Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

    Hallo

    Ik sta op het punt mijn eerste DSLR aan te schaffen, voor de body ben ik er al uit dat wordt een Canon 400D. Echter voor de lenzen denk ik er uit te zijn maar graag hierover nog eens jullie mening.

    Wat ik zoek zijn degelijke, betaalbare starterslenzen voor all-round gebruik (van sport tot natuur...). Mijn oog viel op de 18-55 IS en de 55-250 IS, daar deze algemeen gezien goed worden aangeprezen en ik denk dat de beeldstabilisatie in deze lenzen een meerwaarde is waardoor ik enkele stops korter kan sluiten.

    daarom deze vragen :
    a) zit ik goed met deze lenzen (of bega ik een blunder)?
    b) het aanbod tamron en sigma is me quasi onbekend, zitten daar waardige vervangers bij?
    c) is de beeldstabilisatie bij deze lenzen de moeite of neem ik toch beter wat lichtsterkere lenzen?

    Alvast bedankt voor jullie bijdrage
    Last edited by cassie; 6 december 2007, 15:22.
    Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

  • #2
    Re: 55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

    De 18-55 IS is heel erg goed volgens deze test:


    Als de nieuwe 55-250 even goed is (daarvan heb ik voorlopig nog geen test gezien), dan heb je een setje scherpe zoomlenzen met beeldstabilisatie voor een heel lage prijs.

    Als je heel goede lichtsterke zoomlenzen wil, dan zal je daarvoor ook heel wat geld moeten uitgeven, zeker als er dan nog eens beeldstabilisatie opzit.

    Beeldstabilisatie zal heel nuttig zijn bij stilstaande onderwerpen als er wat minder licht is. Daardoor zal je niet zo snel een statief nodig hebben.
    Voor snel bewegende onderwerpen ben je dan weer beter af met lichtsterke lenzen, maar je kan in veel gevallen ook wel voort als je de iso verhoogt.

    Bijna al mijn lenzen hebben beeldstabilisatie, ik ben er dus wel van overtuigd dat IS nuttig is.

    Zowel Tamron als Sigma hebben geen vergelijkbare lens als de 18-55 IS, ze hebben wel lichtsterkere lenzen die dubbel zoveel kosten, maar die geen beeldstabilisatie hebben. Voor scherpe resultaten zal je die lenzen wel een stopje moeten dichtdraaien, de nieuwe Canon 18-55 IS is volledig open al héél scherp. Daardoor is het voordeel van de f2,8 (Sigma 18-50 f2,8 EX DC en Tamron 17-50 f2,8 XR DI) weer wat kleiner als het over lichtsterkte gaat.

    Sigma heeft wel een 18-200 met beeldstabilisatie, maar de testresultaten die ik daarvan gezien heb zijn echt niet goed.

    De Sigma 70-300 is wel iets goedkoper dan de Canon 55-250 IS, maar de Sigma heeft geen beeldstabilisatie. En als die Canon even scherp is als de 18-55 IS, dan is er zeker geen enkele reden meer om de Sigma te kopen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

      Voor scherpe resultaten zal je die lenzen wel een stopje moeten dichtdraaien, de nieuwe Canon 18-55 IS is volledig open al héél scherp. Daardoor is het voordeel van de f2,8 (Sigma 18-50 f2,8 EX DC en Tamron 17-50 f2,8 XR DI) weer wat kleiner als het over lichtsterkte gaat.
      Was ik er nu uit, het wordt de Tamron 17-50 f2,8 XR DI komt de 18-55 IS op de proppen en ik weet het weeral niet meer
      Nico, EOS 400D kitlens,tamron 70-300, 50mm1.8II

      Comment


      • #4
        Re: 55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

        Oorspronkelijk geplaatst door nicodevos Bekijk bericht
        Was ik er nu uit, het wordt de Tamron 17-50 f2,8 XR DI komt de 18-55 IS op de proppen en ik weet het weeral niet meer
        Ga voor jezelf na of je vooral bewegende onderwerpen gaat fotograferen of vooral statische.
        In ht eerste geval heb je meer aan de lichtsterke Tamron en in het teweede geval meer aan de IS van de Canon.

        Comment


        • #5
          Re: 55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

          De nieuwe EFS 18-55 met IS krijgt overal goede kritieken.
          De Tamron is dan wel lichtsterker, maar IS van Canon is meedere stops waard. Bovendien is de Canon stukken goedkoper dan de Tamron. Ik zou niet aarzelen en voor de nieuwe Canon met IS gaan. Ik heb zelf de Canon EFS 17-85, en die heeft wel een groter bereik, maar als je ook nog de prijs in beschouwing neemt is die nieuwe EFS 18-55 met IS een koopje.

          Succes
          Filip

          Comment


          • #6
            Re: 55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

            Als ik het allemaal goed begrepen heb (ben hier nog vrij nieuw), is het wel zo dat je met de 2.8-lens wel een kleinere scherptediepte kan krijgen dan met de IS-lens (waarbij je dus de sluitertijd langer kan instellen, maar waarbij het diafragma niet zo groot open kan)? Dit alles natuurlijk in de veronderstelling dat je op dezelfde brandpuntsafstand werkt (deze heeft zeker zo'n grote invloed).

            Wat ik bedoel is:
            als je portretten wil maken met de Tamron of met de Canon, zal je met de Tamron vermoedelijk een mooiere bokeh krijgen - correct me if i'm wrong.

            Anderzijds is het wel zo dat je voor de prijs van de Tamron (zo'n 355€) wel gemakkelijk de Canon (zo'n 170€) + de Canon 50 1.8 (zo'n 100€) kan kopen en je zelfs nog overhoudt . Je moet dan misschien wel een keertje meer lenzen wisselen...

            Als ik ergens de bocht ben uitgegaan - verbeter me dan!
            canon 400D - EF 35-80

            Comment


            • #7
              Re: 55-18 IS / 55-250 IS voor mijn eerste DSLR

              Anderzijds is het wel zo dat je voor de prijs van de Tamron (zo'n 355€) wel gemakkelijk de Canon (zo'n 170€) + de Canon 50 1.8 (zo'n 100€) kan kopen en je zelfs nog overhoudt . Je moet dan misschien wel een keertje meer lenzen wisselen...
              En als je de 50 1.8 al hebt dan koop je toch den nieuwe canon

              BD bedankt, watkan een forum toch nuttig zijn he
              Nico, EOS 400D kitlens,tamron 70-300, 50mm1.8II

              Comment

              Working...
              X