Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

    Beste,

    Onlangs verkocht ik mijn Nikon AF-S VR 200-400 f/4.
    Ik wou in eerst instantie de Nikon AF-S VR 300mm /2.8 kopen in combinatie met de Nikon TC1.4 + 1.7.

    Nu begin ik te twijfelen of ik eens geen Nikon AF-S VR 400mm f/2.8 zou kopen.

    Heeft er iemand de "oude" 400mm f/2.8? Zoja, wat is de handelbaarheid?
    Is de lens eenvoudig te gebruiken op monopod? Ik ben geen persoon die met tripod sleurt

    Hoe zit het met scherpte, snelheid en bouw?

    mvg
    Sven

  • #2
    Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

    Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
    Beste,

    Onlangs verkocht ik mijn Nikon AF-S VR 200-400 f/4.
    Ik wou in eerst instantie de Nikon AF-S VR 300mm /2.8 kopen in combinatie met de Nikon TC1.4 + 1.7.

    Nu begin ik te twijfelen of ik eens geen Nikon AF-S VR 400mm f/2.8 zou kopen.

    Heeft er iemand de "oude" 400mm f/2.8? Zoja, wat is de handelbaarheid?
    Is de lens eenvoudig te gebruiken op monopod? Ik ben geen persoon die met tripod sleurt

    Hoe zit het met scherpte, snelheid en bouw?

    mvg
    Sven
    Sven,

    Een AFS VR 400mm f/2.8 is duidelijk bedoeld om voor sportfotografie waarbij hoge sluitertijden en bereik belangrijk zijn maar mobiliteit ondergeschikt. In praktijk zullen natuurfotografen dit objectief ook wel gebruiken, maar zij zullen eerder een 500mm f/4 voor het bereik en mobiliteit of een 600mm f/4 objectief kiezen voor het nog grotere bereik met minder mobiliteit. Ik zou dus duidelijk afwegen voor welk doel ik dit objectief zou gebruiken. Met zonnekap zit je aan een kleine 5Kg voor zo'n 400mm f/2.8 alleen terwijl dit met een 300mm f/2.8 "maar" 3kg is. Je gaf het immers al aan in de je topic in aangeboden "Reden van verkoop: de lens is te zwaar voor me …"

    MVG,
    Last edited by frank207be; 7 december 2007, 13:22.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      ... Je gaf het immers al aan in de je topic in aangeboden "Reden van verkoop: de lens is te zwaar voor me …"

      Ik zou voor hetzelfde geld toch ineens voor de AFS VR 600mm f/4 gaan
      Klopt, maar toch blijkt dat het gewicht in de "zware primes" beter verdeeld is dan in de 200-400. Moest dit toch het geval zijn dat ik sta te zwalpen met die lens, dan zal de 300mm + TC's snel gekozen/gekocht zijn.

      De reden dat ik geen 500 of 600 wil kopen is 2-delig:
      - het zijn F/4 lenzen
      - ze werken niet met TC's
      (of vergis ik me hierin?)

      Sven

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

        Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
        Klopt, maar toch blijkt dat het gewicht in de "zware primes" beter verdeeld is dan in de 200-400. Moest dit toch het geval zijn dat ik sta te zwalpen met die lens, dan zal de 300mm + TC's snel gekozen/gekocht zijn.

        De reden dat ik geen 500 of 600 wil kopen is 2-delig:
        - het zijn F/4 lenzen
        - ze werken niet met TC's
        (of vergis ik me hierin?)

        Sven
        Zowel 500mm als 600mm werken met TC

        Als geld geen belang zou hebben zou ik zowel een 300mm f/2.8 en 600mm f/4 kopen met TC-14EII, waar de 600mm op statief zou staan.

        Ikzelf werk zoals je weet met de AFS VR 300mm f2.8, en ik ben ook niet de tengerste persoon, maar dat is m.i. toch het maximum om vanuit de hand te werken. Nog zwaardere objectieven vanuit de hand en je rug is zo naar de vaantjes

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Zowel 500mm als 600mm werken met TC
          Das handig om weten.

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Als geld geen belang zou hebben zou ik zowel een 300mm f/2.8 en 600mm f/4 kopen met TC-14EII, waar de 600mm op statief zou staan.
          Mijn nickname is niet Frank207be

          Sven

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

            Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht

            Mijn nickname is niet Frank207be

            Sven
            Het blijft hier ook bij dromen hoor Met de weinige tijd die ik heb om er op uit te trekken zou het ook niet verantwoord zijn om zoveel geld uit te geven aan een 600mm. Ondertussen volbrengt de 300mm zijn taak meer dan overtuigend

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

              SORRY, niet goed gelezen, je spreekt zelf al over de VR.

              Sven,
              Dit bereik, 300mm en meer, snakt gewoon naar VR. Je koopt dergelijk topglas toch niet meer zonder stabilisatie? Een van de beste uitvindingen sinds lang!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                Ik heb de 400 f2.8, de 500 f4 en de 600 f4 wel eens van dichtbij bekeken. De 400 en de 600 lijken daarin veel op elkaar zoals de 200-400 en de 500 weer op elkaar lijken.

                de 400 en de 600 hebben een eorme frontlens (groter dan de 200-400 die een frontlens heeft die gelijk is aan de 500). De 400 2.8 is zelfs daarbij bijna 1.5 kilo nog zwaarder dan de 200-400. Ik kan me niet goed voorstellen dat die goed hanteerbaar is vanuit de losse hand. Zelfs de 500 is nog een kilo lichter dan de 400 2.8.

                Ik denk dat je qua gewicht echt beter afbent met een 300
                Nikon spul

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                  Hallo.

                  Ik werk sinds februari met de 400 2.8 daar voor de 300 2.8.
                  De 500mm heb ik nooit willen hebben die is mijn net iets te lang,op dx zit je al op 750mm.
                  Als je graag wandelt met je lens kan ik maar 1 ding zeggen,nooit kopen daar is hij veel te zwaar voor.
                  Werk je veel van uit de auto of loop je hoog uit een minuut of 15 dan is het goed te doen.
                  Ik heb er een beugel op gemaakt zodat de lens op 3 punten ondersteunt wordt.
                  Met een eenpoot heb ik helemaal geen ervaring.
                  De bouw is heel erg goed en de AF is geen probleem.
                  Ik vindt dat er zeker wel verschil is met de 300mm in voor dat ik deze lens had misten ik wel eens wat milimeters,ik heb nu de 2 maal converter niet meer gebruikt,terwijl de 1.7 er ook niet zovaak opzit.

                  Groeten Gerrit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                    nu hoorde ik dat de 300 scherper zou zijn dan de 400mm.
                    is dat echt zo?
                    www.sportactiefoto.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                      Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
                      nu hoorde ik dat de 300 scherper zou zijn dan de 400mm. is dat echt zo?
                      Ik hoop van niet, maar binnen enkele weken hoop ik er één te kunnen lenen/testen van NPS. Ik laat zeker mijn bevindingen weten.

                      Sven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                        Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
                        nu hoorde ik dat de 300 scherper zou zijn dan de 400mm.
                        is dat echt zo?
                        Dat is inderdaad zo als je de AFS VR 300mm f2.8 vergelijkt met de AFS 400mm f2.8 mkII, maar het verschil is niet zo groot. Van de huidige AFS VR 400mm f2.8 zijn nog geen reviews maar wees gerust dat beiden mits goede techniek redelijk fenomenale resultaten neerzetten

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                          Ik zou die 400 zowiezo op een monopod zetten. Enkele shots uit de hand zullen wel lukken, doch langer dan enkele minuten houdt je dat niet vol.
                          BD0808BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                            Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                            Ik zou die 400 zowiezo op een monopod zetten. Enkele shots uit de hand zullen wel lukken, doch langer dan enkele minuten houdt je dat niet vol.
                            Sluit ik mij bij aan, boven de 300mm vind ik uit de hand werken een beetje zinloos. Al zie je dat soms niet direct, maar als je de resultaten eens vergeleken hebt vanop een serieus statief zal je verstomd staan van het verschil in scherpte. Een monopod is nog het meest aanvaardbare compromis.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-S (VR) 400mm f/2.8: handelbaarheid

                              @sven, je hebt ervaring met AF-S 200-400 die 3.2 kg weegt.
                              Deze jongen weegt 4.6 kg. Dit is 1.4 kg meer, dit zegt voor mij voldoende -> zeer stevig statief en bij zeer hoge sluitertijden een stevige monopod.
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

                              Comment

                              Working...
                              X