Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie: crop of net niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogelfotografie: crop of net niet?

    Ik zit me hier nu net nog eens te verwateren aan de 2 nieuwe toestellen van Nikon (zelf nog tevreden met mijn D200) maar omdat ik graag onze gevleugelde vrienden fotografeer zat ik me de bedenking te maken dat men eigenlijk beter af is met een D300 (of een Canon of Pentax of Sony met crop) dan met een D3 (of 5D) net omwille van de crop of zijn er sterke argumenten voor het gebruik van een FF camera bij dit soort fotografie?

  • #2
    Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

    Het geld dat je spaart door geen nieuwe camera te kopen kan je investeren in meer glas

    Comment


    • #3
      Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

      Croppen kan ook nadien.

      Comment


      • #4
        Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

        Ja, wil graag nog een top glas erbij

        Even de reden van deze post verduidelijken.
        Als men een 500mm lens op een D300 steekt heb je eigenlijk een 750mm, althans, zo lees is het hier af en toe.

        Dat zou dan betekenen dat de vogels ook meer beeldvullend op de foto staan als een D3 met een 500mm lens toch?

        Doordat je nu een vogel hebt die meer breedvullend is op een D300 kan je camera dan ook beter scherpstellen? Ik heb geen idee en daarom deze vraag.

        Alvast bedankt.

        Comment


        • #5
          Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

          Het komt er dikwijls op neer van hoe meer milimeters hoe beter.
          Ik zou zeker voor de D300 gaan omwille van zijn cropfactor en met een 500mm is dat zalig werken,wil je nog iets meer, doe dan gewoon nog een 1.4x converter erbij (750mm x 1.4= 1050mm )en je hebt een prachtig setje om vogelfotografie te doen.

          Lekker verder watertanden
          Franske
          Fuji + glas.

          Comment


          • #6
            Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

            Voor het werken met zware tle is het ook mijn mening dat je beter af bent met een camera met cropfactor, en met wat ik regelmatig lees op net sta ik niet alleen met deze mening.
            Draai de zaak om : de meeste landschaps- en architectuurfotografen zweren bij FF camera's om het volle nut uit hun 10 of 12 mm brandpunt lenzen te kunnen halen.
            M.i. is het omgekeerde ook waar : met een cropcamera haal je meer uit je 500mm.
            Wat betreft het croppen naderhand : als je scherpstelling accuraat gebeurd is kan je van een 10 megapixel foto rustig 3 tot 4 megapixel wegcroppen om voldoende over te houden om een zuivere A4 afdruk te maken. dat mag geen enkel probleem zijn als je scherpte op 100% in orde is.
            VB. van hoever je kan gaan in croppen als je materiaal in orde is en je scherpstelling juist : http://forum.belgiumdigital.com/show...6&postcount=13
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door Franske Bekijk bericht
              Het komt er dikwijls op neer van hoe meer milimeters hoe beter.
              Ik zou zeker voor de D300 gaan omwille van zijn cropfactor en met een 500mm is dat zalig werken,wil je nog iets meer, doe dan gewoon nog een 1.4x converter erbij (750mm x 1.4= 1050mm )en je hebt een prachtig setje om vogelfotografie te doen.

              Lekker verder watertanden
              1.5 cropfactor x 750 mm x 1.4 convertor = 1575

              Comment


              • #8
                Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                1.5 cropfactor x 750 mm x 1.4 convertor = 1575


                Ik ben zelf slecht in wiskunde,maar 't is 1050 hoor!
                500mm,door de convertor 1.4X wordt 700mm
                De APS C sensor neemt slechts een gedeelte van het geprojecteerde beeld waar,de zogenaamde cropfactor,in het geval van Nikon 1.5X = 1050mm



                Groeten,

                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                  1.5 cropfactor x 750 mm x 1.4 convertor = 1575
                  Twee maal de cropfactor ingerekend

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

                    1.5 cropfactor x 750 mm x 1.4 convertor = 1575
                    Misschien eens een rekenmachientje gebruiken
                    Franske
                    Fuji + glas.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franske Bekijk bericht
                      Misschien eens een rekenmachientje gebruiken
                      Héél goed gerekend, Franske, maar men heeft het hier over een lens van 500mm.
                      't Moet dus zijn 1,5 x 500 x 1,4 en dat is volgens mijn rekenmachientje 1050...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        Voor het werken met zware tle is het ook mijn mening dat je beter af bent met een camera met cropfactor, en met wat ik regelmatig lees op net sta ik niet alleen met deze mening.
                        Draai de zaak om : de meeste landschaps- en architectuurfotografen zweren bij FF camera's om het volle nut uit hun 10 of 12 mm brandpunt lenzen te kunnen halen.
                        M.i. is het omgekeerde ook waar : met een cropcamera haal je meer uit je 500mm.
                        Wat betreft het croppen naderhand : als je scherpstelling accuraat gebeurd is kan je van een 10 megapixel foto rustig 3 tot 4 megapixel wegcroppen om voldoende over te houden om een zuivere A4 afdruk te maken. dat mag geen enkel probleem zijn als je scherpte op 100% in orde is.
                        VB. van hoever je kan gaan in croppen als je materiaal in orde is en je scherpstelling juist : http://forum.belgiumdigital.com/show...6&postcount=13
                        Klare taal

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vogelfotografie: crop of net niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franske Bekijk bericht
                          Het komt er dikwijls op neer van hoe meer milimeters hoe beter.
                          Ik zou zeker voor de D300 gaan omwille van zijn cropfactor en met een 500mm is dat zalig werken,wil je nog iets meer, doe dan gewoon nog een 1.4x converter erbij (750mm x 1.4= 1050mm )en je hebt een prachtig setje om vogelfotografie te doen.

                          Lekker verder watertanden
                          hehe ,

                          ze zijn wakker geloof ik
                          kwas mis

                          Comment

                          Working...
                          X