Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenskeuze

    Hello allemaal,

    Mijn vraag is of het overbodig is een EF85 mm 1.8 (canon) te kopen als je ook de aankoop van een EF 70-200 mm 4 of 2.8 overweegt. Kan je met deze zoomobjectieven even kwalitatieve resultaten op 85mm verkrijgen? Want in principe valt 85 mm binnen dit zoombereik..

    Zijn er bijvoorbeeld mensen die beide lenzen hebben en meer gebruik van de ene of andere maken? Of is de 85 mm 1.8 echt wel beter voor portretten?

    Dank voor jullie tips!

    Pieter

  • #2
    Re: lenskeuze

    Het heeft alleen zin als je de extra lichtsterkte en bijbehorende kleine scherptediepte ook echt nodig hebt.
    Zo´n lens moet je niet kopen om hem op F5.6 of 8 te gaan gebruiken.....

    Comment


    • #3
      Re: lenskeuze

      Een f4 of f2,8-lens kan je niet op f1,8 zetten, als je een héél beperkte scherptediepte wil, dan zal de 85mm f1,8 altijd in het voordeel zijn.

      Een 85mm f1,8 zal op f2,8 (of f4) ook scherper zijn dan een zoomlens die volledig open gebruikt wordt (de Canon 70-200 f4 L IS zou volledig open ook al wel héél scherp zijn).

      Met een 85mm f1,8 kan je tenslotte ook foto's maken als er nog minder licht is, maar dan moet je natuurlijk ook rekening houden met de héél kleine scherptediepte.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: lenskeuze

        Ik zit met ongeveer dezelfde vraag; maar dan voor indoor-sport in 'slecht' verlichte sporthallen. Ik gebruik nu de 70-200 L F4, en ben op termijn ook van plan om over te schakelen naar een 2.8... Nu is mijn vraag dezelfde, is het nuttig om eerst ook de 85mm 1.8 aan te kopen?
        Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

        Comment


        • #5
          Re: lenskeuze

          het zijn totaal andere lenzen en je moet kijken waarvoor je ze nodig gaat hebben. f/1.8 ligt nog altijd bijna twee stops onder f/2.8, dus ja die 85 is nuttig als het echt heel donker is. Langs de andere kant, je hebt dan zo'n geringe scherptediepte dat je wel heel voorzichtig zal moeten zijn met je focus. Qua scherpte is de 85 misschien een tikje beter dan een 70-200, maar daarvoor zou ik het niet doen. Dan is er nog de betere bokeh op 85mm, maar die overwin je ook wel door wat verder te gaan staan en dan wideopen op 200 te schieten.
          Zit je in met grootte en gewicht, wil je concertfotografie doen of heb je gewoon die twee stops extra nodig, ga dan voor de 85.
          In de andere gevallen, ga voor de 70-200.

          Comment


          • #6
            Re: lenskeuze

            Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
            het zijn totaal andere lenzen en je moet kijken waarvoor je ze nodig gaat hebben. f/1.8 ligt nog altijd bijna twee stops onder f/2.8, dus ja die 85 is nuttig als het echt heel donker is. Langs de andere kant, je hebt dan zo'n geringe scherptediepte dat je wel heel voorzichtig zal moeten zijn met je focus. Qua scherpte is de 85 misschien een tikje beter dan een 70-200, maar daarvoor zou ik het niet doen. Dan is er nog de betere bokeh op 85mm, maar die overwin je ook wel door wat verder te gaan staan en dan wideopen op 200 te schieten.
            Zit je in met grootte en gewicht, wil je concertfotografie doen of heb je gewoon die twee stops extra nodig, ga dan voor de 85.
            In de andere gevallen, ga voor de 70-200.


            Bedankt voor jullie tips, ik ben al heel wat wijzer...
            Groeten

            Pieter

            Comment


            • #7
              Re: lenskeuze

              denken jullie ook aan de DOF bij f1.8 ?

              da's echt 2x niks
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #8
                Re: lenskeuze

                Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                denken jullie ook aan de DOF bij f1.8 ?

                da's echt 2x niks
                Wat is de DOF?

                Comment


                • #9
                  Re: lenskeuze

                  Oorspronkelijk geplaatst door PieterNaessens Bekijk bericht
                  Wat is de DOF?
                  Depth of field, oftewel scherptediepte zoals hier wat boven al werd aangehaald.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenskeuze

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    Depth of field, oftewel scherptediepte zoals hier wat boven al werd aangehaald.
                    aha ok, was niet vertrouwd met de afkorting..
                    merci!

                    Comment


                    • #11
                      Re: lenskeuze

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Een f4 of f2,8-lens kan je niet op f1,8 zetten, als je een héél beperkte scherptediepte wil, dan zal de 85mm f1,8 altijd in het voordeel zijn.
                      Niet echt. De brandpuntsafstand heeft een veel grotere invloed op de scherptediepte dan het diafragma. Met een F2.8 lens heb je al een smallere scherptediepte vanaf 110mm.
                      Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
                      f/1.8 ligt nog altijd bijna twee stops onder f/2.8, dus ja die 85 is nuttig als het echt heel donker is. Langs de andere kant, je hebt dan zo'n geringe scherptediepte dat je wel heel voorzichtig zal moeten zijn met je focus. Qua scherpte is de 85 misschien een tikje beter dan een 70-200, maar daarvoor zou ik het niet doen.
                      Bijna twee stops is wat overdreven.
                      F1.4 -> F2.0 -> F2.8. Een stop en een beetje dus.

                      Zo'n prime is inderdaad heel interessant in donkere omstandigheden maar dat kan problemen geven met sommige camera's. De 400D kan bv. niet focussen in zo'n omstandigheden en de manuale focus is dan ook vrij waardeloos met de donkere zoeker.
                      Voor onderwerpen die dichtbij staan is het inderdaad goed oppassen voor de scherptediepte. Ik heb maandenlang gedacht dat mijn 50/F1.8 een heel onscherpe lens was tot ik foto's op zowel F2.8 als F1.8 begon te schieten. Dan bleek dus dat er maar op een heel klein deeltje gefocust was.
                      En dat is dan ook weer een probleem met de 400D waar je niet echt nauwkeurig mee kunt focussen (geen spot focus).
                      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: lenskeuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                        Niet echt. De brandpuntsafstand heeft een veel grotere invloed op de scherptediepte dan het diafragma. Met een F2.8 lens heb je al een smallere scherptediepte vanaf 110mm.
                        Maak eens twee foto's met een verschillende brandpuntsafstand van hetzelfde onderwerp onderwerp, waarbij je ervoor zorgt dat het onderwerp op beide foto's juist even groot in beeld komt. Maak de foto's met dezelfde diafragma-opening, en laat dan maar eens weten met welke brandpuntsafstand de scherptediepte het grootst is.

                        De beeldhoek is dan wel totaal verschillend, maar je krijgt even veel scherptediepte.

                        Als je foto's maakt vanop dezelfde afstand ten opzichte van het onderwerp, dan heeft een langere lens inderdaad een kleinere scherptediepte bij dezelfde diafragma-opening, maar dan maak je wel een compleet andere foto (in plaats van een portret maak je dan bijvoorbeeld een close-up van een oog).
                        Met dezelfde vergrotingsfactor zal een f1,8-lens volledig open altijd minder scherptediepte geven dan een langere f2,8-lens.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: lenskeuze

                          [QUOTE=
                          En dat is dan ook weer een probleem met de 400D waar je niet echt nauwkeurig mee kunt focussen (geen spot focus).[/QUOTE]

                          Wat mag spot focus zijn?

                          Comment

                          Working...
                          X