschijnlijk overbelicht. Kies je voor het licht dan zal de schaduw te donker zijn... Regel die schduw met dat wit laken...

        Neem uw toestel en kijk of je in de juiste hoek staat.
        en met het kruisje-bolletje- vierkantje ( in het midden van uw scherm op uw toestel ) richt je op het meest belichte deel van het gezicht en hou je uw belichting vast door op een knopje te duwen waar je de belichting mee kan vast zetten. altijd scherp stellen op de ogen en afdrukken.
        Heb je de knop om uw belichting vast te zetten niet dan doe je het volgende.
        Ga met het kruisje-vierkantje ( in het midden van uw scherm ) naar de meest belichte plaats in het gezichtje en druk de knop HALF in ( niet meer loslaten ) en maak dan uw compositie en dan afdrukken.
        Door de knop half in te drukken zet je uw belichting ook vast. Natuurlijk stel je dan tegelijk ook scherp maar doordat toch alles scherp is bij die compactjes zal dat niet veel uitmaken.
        Nu is het aan u om te kijken op uw scherm van uw toestel of de foto goed belicht is of niet. Is hij nog te donker, dan ga je met het midden van uw toestel meer in de schaduw om uw knop half in te drukken. Is de foto te licht, dan ga je naar een meer lichtere plek op de baby om uw belichting vast te zetten...

        Nog een paar tips:
        Wees zeker niet bang om redelijk dicht te gaan en goed in te zoemen.
        Neem echt close-up portretjes ( hoofdje afsnijden tot juist boven de oogjes en net onder de kin ).
        Probeer niet van te hoog te fotograferen ( anders kijk je neer op de baby ).
        Vergeet ook niet om zus en broer te fotograferen ( anders voelen ze zich uitgesloten om dat alle aandacht naar kleine baby gaat ).

        En vergeet vooral uw foto's niet te laten zien hier op het forum
        Veel succes !!

        bedankt, goeie tips !
        zal volgende maand die tips kunnen gebruiken, bij de geboorte van mijn 2de kindje.
        wat ik ook zou aanraden is; statiefje of een goeie & stevige tafel en de camera instellen op voorkeurinstelling "A" , dan de diafragma zo groot mogelijk zetten (lees kleine f-waarde). zo heb je een beetje scherpte-diepte, is altijd zeer mooi bij boorlingskes.
        Photography helps people to see
        -Berenice Abbott-
        BD1050BE

        Comment

        Working...
        X