Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

    Al geruime tijd ga ik af en toe naar het circuit om naar races te kijken (Zolder voornamelijk), als ik daar heen ga neem ik telkens mijn fototoestelletje mee, en ik vind het echt wel leuk om foto's te maken enzo.
    Nu wil mijn huidig toestel niet zo veel voorstellen (Canon Powershot A75), een vrij standaard toestel dus

    Daarom zit ik al een tijdje te denken om maar eens iets serieuzer aan te schaffen. Echter ken ik (nog) niet veel van de technische dingen van een fototoestel, dus daarom leek het mij aangewezen om maar even raad te vragen hier.

    Het toestel dat ik in gedachten had is de Panasonic DMC-FZ50 (iets duurder laat mijn budget ook niet toe)

    Zoals ik al vertelde wil ik het fototoestel vooral aan de kant van het circuit gebruiken, ik heb geen fotograafspasje ofzo natuurlijk, dus moet ik wat inventief zijn en af en toe wat verder van de baan gaan staan om "den draad" te vermijden. Een goede zoom lijkt mij dan ook belangrijk.

    Ook is er in de buurt een motorcrossparcours waar ik af en toe eens een plaatje wil schieten.

    Jullie meningen en adviezen zijn meer dan welkom
    Last edited by Shaddix; 8 maart 2008, 10:23.

  • #2
    Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

    Je zult er niets van bakken met een FZ50 ! Ik heb er één gehad en het is zeker een goed toestel met een heel leuke lens om mee op stap te gaan enzo. Maar snelle sporten zullen echt niet lukken hoor.

    Koop voor dezelfde prijs liever een okkasie 350 of 400D met een betrekkelijke telelens. Dan kan je op iso 800 foto's gaan nemen die nog goed meevallen qua ruis.
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

    Comment


    • #3
      Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

      De FZ50 is een prachtig toestel, maar een goedkope DSLR zal u meer kunnen dienen voor dergelijke fotografie.
      Ik moet nu wel toegeven, een kennis van mij heeft een FZ18 en dat toestel kan behoorlijk goed foto's maken van bewegende objecten. Helaas heb je hiervoor wel wat ervaring nodig met de instellingen van het toestel, terwijl dit gemakkelijker is met een DSLR.
      | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

      Comment


      • #4
        Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

        Ik ben het eens met de mening van mijn voorgangers.
        Nu: 2 veronderstellingen:
        1 je bent van Hasselt of omstreken?
        2 je budget is +/- 500 euro?
        Van de week viel met de reclame een folder van Bartok op.
        Een DSLR Pentax K100 voor 399. Ik denk met kitlens 18-55
        Koop je daar een goedkope tele bij in de orde van 55-200 Tamrom die als ik niet vergis een 150 euro kost, eventueel 2de hands (zie rubriek aangeboden) en je bent gesteld. Ik kan me uiteraard vergissen in de prijs van de lens.
        Oftewel een tweedehands DSLR zoals de Screw al zei.


        edit: aangeboden een bekeken

        er staan daar op het eerste blad al een 300D en een 10D uit het Limburgse voor +/- 300 euro, en ook een sigma-lens (prijs?)
        Last edited by nabi; 9 december 2007, 11:32.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

          Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
          De FZ50 is een prachtig toestel, maar een goedkope DSLR zal u meer kunnen dienen voor dergelijke fotografie.
          Ik moet nu wel toegeven, een kennis van mij heeft een FZ18 en dat toestel kan behoorlijk goed foto's maken van bewegende objecten. Helaas heb je hiervoor wel wat ervaring nodig met de instellingen van het toestel, terwijl dit gemakkelijker is met een DSLR.
          Ik heb ergens een revieuw gelezen waar de FZ18 erg werd geprezen maar het grootste minpunt was dat hij verschrikkelijk traag was
          Zelfs nog een stuk trager als de FZ50

          Comment


          • #6
            Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

            maar de FZ18 is toch ook een lager model dan de FZ50? (dus is dat niet logisch?)

            bedankt voor jullie reacties alvast, ik zal zo'n DSLR overwegen, maar ik weet niet of het in men budget past (ik vond de FZ50 in Nederland nieuw voor 405€)

            @Nabi, ik ben van het Antwerpse

            Comment


            • #7
              Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

              Lager zou ik het niet willen noemen, wel later!
              Daarenboven denk ik, dat onze Zolderfotograaf nog andere dingen wil fotograferen dan racende auto's. En wacht even.....een snelle SD-kaart doet wonderen. Bovendien is snelle doorvoer van de fotografische gegevens vooral belangrijk als je knipperdeknip wilt werken, dacht ik! Ik bedoel, het gaat dan toch om de sluitertijd, niet om de doorvoersnelheid?
              Tenslotte: iedereen zweert bij zijn eigen camera! Ja zeg, ik ga niet toegeven, dat ik een kat in de zak heb gekocht..................

              Comment


              • #8
                Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

                Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
                maar de FZ18 is toch ook een lager model dan de FZ50? (dus is dat niet logisch?)
                Hoger model, lager model; de FZ18 is in ieder geval een nieuwer model.
                De FZ50 behoort gewoon tot een andere categorie, omdat het een toestel is met een manuele zoom-ring.

                In ieder geval, je gaat voor dergelijke fotografie toch pas ECHT tevreden zijn met een (instap-)DSLR.
                | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

                  maar is zo'n duurdere DSLR niet wat gek als je toch telkens aan de andere kant van "den draad" moet gaan staan dan de echte fotografen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                    Je zult er niets van bakken met een FZ50 ! Ik heb er één gehad en het is zeker een goed toestel met een heel leuke lens om mee op stap te gaan enzo. Maar snelle sporten zullen echt niet lukken hoor.

                    Koop voor dezelfde prijs liever een okkasie 350 of 400D met een betrekkelijke telelens. Dan kan je op iso 800 foto's gaan nemen die nog goed meevallen qua ruis.
                    Eerste deel van het commentaar... Akkoord
                    Tweede deel... Niet helemaal akkoord en dan vraag ik me af waar je over spreekt bij het eerste deel van je commentaar.

                    De FZ50 gaat niet zo snel reageren als een dslr. Er is de sluitervertraging die typisch is aan niet-dslr-camera's. Daarom maakt het hem veel moeilijker te gebruiken. Op termijn kan je misschien leren daarmee rekening te houden, maar je gaat gewoon veel van de echte actie missen en een teleurstellend resultaat in foto's hebben.
                    Om te pannen, wat toch wel van toepassing is in "snelle sporten", heb je helemaal niet de enorme kleine sluiterttijd nodig, en dus ook niet de ISO 800.
                    Het is gewoon de reactietijd van het toestel die bepalend zal zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)







                      Deze zijn in Zolder gemaakt met een FZ30 (voorganger van FZ50).
                      Toegegeven, een FZ50 is niet het geschiktste toestel om dit soort fotografie te beoefenen. Nogthans kan je, mits wat pro-actief werken toch redelijk mooie resultaten bekomen. De trucs: Zorg dat je een plaats hebt waar je redelijk parallel met de baan staat. Focus al op voorhand. Veel oefenen met pannen.
                      Reken wel nog op een heel deel missers.

                      Hierboven beweert er iemand dat je met een instap DSLR veel verder komt. Ik zeg dat je met een instapmodel DSLR (en een instap tele) al duurder uitkomt dan met de FZ50 en dan nog een heel deel missers zal hebben.
                      Wil je van deze tak van fotografie je hobby maken en 'zeker' zijn van geslaagde foto's zal je deftig moeten investeren in zowel body als kwaliteitsglas, maar dan spreken we dus ook van een heel andere prijsklasse.
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

                        even een bump van dit topic, maar ik heb men camera dus nog steeds niet gekocht, ook omdat er geen haast bij is, in de winter heb ik er toch niet zo veel aan

                        maar nu zag ik een goedkope DSLR, een Nikon D40 kit, (deze)

                        zou dit volgens jullie dan een betere aankoop zijn dan een FZ50?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste "echte" fototoestel (DMC-FZ50?)

                          Je mag er van uit gaan dat een instap DSLR toch net dat kleine stapje betere foto's KAN maken dan een top bridge. Want uiteindelijk is het toch de fotograaf die allesbepalend is.

                          Wat de betere koop betreft moet je wel rekening houden met de lens. Of beter: het lensbereik.

                          Met de kitlens heb je een 18-55 ter beschikking wat rekening houdend met de cropfactor ongeveer een 27-82 is (35mm-formaat). De FZ50 beschikt over een 35-420 in 35mm-formaat.

                          De beelden die Filip hierboven laat zien zijn toch goed gelukt, nietwaar? (zie mijn eerste punt hiervoor ik zou het waarschijnlijk niet kunnen )

                          Volgens de exif is de laatste foto genomen tegen het maximale tele bereik. Wil je diezelfde foto nemen met een SLR moet je dan een lens bijkopen die tot 300mm gaat om dezelfde brandpuntsafstand (450 mm) te hebben. Dus die prijs moet je mee verrekenen met je aankoopprijs.

                          Let wel, de D40 heeft geen scherpstelmotor in de body, dus de lenzen moeten die taak overnemen en dan ben je sowieso beperkt in je lenskeuze. Maar daar weten hier anderen zeker veel meer over te vertellen.

                          Of je moet zorgen dat je heel wat metertjes dichterbij kan gaan staan en dan kan je met je basis kitlens een foto nemen zoals de eerste en tweede foto van Filmar. Die zijn genomen rond de 80mm. Ben je wel erg beperkt in je standplaats.

                          Ik zou misschien eerder gaan voor een combinatie met de 55-200 (gaat dus tot 300mm) erbij oftewel overwegen een 18-200 (Nikon/Sigma/Tamron) oftewel een 18-250 (Tamron) samen aan te kopen met de body. Dat kost wat meer natuurlijk. Misschien tweedehands?

                          Als besluit kan je stellen dat een DSLR uiteindelijk altijd duurder is.
                          Maar met die combinaties kan je wel de 24 uren 's nachts gaan verslaan. Met een FZ50 zie ik dat niet direct gebeuren.

                          Comment

                          Working...
                          X