Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met front focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met front focus

    Ik heb een nieuwe (nu ja 2de hands) Nikon 180mm f/2.8 lens aangeschaft. Na de eerste fotoshoots ontdekte ik dat er duidelijk iets mis was met de scherpstelling. Na enig zoekwerk en met wat hulp enkele testen uitgevoerd
    Eerste is de klassieke test chart

    Getrokken op f/2.8 vrij hoge ISO, maar op 1/800

    Tweede test

    Ook op f/2.8 op ongeveer 10 meter afstand. Scherpgesteld op het eendje!
    En neen ik had niet tevoren aan het bier gezeten..http://forum.belgiumdigital.com/imag...lies/smile.gif


    Wie kan mij hier verderhelpen. Met deze lens worden vooral sportbeelden getrokkenikwijls in wat moeilijk lichtomstandigheden. Daarom heb ik wel de 2.8 instelling nodig. Toestel is D50
    Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

  • #2
    Re: Problemen met front focus

    Kan je de test eens opnieuw met je 55-200 ingesteld op 180 mm en f5.6? Je gaat dan wel het eendje een beetje verder naar achter moeten zetten. Op die manier kan je enigszins uitsluiten dat het je camera zelf is die een kleine focusafwijking vertoont (dit kan gecorrigeerd worden).

    Ik vermoed ook dat je autofocus niet op AF-C staat met centrale scherpstelveld? Want je hebt vermoedelijk gesteld op het eendje en dan geherkadreerd... Probeer es van de eend in het centrale scherpstelveld te houden en dan direct af te drukken in plaats van te herkadreren naar die heerlijke Jupiler
    Op korte afstand kunnen die focus verschuivingen nogal es voorkomen met bepaalde objectieven, normaal op grotere focusafstand (bvb 5m voor een 200mm) verdwijnt dit meestal.

    Als het echt het objectief is, dan vrees ik dat je er weinig zal kunnen aan veranderen. Je moet anders ook eens proberen manueel scherpstellen (voor zover dat haalbaar is met een kleine zoeker), en zien of er dan verschil is.

    Je kan een objectief afgeven bij Procirep of opsturen via een winkel, maar in veel gevallen kan er weinig aan het objectief bijgeregeld worden. De andere optie is een compensatiefactor die geladen worden in de body (bij de D300 kan je dat nu zelf manueel bijregelen), maar aangezien voor een D50 dat bij Procirep moet gebeuren moeten zowel je toestel als objectief naar daar, en dat is dan een paar weken weg (als je geluk hebt....).

    Ik weet dat Procirep ook normaal volgend jaar een eigen stofvrije werkomgeving zal hebben om aan objectieven te werken, nu moeten die nog altijd naar Parijs.....

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met front focus

      Mijn 2 cent...

      Ik heb vroeger ook veel scherpstelling-problemen gehad.
      Nu werk ik alleen nog met AF-C.
      Het vergt een andere techniek (je kan niet meer scherpstellen en dan herkadreren) maar van onscherpe beelden heb ik (bijna) geen last meer.

      Ik heb ergens gelezen dat in de toekomst lenzen/camera's zullen ontwikkeld worden waarbij de scherpstelling bij de nabewerking zal bepaald worden - er bestaat zelfs al een prototype. Ik ben zeer ongeduldig om dit moment mee te maken: altijd scherpe foto's, wat een luxe zal dat zijn!
      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met front focus

        De AF 180mm f2.8 van mijn maat toont ook een minimale frontfocus op mijn D2X die deze zomer nog gecalibreerd is voor focus, maar nooit zo erg als wat je hier ziet. Bij de zijne is het minder dan 1 cm op een afstand van 5 meter. Als je twijfelt aan je camera moet je die zeker ook eens laten nakijken. Een slecht afgestelde camera bederft m.i. ook heel veel van het fotoplezier.

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met front focus

          amaie zeg dat ziet er niet goed uit, vlug toestel verkopen,

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met front focus

            Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
            amaie zeg dat ziet er niet goed uit, vlug toestel verkopen,
            Met dank voor je constructieve input...
            Dat we ze nog lang mogen "trekken".
            Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met front focus

              Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
              Met dank voor je constructieve input...
              verkopen en iemand anders met de miserie opschepen ?

              ik dacht niet dat dit op deze site de norm was

              als bijdrage tot een constructieve discussie:
              de opzet met het eendje en het flesje bier is in de goede richting,
              maar gebruik minstens 3 (liever 5) VLAKKE en dezelfde onderwerpen (zoals lucifersdoosjes) met dezelfde tussenafstand en centreer op het onderwerp met focus (op het centrale punt)

              werk op statief met draadontspanner en opgeklapte spiegel

              pas dan heb je enige zekerheid dat je geen spoken ziet (en dat het gewoon aan je opnametechniek lag )

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met front focus

                @palombian

                Ga ik zeker dit weekend eens uitproberen

                @spacemanbow

                Ik heb blijvend scherpgesteld op de duck. Ik heb de foto gecropt in PS, waardoor het lijkt dat het flesje centraal staat

                Andere mogelijkheid is om de lens eens op andere body te plaatsen. Testers uit regio nazareth mogen zich altijd melden
                Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen met front focus

                  Camera binnen bij Procirep. Perfecte ontvangst.
                  Probleem lag bij AF van toestel.
                  's morgens binnen, 's avonds al telefoon dat toestel hersteld was. Dag nadien terug afgehaald.
                  Opnieuw testen gedaan. Perfect.
                  Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen met front focus

                    dat is goed nieuws

                    veel plezier

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen met front focus

                      Dan heeft Nazboy meer geluk, ik ben al twee maanden aan het wachten op een herstelling bij Procirep

                      Comment

                      Working...
                      X