Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje over Nikon D80

    Ik heb vandaag een D80 gekocht
    Al wat aan het proberen geweest ziet er een groed toestel uit met
    zeer veel mogelijkheden.
    dus nog veel werk aan de winkel.

    De vraag nu
    Als ik een foto wil trekken kan ik die dan zien op mijn lcd scherm of ben ik verplicht altijd door het
    Oculair te kijken??
    Als het kan wie weet hoe ik dat instel ik zoek al heel de tijd en kan het ni vinden wie kan me helpen??
    alvast bedank
    zal mss nog veel vragen hebben

    groetjes peter
    ps zeer goede site met veel info en zeeer mooie foto's

    Mij eerste uitdaging zal zondag zijn
    2 van mijn kinderen gaan wedstrijd kickboxen in frankrijk en hoop daar een paar mooie foto's te maken wat niet gemakelijk zal zijn volgen jullie .
    binnen,bewegende beelden (snel)en hopelijk valt de afstand mee
    als ik naast de mat mag staan is het mss nog ok maar als ik moet zoemen
    graag tips van jullie met al jullie ervaring

  • #2
    Re: vraagje over Nikon D80

    hopelijk heb je d'er een lens bijgekocht

    (sorry, kon het niet laten)

    grts
    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
    en ewa flitsspeelgoed

    Comment


    • #3
      Re: vraagje over Nikon D80

      Heb ook een D80.
      Ben er zeer tevreden over, maar live view (denk toch dat je dat bedoeld) kan ie niet. Is enkel voor de nieuwere camera's. (D3, D300)

      Greetz,

      Desteen

      Comment


      • #4
        Re: vraagje over Nikon D80

        .................
        Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 15:44.

        Comment


        • #5
          Re: vraagje over Nikon D80

          Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPicture Bekijk bericht
          Een digitale spiegelreflex heeft soms een liveview (op het scherm), maar het is eigenlijk beter om door het oculair te kijken, dan kijk je door de lens en zie je dus precies welke foto je maakt.
          gja ik denk dat die live view enkel interessant is als je op statief fotografeert, anders zal je volgens mij te kampen hebben met meer bewegingsonscherpte.
          als je je dslr gebruikt via oculair schept je houding toch meer "vastheid"
          Photography helps people to see
          -Berenice Abbott-
          BD1050BE

          Comment


          • #6
            Re: vraagje over Nikon D80

            Oorspronkelijk geplaatst door ppweyt Bekijk bericht
            Ik heb vandaag een D80 gekocht
            Al wat aan het proberen geweest ziet er een groed toestel uit met
            zeer veel mogelijkheden.
            dus nog veel werk aan de winkel.

            De vraag nu
            Als ik een foto wil trekken kan ik die dan zien op mijn lcd scherm of ben ik verplicht altijd door het
            Oculair te kijken??
            Als het kan wie weet hoe ik dat instel ik zoek al heel de tijd en kan het ni vinden wie kan me helpen??
            alvast bedank
            zal mss nog veel vragen hebben

            groetjes peter
            ps zeer goede site met veel info en zeeer mooie foto's

            Mij eerste uitdaging zal zondag zijn
            2 van mijn kinderen gaan wedstrijd kickboxen in frankrijk en hoop daar een paar mooie foto's te maken wat niet gemakelijk zal zijn volgen jullie .
            binnen,bewegende beelden (snel)en hopelijk valt de afstand mee
            als ik naast de mat mag staan is het mss nog ok maar als ik moet zoemen
            graag tips van jullie met al jullie ervaring
            Hallo!,

            ik heb het idee dat je eerste uitdaging de handleiding grondig door te lezen zal zijn. En wel 3 keer. Grondig.
            Daar zal je zien dat je de fotos op het schermpje kan zien maar wel als ze al gemaakt zijn. De zoeker is dus waar je kijkt (die kun je nog wat +- om dioptrie aanpassin te doen als je brildrager bent).
            Bovendien zijn er boeken in de handel te krijgen betreffende de D80, daar kan een goed boek ook nog helpen.

            Ik wens je veel succes met je D80, het is een uitstekend apparaat.

            Karel

            Comment


            • #7
              Re: vraagje over Nikon D80

              Hey,

              zoals je hierboven kan afleiden, heb je dus geen andere keuze dan door het gaatje te kijken

              op http://www.flickr.com/groups/d80/ vind je een hele hoop

              voor sportwebstrijden zal je best in de sport modus van het toestel werken. Later kan je met de S modus gaan werken. In beide gevallen zal je de met de flits van het toestel moeten werken en dicht genoeg moeten gaan staan.

              Het is ook leuk om een X shots per seconde te nemen door de ontspannerknop ingedrukt te houden (zie handleiding) op die manier kan je bijvoorbeeld een trap mooi vastleggen

              Comment


              • #8
                Re: vraagje over Nikon D80

                Ingebouwde flitser werkt niet in de sport-modus!

                Proficiat met je aankoop. Die hoop knopjes vallen achteraf gezien best mee...
                als je de handleiding eens grondig doorneemt tenminste
                Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje over Nikon D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                  Ingebouwde flitser werkt niet in de sport-modus!

                  Proficiat met je aankoop. Die hoop knopjes vallen achteraf gezien best mee...
                  als je de handleiding eens grondig doorneemt tenminste
                  In een andere modus is hij ook te zwak en zal slechts de eerste keer af gaan en de rest is onderbelicht.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje over Nikon D80

                    Veel plezier met je D80!
                    Enkele maanden geleden heb ik foto's gemaakt op een boksgala met D80 en dit waren mijn bevindingen (gebruikte lens 18-200 VR en SB-800 flits):

                    -de mooiste foto's waren uiteindelijk die genomen op hoge ISO (1600 of zelfs de "gebooste ISO-waarden" H1, H2 en H3) zonder flits. Daarbij stond noise reduction op "High".

                    -voor sommige foto's hing ik bij wijze van spreken half in de ring. Vanop afstand zal het erg moelijk zijn om mooie foto's te nemen, zeker indien je je flits gebruikt

                    -Met flits waren veel foto's onscherp door bewegingsonscherpte (1/60s) van de boksers. Op hoge ISO kon de beweging wel mooi bevroren worden.

                    -Leuk zijn ook de foto's wanneer de boksers de ring betreden: meestal schijnt er dan een zware spot op hen en als je die in tegenlicht kan meenemen en inflitst geeft dat mooie effecten.

                    -werk met het diafragma zover mogelijk geopend (lage f-waarde) zodat je zoveel mogelijk licht slikt. Ik werkte op A-stand.

                    -ik gebruik AF-C met scherpstelling op de AF-ON knop.

                    Veel succes!



                    -
                    zoeker met hart en ziel

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje over Nikon D80

                      Oorspronkelijk geplaatst door PMRS Bekijk bericht
                      Veel plezier met je D80!
                      Enkele maanden geleden heb ik foto's gemaakt op een boksgala met D80 en dit waren mijn bevindingen (gebruikte lens 18-200 VR en SB-800 flits):

                      -de mooiste foto's waren uiteindelijk die genomen op hoge ISO (1600 of zelfs de "gebooste ISO-waarden" H1, H2 en H3) zonder flits. Daarbij stond noise reduction op "High".

                      -voor sommige foto's hing ik bij wijze van spreken half in de ring. Vanop afstand zal het erg moelijk zijn om mooie foto's te nemen, zeker indien je je flits gebruikt

                      -Met flits waren veel foto's onscherp door bewegingsonscherpte (1/60s) van de boksers. Op hoge ISO kon de beweging wel mooi bevroren worden.

                      -Leuk zijn ook de foto's wanneer de boksers de ring betreden: meestal schijnt er dan een zware spot op hen en als je die in tegenlicht kan meenemen en inflitst geeft dat mooie effecten.

                      -werk met het diafragma zover mogelijk geopend (lage f-waarde) zodat je zoveel mogelijk licht slikt. Ik werkte op A-stand.

                      -ik gebruik AF-C met scherpstelling op de AF-ON knop.

                      Veel succes!



                      -
                      alvast bedankt voor de tips kan ik zeker gebruiken
                      maar met de hoge iso's niet te veel ruis??????
                      of wat heb je daar voor gedaan?????

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje over Nikon D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPicture Bekijk bericht
                        Dit is een moeilijkere functie voor een speigelreflex als voor een compactje, omdat bij een spiegelreflex er een spiegel in de weg zit
                        Voor de rest vrees ik dat liveview batterijen vreet
                        Had mijn compactje vroeger ook
                        Dat kan ik alleen maar bevestigen.
                        Ik heb ook een Nikon D80, en ik heb de batterij 2 maanden geleden opgeladen.
                        350 foto's en 2 maanden later, is de batterij nog niet leeg.
                        Ik heb ook soms nog zitten prutsen met de menu, en de flits is regelmatig in actie geschoten.
                        De batterijduur van één (1) oplaad-cyclus is dus onvoorstelbaar.
                        Ik ben zéér kritisch en niet vlug tevreden, maar dit feit slaat echt alles (in een positieve zin)!
                        | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje over Nikon D80

                          ben zelf eigenaar van een D80,
                          vind dit een prima toestel

                          nikon tot d300/d3 heeft naar het schijnt veel ruis bij hoge iso's,
                          als ik ik bij mijn d80 in de menu de noise reduction op high zet valt dit ook allemaal zeer goed mee

                          was aan het twijfelen om een D300 aan te kopen, maar in principe heeft deze voor mij geen enkele meerwaarde (liveview: no thanks, 51 AF pnt: nice, maar geen must en al tevreden met 11, stoffilter? geen must, kan elk jaar sensor wel eens cleanen)
                          Fuji XPRO1

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje over Nikon D80

                            ik heb ook een D80 en daar zit die functie niet op , je moet altijd door de zoeker kijken , dat is niet zo verkeerd ook want je kan veel nauwkeuriger kijken ook als je moet kijken of het goed scherp gesteld is kan je dat niet goed zien op de vieuwer

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje over Nikon D80

                              Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                              ben zelf eigenaar van een D80,
                              vind dit een prima toestel

                              nikon tot d300/d3 heeft naar het schijnt veel ruis bij hoge iso's,
                              als ik ik bij mijn d80 in de menu de noise reduction op high zet valt dit ook allemaal zeer goed mee

                              was aan het twijfelen om een D300 aan te kopen, maar in principe heeft deze voor mij geen enkele meerwaarde (liveview: no thanks, 51 AF pnt: nice, maar geen must en al tevreden met 11, stoffilter? geen must, kan elk jaar sensor wel eens cleanen)


                              Ik heb allebei maar de D300 is zichtbaar beter qua IQ en zeker ook qua noise. Bovendien is de D80 een camera voor beginners, de D300 zit daar boven. Een pakket zaken die te regelen zijn en dan weer makkelijk af te roepen. Je vind er geen portrait/landscape etc op zoals bij Point and Shoot cameras (en alle andere SLRs in de beginnersklasse dus). M'n film Nikons hadden dat ook niet dus ben ik nu weer "thuis".

                              Het andere voordeel van de D300 (naast alle andere technische voordelen) vind ik dat het een DX camera is.

                              Maar voor wie dat wil: het wachten op de D90 zal niet zo lang duren, vermoed ik, en dan zal er een vergelijk mogelijk zijn tussen die en de D300 als tussen de D200 en de D80. Ik denk toch dan ook een CMOS sensor.

                              Als je vergelijkt dan moet je weer vergelijken ! (oud spreekwoord)

                              Hg,

                              Karel

                              Comment

                              Working...
                              X