Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF Nikkor 50mm 1:1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF Nikkor 50mm 1:1.8

    hallo,

    ik heb een Nikon D40 en zou graag weten of ik deze lens kan gebruiken er op,
    is geen AF-S maar kan ik die manueel gebruiken en voor wat gebruik je deze lens het meest ??
    MVG
    Edmond
    Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

  • #2
    Re: AF Nikkor 50mm 1:1.8

    Die is manueel zeker bruikbaar op een d40 (al twijfel ik of manueel scherpstellen wel zo precies gaat op een d40)
    Een mooie portretlens op een dx camera (zoals de d40)

    Comment


    • #3
      Re: AF Nikkor 50mm 1:1.8

      Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
      voor wat gebruik je deze lens het meest ??
      De vraag die mij dan meteen te binnenschiet: waarvoor zou je deze willen gaan gebruiken ?
      Ik neem aan dat je deze wilt gaan aanschaffen, wat gaat deze lens voor jou meer doen dan de lenzen die je al hebt?

      En ja hij past, het diafragma werkt automatisch, alleen de AF zal manueel moeten gebeuren.
      Of dit voor jezelf genoeg is?, zet je 18-55 eens op ong 50mm en plak de zoomring vast met een plakbandje, dan heb je een idee wat je met deze lens kan doen qua brandpuntsafstand en met je scherpstelling op handmatig zie je meteen of het handmatig scherpstellen niet tegen gaat zitten als je deze manier als enigste een volle dag gaat gebruiken.

      Idd zoals pichayandege al zei word deze vaak gebruikt voor portretten.
      Maar hij word ook vaak gebruikt als weinig licht lens.

      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: AF Nikkor 50mm 1:1.8

        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
        De vraag die mij dan meteen te binnenschiet: waarvoor zou je deze willen gaan gebruiken ?
        Ik neem aan dat je deze wilt gaan aanschaffen, wat gaat deze lens voor jou meer doen dan de lenzen die je al hebt?

        Idd zoals pichayandege al zei word deze vaak gebruikt voor portretten.
        Maar hij word ook vaak gebruikt als weinig licht lens.

        Greetz rich
        De 50mm 1.8 is toch wel meer dan dat. Naast het feit dat dit een lichtsterke lens is, is dit een ongemeen scherp lensje en door het wijde diafragma creëert ze een heel mooie DoF. De scherptediepte op 1.8 is dermate klein dat hier indrukwekkende resultaten mee bekomen kunnen worden. Het brandpunt van 50mm op een 1.6 cropcamera noopt tot redelijk wat voetenwerk, maar het leert je op die manier ook kijken en kadreren. De kleuren en het contrast met de 50 1.8 zijn ontegensprekelijk stukken beter dan die van de kitlens 18-55, het detail en de scherpte op 100% niet te vergelijken met die kitlens.
        Een kitlens 18-55 op een D200 geeft resultaten waar ik niet mee tevreden kan zijn, de 50 1.8 op een D200 daarentegen, prachtbeelden.
        Waar gaat het schoentje wringen met een D40/D40X : bij gebruik aan wijde diafragma's. Manueel scherpstellen vergt ervaring en kennis, manueel scherpstellen aan een diafragma van 1.8 of 2.0 nog veel meer. De scherptediepte wordt daar zo klein dat een precieze scherpstelling nu ook weer niet zo gemakkelijk is.
        Uiteraard heb ik de bespreking van Frank207 over de combinatie D40-50mm1.8 ook gelezen en ik twijfel geen ogenblik aan de bevindingen van Frank, maar met alle respect voor TS en anderen : de ervaring en kunde van Frank is niet direct weggelegd voor startende amateurs, mijn mening hé.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: AF Nikkor 50mm 1:1.8

          Ik gebruik deze lens op mijn D50. Had ze oorspronkelijk gekocht als "partylens", maar na een maanden merk ik dat ik bijna alleen nog maar mijn 70-300VR en de 50mm gebruik...

          Manueel scherpstellen lukt, maar vraagt oefening. Meestal doe ik automatische AF op de D50.

          Comment


          • #6
            Re: AF Nikkor 50mm 1:1.8

            @ Elsan

            Ik weet zelf ook wel dat deze lens erg goed is, en zeker voor zijn geld.

            Mijn niet zo veel verhullende antwoord was eingelijk meer bedoeld om de TS zijn motivatie voor deze lens te weten te komen aangezien het bij mij over kwam dat deze nog niet wist waarvoor deze te gaan gebruiken.

            Een lens kopen omdat iedereen m zo goed vind ( wat die ook is ) maar je er zelf geen plezier aan beleefd om welke reden dan ook is ook erg zonde.

            Vandaar ook mijn voorstel om eens 50mm en mf te proberen met een lens die al in bezit is.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment

            Working...
            X